TANSKA: TESTI NEGATIIVINEN - EI VOI OLLA BORRELIOOSIA

Borrelioosiin sairastuneiden henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
soijuv
TANSKA: TESTI NEGATIIVINEN - EI VOI OLLA BORRELIOOSIA

Viesti Kirjoittaja soijuv » To Touko 13, 2010 15:20

Kukaan Tanskassa ei uskonut minua.

Pääsiäisenä 2006 tanskalainen lentoemäntä Sadet Daniels heräsi kipuihin ympäri kehoa. Toinen käsivarsi tuntui erittäin painavalta ja ?kuolleelta?. Hän meni tanskalaiseen Bispebjergin sairaalaan jossa tehtiin useita kokeita. Lääkärit eivät keksineet oireiden syytä joten he sanoivat Danielsin kärsivän stressistä. Tosiasiassa hänellä oli borrelioosi ja oireet sopivat taudinkuvaan. Hän oli saanut punkinpureman muutamaa kuukautta aiemmin Ranskassa.

Koska borrelioositesti ELISA oli negatiivinen hänelle sanottiin ettei hänellä voinut olla borrelioosia. (Suom. huom. Kyseinen vasta-ainetesti on yleisin Suomessa käytetyistä borrelioositesteistä.)

"Uskoin lääkäreitä."

Seuraavan kahden vuoden aikana Danielsin tila kuitenkin heikkeni heikkenemistään. Hän meni psykologin luo ?hoidattamaan stressiään?.

Minua kehotettiin käyttämään masennuslääkkeitä. Niistä ei tietenkään ollut apua. Oireet pahenivat. Tilanne oli toivoton. Tuntui kuin käsissäni ja jaloissani olisi ollut tiukat kuminauhat, selässäni oli ihomuutoksia, tuntohäiriöitä, kasvojeni vasen puoli oli aivan tunnoton jne.

Perheen nukkuessa Daniels alkoi iltaisin hakea tietoa borrelioositesteistä internetistä. Pian hän sai huomata testien antavan virheellisiä negatiivisia tuloksia. Koska hän ei saanut apua tanskalaisilta lääkäreiltä, hän meni hakemaan hoitoa Saksasta. Testituloksista immunoblottaus, Western Blot, oli positiivinen. Siitä huolimatta hän ei saanut hoitoa Tanskasta.

Tanskalaisten lääkäreiden mukaan testiä ei ole hyväksytty Tanskassa eivätkä he sen vuoksi voi antaa hänelle hoitoa. Lääkärit olivat muutenkin erittäin ylimielisiä. "He puhuivat minulle aivan kuin en ymmärtäisi mitään. Bisbjergin lääkäri sanoi suoraan että Saksan testitulos on väärä."

Danielsilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä Saksaan saamaan hoitoa. Saksassa hoito ja suhtautuminen oli aivan toisenlaista. "Ensimmäistä kertaa tunsin että tilanteeni otettiin vakavissaan." Hänelle annettiin suuria määriä antibiootteja. Hoito auttoi Danielsia erittäin hyvin, mutta oli kallista. Se maksoi n. 27 000 ?. "En kadu yhtään, se oli parhaiten käytetty rahasumma mitä olen koskaan käyttänyt. En uskalla edes ajatella missä kunnossa olisin tällä hetkellä ilman hoitoa."

"Olen aina ollut hyvässä kunnossa ja treenaan paljon. Lihakseni eivät kuitenkaan taida koskaan palautua täysin ennalleen. Tämänhetkinen vointini on kuitenkin aivan toisenlainen kuin se oli ennen hoitojen aloittamista. Kerroin hoitojen onnistumisesta myös tanskalaisille lääkäreille; ajattelin että nyt he kuuntelisivat minua. Näin ei käynyt. He kielsivät edelleen minun sairastavan borrelioosia koska tanskalaiset testit olivat negatiiviset. He sanoivat hoidon vaikutuksen olevan psykosomaattista. Tietämättömyyden ja ylimielisyyden yhdistelmä on potilaille erittäin vaarallista?, Daniels sanoo.

Luotamme sokeasti testituloksiin, vaikka niin ei pitäisi tehdä. Daniels on tällä hetkellä lähes terve ainoastaan siksi että ymmärsi lähteä hakemaan tietoa itsenäisesti. ?Löysin testien epäluotettavuuden, maksoin uudet testit ja hoidon omasta kukkarostani. Minulla oli voimia taistella järjestelmää vastaan ja rahaa maksaa hoidoista. Monilla ei ole tätä mahdollisuutta. Useimmat todennäköisesti luottavat siihen mitä heidän lääkärinsä heille sanoo. ?

