Löytyi netistä. Alkuperää en saanut selville
Kirje borrelioosilta
Hei. Nimeni on borrelioosi. Olen Borrelia burgdorferin aiheuttama bakteeri-infektio, ja tartuntani välittyy punkkien puremien välityksellä. Olen uskomattoman salakavala ja monimutkainen, ja minusta on tulossa epämiellyttävin ja itsepintaisin seuralaisesi. Et ehkä edes muista punkinpuremaa, joka toi minut elämääsi – punkkiystäväni ovat pieniä, joskus jopa unikonsiemenen kokoisia, ja ne voivat purra sinua huomaamattasi.
Olet ehkä nähnyt käyntikorttini – tuon tunnusomaisen häränsilmäihottuman nimeltä erythema migrans. Mutta tässä on ensimmäinen temppuni: vain noin 70–80 %:lla ? tartunnan saaneista ihmisistä on tämä ihottuma, eikä se aina näytä täydelliseltä häränsilmältä. Joskus se on vain punainen läiskä, joskus ei mitään. Joten sinulla saattaa olla minut, etkä edes tiedä sitä vielä.
Jos olisit huomannut minut ajoissa ja saanut oikeat antibiootit, olisit ehkä päässyt minusta eroon nopeasti. Mutta jos et huomannut – jos minut unohdettiin, diagnosoitiin väärin tai hoidettiin riittämättömästi – niin tervetuloa kroonisen kaaoksen maailmaani. Voin piiloutua kudoksiisiisi, niveliisiisi, hermostoosiis ja sydämeseesi. Olen naamioitumisen ja sinnikkyyden mestari.
Minua kutsutaan "Suureksi Jäljittelijäksi", koska voin matkia niin monia muita sairauksia. Voin saada sinut luulemaan, että sinulla on fibromyalgia, krooninen väsymysoireyhtymä, multippeliskleroosi, ALS, Parkinsonin tauti tai jopa psykiatrisia häiriöitä. Tämä on yksi suurimmista aseistani – hämmennys. Lääkärien yrittäessä selvittää, mikä sinua vaivaa, levitän ja vakiinnutan itseni syvemmälle elimistössäsi.
Kerron sinulle oireiden lahjasta, jonka tuon. Voin antaa sinulle musertavan väsymyksen, joka saa sinut tuntemaan kuin liikkuisit juoksuhiekassa. Voin aiheuttaa nivelkipua, joka siirtyy paikasta toiseen – polveesi yhtenä päivänä, olkapäähäsi seuraavana. Voin antaa sinulle lihaskipuja ja -heikkoutta, jotka saavat sinut tuntemaan kuin olisit juossut maratonin, vaikka olet tuskin noussut sängystä.
Aivosi? Se on yksi suosikkileikkikentistäni. Voin aiheuttaa sitä, mitä ihmiset kutsuvat "aivosumuksi", mutta se on paljon enemmän kuin sitä. Voin saada sinut unohtamaan sanoja kesken lauseen, menettämään ajatuksenjuoksusi kokonaan tai saamaan sinut tuntemaan kuin aivosi ovat pumpulia. Voin vaikuttaa muistiisi, keskittymiskykyysi, kykyysi käsitellä tietoa. Jotkut kutsuvat sitä "Lymen taudin aivoiksi", ja se voi olla kauhistuttavaa, kun et voi luottaa omaan mieleesi.
Voin sekoittaa hermostoasi lukemattomilla tavoilla. Tunnottomuus, pistely, polttava tunne, vihlova kipu – voin saada sinut tuntemaan, että hermosi ovat tulessa tai täysin kuolleet. Voin aiheuttaa kasvohalvauksen (Bellin halvaus), voimakasta päänsärkyä ja jopa kohtauksia. Voin vaikuttaa näköösi, kuuloosi, tasapainoosi.
Uni? Voin tehdä siitäkin painajaisen. Voin pitää sinut hereillä kivun, ahdistuksen tai yöhikoilun vuoksi, tai voin tehdä sinut niin uupuneeksi, että nukut tuntikausia ja heräät silti tunteeseen, ettet ole nukkunut ollenkaan. Voin vaikuttaa sydämeesi aiheuttaen epäsäännöllisiä rytmejä tai rintakipua, jotka saattavat johtaa sinut ensiapuun luullen, että sinulla on sydänkohtaus. Voin aiheuttaa hengitysvaikeuksia, ruoansulatusongelmia ja saada sinut tuntemaan kuin sinulla olisi flunssa, joka ei koskaan mene ohi.
Tässä kohtaa minusta tulee todella julma: Olen kiistanalainen. On olemassa sellainen sairaus kuin "krooninen Lymen tauti", jonka olemassaoloon monet valtavirran lääkärit eivät usko. He sanovat sinulle, että jos sinua on hoidettu antibiooteilla, minun pitäisi lähteä. Mutta tiedän paremmin – osaan piiloutua, muodostaa biofilmejä, muuttua erilaisiksi muodoiksi, joita on vaikeampi tappaa. Osaan sinnikkäästi jatkaa.
Jätät itsesi keskelle lääketieteellistä keskustelua, jonka ei pitäisi koskea kärsivää kehoasi. Jotkut lääkärit sivuuttavat jatkuvat oireesi jonakin muuna – masennuksena, ahdistuksena, fibromyalgiana tai vain stressinä. He saattavat saada sinut tuntemaan, että keksit kaiken tai että kaikki on "kaikki päässäsi".
Kuljet lääkäriltä lääkärille, erikoislääkäriltä erikoislääkärille. Sinulle tehdään verikoe toisensa jälkeen, ja monet niistä ovat negatiivisia tai epäselviä, koska olen niin hyvä piiloutumaan ja koska testit eivät ole täydellisiä. Sinulle saatetaan kertoa, että olet hypokondrikko tai että tarvitset psykiatrista apua.
Taloudellinen taakka, jonka tuon mukanani, on musertava. Monet vakuutusyhtiöt eivät korvaa pitkäaikaishoitoani krooniseen Lyme-tautiin liittyvän kiistan vuoksi. Saatat käyttää tuhansia dollareita taskustasi käymällä Lyme-tautiin perehtyneillä lääkäreillä, käymällä erikoistuneissa testeissä ja kokeilemalla erilaisia hoitoja. Voin ajaa sinut konkurssiin samalla kun tuhoan terveyttäsi.
Ihmissuhteesi kärsivät. Perhe ja ystävät kyllästyvät kuulemaan oireistasi, varsinkin kun näytät ulkoisesti hyvältä. He ehdottavat, että sinun tarvitsee vain liikkua enemmän, syödä paremmin ja ajatella positiivisemmin. He eivät ymmärrä, että olen varastanut energiasi, ilosi ja kykysi osallistua elämään entiseen tapaan.
Saatat menettää työpaikkasi, koska et pysty suoriutumaan entiseen tapaan. Saatat joutua luopumaan harrastuksista, aktiviteeteista ja unelmista, koska olen tehnyt sinut liian sairaaksi niiden tavoittelemiseksi. Voin saada sinut tuntemaan itsesi vangiksi
KIRJE BORRELIOOSILTA
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb