VERENLUOVUTUS

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

VERENLUOVUTUS

Viesti Kirjoittaja Bb » Su Helmi 15, 2009 15:03

Lähettäjä: Viltsu3 Lähetetty: 11.5.2008 23:11

Olen tietääkseni saanut borrelioosin 1997 (ellen aikaisemmin) mutta olen vasta muutaman päivän ikäinen yhdistyksen jäsen, koska palkitsin itseni työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemisestä hankkimalla nettiyhteyden (jota en osaa käyttää) vasta nyt. Pää on täynnä kysymyksiä ja koska varsinaiset asiantuntijat on löydetty niin nyt yritän kysellä. Ihan teoreettiselta pohjalta: miten käy jos borrelioosia tietämättään sairastava henkilö luovuttaa verta? Tai ei siinä varmaan mitenkään käy mutta kun se veri tankataan toiseen ihmiseen niin voiko siinä tulla tartunta? Itse en uskaltaisi mennä luovuttamaan vaikka painon aliraja on jo ylitetty ärsyttävän lihomisen takia.

Sain aika tarkkaan vuosi sitten 5 vko Rocephalinia Kuusankoskella ja siellä kerrottiin että heillä oli just ollut ensimmäinen tällainen hoito jollekkin. Jos tämä jollekkin haluaa niin mielelläni ottaisin yhteyttä koska ilmeisesti asutaan suht lähellä toisiamme. Jos et halua (tai et lue näitä juttuja) niin en todellakaan pahastu. Hoidon aikana ajattelin että olis mukava jutella sen ihmisen kanssa joka on jo kokenut tämän. Mulle se oli aika rankkaa, terveisiä vaan Marsista.

Okei, en ihan vielä tiedä miten täällä toimitaan mutta valistakaa mua. Varovaisesti ottaen tuntuu siltä kuin ois kotiin tullu kun olen vähän lueskellut näitä kirjoituksia. Kiitos lämpimästä vastaanotosta Daijalle; voi olla että nimi on väärä mutta jos lähden tarkistamaan niin hävitän tän tekstin :)

Lähettäjä: Soijuv Lähetetty: 12.5.2008 19:14

Hei Viltsu ja tervetuloa yhdistyksen jäseneksi. Mukavaa että löysit yhdistyksemme sivut lukemattomien erilaisten nettisivujen joukosta. Kotisivuiltamme löydät paljon tietoa Borrelioosista ja erilaisista hoitomuodoista. Keskustelupalstoillamme riittää kun vain kirjoittelee omia juttuja tai lähettelee tutkimuksia yms. Kaikki kokemukset ovat tervetulleita kunhan ei pyri tieten tahtoen loukkamaan muita sivuilla kävijöitä.

Aluksi yleistä tietoa sivuistamme muillekin sivuja käyttäville:

Tämä "Suomenlyme -keskustelupalsta" on kaikille avoin. Se on lähinnä yleisluontoinen sivusto joka sisältää enimmäkseen Borrelioosia käsitteleviä artikkeleita ja tutkimuksia..

Borrelioosin hoitoa koskevat tutkimukset ja kokemukset sekä muuta henkilökohtaisempaa tiedonvaihtoa varten yhdistyksellämme on "Borrelioosi- keskustelupalsta" joka on tarkoitettu yhdistyksen jäsenille. Sinne pitää kirjautua erikseen.

Adressin nimienkeruu on päättynyt ja saatekirjeen kirjoittamista vailla. Pyrimme saamaan sen lähtemään viimeistään syksyllä eteenpäin. Sihteeri-Saila tietää kuitenkin tarkemmin voisiko siihen liittää vielä lisää nimiä.

Verenluovutuksesta: Olin pari vuotta sitten yhteydessä SPR:n asioista vastaavaan lääkäriin (Hänen vastineensa on jossakin vanhoissa viesteissä). Hän oli sitä mieltä että Borrelioosi ei tartu verivalmisteiden välityksellä. Oma näkemykseni on, että asia ei todennäköisesti ole niin yksiselitteinen. Bb on ajoittain myös verenkierrossa, muuten esim. antibioottihoidoilla ei olisi mitään vaikutusta taudin hoidossa. Totta on että bakteeri piiloutuu kudoksiin esim. jänteisiin ja sydämen/ihon kollageeniin eli paikkoihin joissa ei ole juurikaan verenkiertoa. Siksi esim. borrelioositestit saattavat olla negatiiviset vaikka henkilöllä olisikin bakteereja elimistössään. Asia on todettu toistuvasti biopsioiden yhteydessä.

Virallinen kanta kuitenkin on, että kun ihminen on saanut nykykäytännön mukaiset ?käypä-hoito? antibioottihoidot, hänellä ei ole enää Borrelioosia ja siksi hän voi luovuttaa verta. Seuraavalle lääkärille joka kertoo että oireet eivät johdu Borrelioosista tai että hoidot ovat olleet riittävät, kannattaa mainita, että ?hieno juttu, sittenhän voin mennä luovuttamaan verta?.

Vastaa Viestiin