Tanskalainen borrelioosiasiantuntija Klaus Hansen ei halunnut vastata yksittäiseen potilastapaukseen, mutta hän sanoi että Tanskassa ei useinkaan luoteta yksityisten laboratorioiden tekemiin tutkimuksiin koska niiden intresseissä on saada uusia potilaita - ja siten taloudellisia intressejä saada positiivisia testituloksia.

Google-käännös tanskalaisesta borrelioositarinasta:
http://translate.google.co.uk/translate ... n%26sa%3DG

'No one in Denmark believed in me'

Easter morning in 2006 awoke Sadet Daniels up with pains all over your body and one arm felt "heavy and death '.

Shortly after she was hospitalized at Bispebjerg Hospital where she underwent several tests. . Doctors could not figure out what she failed, and she was subsequently diagnosed with stress. In fact, she had Lyme disease, and doctors also found that she had all the symptoms - also fit it with the fact that she had been bitten by a tick on a holiday in France a few months earlier.

But the so-called ELISA test, which you use in Denmark, gave a negative result and therefore excluded the possibility doctors:
"I was told that when the test was negative, it could not be Lyme. So I'm obviously on, "says Sadet Daniels.

Over the next two years, her condition got worse and worse. She went to a psychologist for his stress:

"I was recommended to take antidepressant medication. But after two years gave me after. It helped, of course not least, "says Sadet Daniels.

She has her husband and children - and work at the time as a stewardess in SAS. But Sadet Daniels might soon ill join because the disease had begun to take real hard on her:

Was as stunned

"It was terrible. It felt as though I had tight rubber bands on arms and legs. I have large spots on its back, where I could not feel anything, even if you stuck a needle in. And the left side of my face was completely stunned, "she says.

A late night hours at the computer took Sadet Daniels realized that the ELISA test can give false negative results - so that you can have Lyme disease, although the test is negative. Since there was no help from the Danish doctors, she went to a German private hospital that specializes in Lyme. He did several tests, including the so-called Western Blot test. It was positive. Yet she could not get treatment in Denmark.

Reddet af tysk hospital Rescued by German hospital

The Danish physicians did not believe I had Lyme disease, even though I had a positive test from Germany. 'The test is not approved in Denmark', they said. So they would not give me any treatment. In general, doctors in Denmark was extremely arrogant. They talked to me as if I did not understand something - and my doctor at Bispebjerg flatly rejected the possibility that the German tests were correct, "says Sadet Daniels.

Therefore, paid herself 35,000 dollars to be treated with large amounts of antibiotics in the German private hospital:
"There was a completely different mood in Germany. For the first time in the entire process I felt that one took me seriously. And the treatment was extremely effective. It is the best money I ever spent in my life. I dare not even think about what had happened if I had not come into treatment, "says Sadet Daniels, who is now almost well again.

"I have always been in good shape and trained a lot and I feel that my muscles will never be as they once were. But I have full feeling in the body, and the genes I have today is nothing compared to how I felt when I was sick.

Since Sadet Daniels had gotten over his Lyme-disease, she contacted the Danish doctors and told them that she was healthy:
"I thought that now they had to then listen to me, but they still denied that I had been sick. If treatment with antibiotics had worked, it had to be psychosomatic, said my doctor at Bispebjerg. Because I had not Borrelia when I was tested negative. '

The combination of the arrogant Danish attitude and lack of knowledge about the disease and diagnosing it is very dangerous, consider Sadet Daniels:
'We rely blindly on the test results, but it should not - as the U.S. and Germany. "

And it is according Sadet Daniels only because she was stubborn, she is now healthy:
"It was myself who found out that the Danish test is unreliable. I was even diagnosed, and I found and paid even for my treatment. There are many who do not have the opportunity. Most would probably rely on what their doctor says. It was only because I had the strength to fight the system - and indeed the money for treatment - that today I am in good health."

Information submitted Sadet Daniels' history of the Danish Borrelia expert Klaus Hansen, but he would not comment on a specific patient case.

He says, however, that when we in Denmark do not always rely on foreign test results, it is because they are performed in private hospitals earn money on treating a patient - and who therefore have an economic interest in having many positive results.

Vastaa Viestiin