borrelioosi paarman puremasta

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Koo
borrelioosi paarman puremasta

Viesti Kirjoittaja Koo » Ma Elo 06, 2012 20:12

Sain Viron reissullani jalat täyteen paarman puremia. Muut jäljet paranivat mutta yksi jäi ja alkoi muuttaa muotoaan. Onko muilla kokemuksia paarman pureman aiheuttamasta borrelioosista?

Toinenkin kysymys: Osaako joku sanoa, onko Amorion 750 mgx3 päivässä 13 päivän ajan riittävä satsi? Tätä palstaa lukiessani olen ymmärtänyt kuurien kestävän pikemminkin 3-4 vko:a.

Jälki oli aika pieni vuorokautta ennen lääkärissäkäyntiä (6 cm polvitaipeen yllä):

Kuva

Seuraavana päivänä oli jo noin 9cm läpimitaltaan. Rengasjälki oli pikemminkin vaaleakehäinen kuin tumma.

Olin lääkärin ensimmäinen borrelioosiasiakas ja hän kirjoitti saaneeni tartunnan punkinpuremasta - eihän tuo ihme jos tilastot kertovatkin paarman levittävän borrelioosia erittäin harvoin ;)

Hoitoon meno viivästyi tuon näköhavainnon jälkeen vuorokaudella (ei onneksi enempää - kiitos tämän palstan): Soitin ensitöikseni Hki:n terveysneuvontanumeroon, josta minulle sanottiin ettei hoitoa tarvita jos ei ole muuta oiretta kuin jälki ja päänsärky. Soitin varmuuden varalta vielä terveyskeskukseen, josta vastaus oli kutakuinkin sama. Lisäksi naurettiin, että kaikki ahvenanmaalaiset olisivat jatkuvasti antibiooteissa jos annettaisiin aina lääke joka punkinpureman jälkeen.

Sain kuitenkin ajan seuraavana päivänä ja hoidoksi yllä mainitun kuurin.

Pitäisikö kuuria vaatia pidennettävän - myös siinä tapauksessa, että jälki lähtisi?? Mikäli jalki vaan kasvaa kuten nyt näyttää tekevän, lienee kuuria pakko jatkaa nykyisenkin jälkeen...

2008
Viestit:120
Liittynyt:Ti Tammi 27, 2009 14:50

Viesti Kirjoittaja 2008 » Ti Elo 07, 2012 22:13

Minua on paarma purrut ja borrelioosi tuli. En saanut tyypillistä punaista laikkua, mutta syynä voi olla se, että sairastin jo ennestään neuroborrelioosia.
Harvinaista se on, et paarmasta saa borren, mutta jos alueella on punkkeja joissa on borre, niitä on myös silloin paarmoissa.
Lääkityksestä en osaa sanoa mitään, koska käytäntö on niin erilainen. Mulla jatkettiin aikoinaan antiootteja aika kauan, mutta minun lääkitykseen vaikutti se entinen borre, joka aktivoitui uudesta tartunnasta.
Jälki lähtee yleensä aika pian antibioottien alloittamisen jälkeen.

Koo

vanhoja ohjeita liikkeellä edelleen

Viesti Kirjoittaja Koo » Ke Elo 08, 2012 23:12

Kävin uudella lääkärillä nyt syötyäni antibiootteja viikon verran. Hän kertoi, ettei terveysneuvonnasta saamani ohje mennä hoitoon vasta muiden oireiden ("kuten esimerkiksi sydänoireiden) ilmaannuttua on vanhentunut ja hoitoon pitäisikin mennä välittömästi ihomuutoksen huomaamisen jälkeen.

Pitäisi soittaa uudelleen neuvontaan, etteivät anna samaa ohjetta muillekin.

Sain jatkoa kuuriin eli se on nyt 3 vko:a yhteensä! Tänään alkoi karsea kurkkukipu ja liitin sen tietenkin heti tähän pöpöön...
Alankohan tulla vainoharhaiseksi :wink:

Mercy
Viestit:62
Liittynyt:Pe Helmi 10, 2012 20:52

Viesti Kirjoittaja Mercy » To Elo 09, 2012 10:31

Keskustelin juuri henkilön kanssa, joka oli poistanut nivustaipeestaan punkin (josta osa jäi ihoon) ja joka oli soittanut tk-neuvontaan ja saanut yllä mainitun (Koonkin kuuleman) vastauksen sieltä. Totesin, että oloa kannattaa tarkkailla samaten kuin pistokohtaa. Jos tulee vähänkin "kummallinen" olo, flunssankaltaista oloa, päänsärkyä, outoa väsymystä, nivelkipuja jne. tai pistokohtaan ihomuutoksia, välittömästi ab-kuuri vaikka mikä olisi. Tiedän ko. hlön olevan erittäin "tervettä sorttia", hyvä vastustuskyky, joten rauhoittelin sillä, että punkki ei välttämättä kantanut bakteeria ja jos kantoi, hänen immuunipuolustuksensa saattaa ollaa niin terhakka, että se bakteerin pistää kuriin.

Mutta siis pitäisikö aina hommata ab-kuuri? Entä, jos puremia tulee esim. kuukaudessa tai parissa useampia, mitä sitten, ainako ab-kuuri? Eli mitä tuohon tk-neuvonnasta saatuun haastavaan sävyyn annettuun ohjeeseen voi vastata??

Olisipa terveyskeskuksessa ole jotain punkkitestauspiste, johon voisi kiikuttaa poistamansa punkin ja tadaa, siitä näkyisi heti bakteerin kantajuus, jos sitä on. Toki voihan siitä punkista muutakin tulla kuin borrelia.

Ovatko apteekin punkkitestit luotettavia? Hintavia ainakin ovat; yhden punkin vielä mielenkiinnosta testaa, mutta jos niitä saa koko ajan itsestään nyppiä niin kyllä alkaa kukkaronpohja paistaa...

Toivon Koo sulle täyttä toipumista koettelemuksistasi!! Harmi kun kuva puremanjälkeisestä jäljestä ei näkynyt foorumilla, olisi ollut mielenkiintoista se nähdä.

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » To Elo 09, 2012 14:48

Paarmat ovat tänä kesänä meilläkin päin olleet erittäin ärhaköitä. Sekä Siippa että minä saimme kumpikin yllättävän voimakkaat ihomuutokset paarman puremasta. Siipalla ei ollut muita oireita mutta minulla oli ... siis borreoireet jotka voimistuivat. En voinut ottaa ab-kuuria kun olin menossa borre-testeihin jotka sitten olivat taas positiiviset vaikka kevät talvella pitkän lääkityksen jälkeen olivat negatiiviset.

Koo

luontaishoidosta tukea??

Viesti Kirjoittaja Koo » Pe Elo 10, 2012 15:08

Kiitos vastauksista - aion ilmoittaa terveysneuvonnan virheestä pikimiten.

Minulla päänsärky ja kurkkukipu jatkuu antibiooteista huolimatta mutta olenhan syönyt niitä vasta n. viikon. Ihomuutos on selvästi vaalentunut.

Hankin luontaisuotekaupasta regulaatteja vastustuskykyä parantamaan mutta sitten älysin, että antibiootit taitavat tappaa kaiken sen hyvänkin, mitä vatsaani pistän :( Täytyy vähän rytmittää syömistä.

Onko jollakulla kokemuksia regulaateista?
Syön aika terveellisesti muutenkin ja urheilenkin jonkin verran mutta sen verran vakavilta kuulostavat nämä riskit, että haluan tehdä nyt heti alkuun kaiken minkä vain keksin :)

Vastaa Viestiin