MRI-kuvauksesta Herx?

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
derealisti
Viestit:26
Liittynyt:Pe Joulu 11, 2009 14:45
MRI-kuvauksesta Herx?

Viesti Kirjoittaja derealisti » Ti Joulu 22, 2009 20:23

Kävin magneettikuvauksessa ja reilun viikon kuluttua oireiluni voimistui kovemmiksi kuin koskaan. Onko muilla käynyt samalla tavoin?

Mietin että pään magneettikuvauksessa käytetty laite oli voimakkuudeltaan 3 Teslaa.
Doug Coil Machinen teho(magneettivuon tiheys) on 200 gaussia=0,02 Teslaa, magneettikuvauslaitteen magneettivuon tiheys on siis 150 kertainen.

Toivoisin kommentteja

Sailairina
Viestit:565
Liittynyt:Ma Tammi 19, 2009 16:04
Paikkakunta:Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Ti Joulu 22, 2009 20:38

Mulla kävi samallalailla vuosi sitten, kun olin pään magneetissa. Lisäksi mitään ajattelematta täräytin samana iltana vielä rifehoidon ja lopputulos oli aika riemunkirjava. Tosin riemu oli kaukana. Megamakeet herxit tuli hankittua.

Kevään 2008 jälkeen en ole ollut magneettikuvauksessa, joten en osaa sanoa reagoinko jokaiseen kuvaukseen yhtä käheesti.

Seuraava päivä oli itselleni pahin ja sitten pikku hiljaa helpotti noin viikossa -jos muistelen oikein.

viltsu
Viestit:448
Liittynyt:Ti Tammi 20, 2009 17:05
Paikkakunta:Kouvola

Viesti Kirjoittaja viltsu » Ti Joulu 22, 2009 21:04

Mulla oli joskus vuosia sitten selän magneettikuvaus johon vielä täräytettiin varjoaineet mukaan. Piti ootella kuvauksen jälkeen ainakin puoli tuntia että pääsin tolpilleni ja loppupäivän makasin kovassa alilämpöhorkassa vällyjen alla.

En oo asiaa sen koommin pohtinut mutta nyt kun tuli puheeksi... Oudolta se tietty sillon tuntui kun ei kyseessä ollut muuta kuin selälläänmakuu... Borresta ja sen kuvioista en silloin tiennyt mitään vaikka taisin olla saanut jo diagnoosin joka kuitattiin naureskelulla.

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ke Joulu 23, 2009 09:53

Olen ollut useamman kerran pään magneettikuvauksessa. Kuvauksien jälkeen on pää ollut pari päivää sekavampi (siis sekavampi kun mitä pidän omalla kohdallani normaalitilana) mutta mitään kovia Herxejä ei ole ollut.

derealisti
Viestit:26
Liittynyt:Pe Joulu 11, 2009 14:45

Viesti Kirjoittaja derealisti » Ke Joulu 23, 2009 11:25

Minun suurimmat ongelmani ovat nimenomaan päässä. Ja pään sekavuus lisääntyi rajusti MRI:n jälkeen. Huononnus aiempaan oli niin kova, että en voinut olla epäilemättä magneettikentän vaikutusta. Ymmärtääkseni "normaali-ihmiselle" ei tule kuvauksesta mitään oireita, vai ovatko lääkärit minua kusettaneet tässäkin asiassa?

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ke Joulu 23, 2009 18:42

Olen tässä muistellut ensimmäistä kuvausta joka tehtiin espanjassa. Silloin minulla oli enemmän oireita mutta oli myös valkeanaineen muutos eli tähtimäinen kuvio päälaen kohdalla. Seuraava kuvaus tehtiin suomessa eikä valkeanaineen muutosta enää ollut, vain heikko signaali samoin kun sitä seuranneissa kuvauksissa. Eikä ollut oireita.

desp

Viesti Kirjoittaja desp » Pe Elo 05, 2011 09:00

Uskomatonta, minusta minullakin oireet paheni magneettikuvan jälkeen!

Tiina
Viestit:328
Liittynyt:Ma Tammi 26, 2009 22:51
Paikkakunta:Kotka

Viesti Kirjoittaja Tiina » Pe Elo 05, 2011 09:20

Järjestömme infopuhelimeen tulee jonkin verran kyselyjä aiheesta. Jostain syystä joillekin henkilöille tulee selkeä oireiden paheneminen erilaisista kuvantamismenetelmistä. Selkeästi eniten oireilua raportoidaan aiheutuvan magneettikuvauksesta (MRI). Onko kyseessä magneettikentälle poikkeuksellisen herkkä henkilö vaiko herx-reaktio, onkin sitten taas hankalampi kysymys. :roll:

Sailairina
Viestit:565
Liittynyt:Ma Tammi 19, 2009 16:04
Paikkakunta:Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Pe Elo 05, 2011 10:38

Minulle tehtiin syksyllä 2010 MRI uudelleen. Vaikutus oli sama kuin aiemminkin eli pää oli hajota... aivosumu, naaman puutuneisuutta, kipua oirevalla puolella -eivätkä ne olleet ihan pieniä tuntemuksia :cry: . Jos muistan oikein, tällä kertaa oireet hävisivät vasta reilun viikon kuluttua.

Aika hassu juttu tuo MRI. Sitähän mainostetaan terveydenhuollossa siten, että se on täysin kivuton tutkimus. Ovatkohan koskaan tehneet kyselyä kuinka moni saa oireita tutkimuksen jälkeen ja kuinka kauan ne kestävät ja minkä tyyppisesti oireileville "herxejä tai mitä lie ovatkin" tulee...

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ma Elo 08, 2011 08:08

Olin viime kuussa kuulohermon ja aivoverenkierron magneettikuvauksissa ja olo niiden jälkeen oli taas pari päivää erittäin sekava.

Vastaa Viestiin