Seitsemän vuotta kipua ja särkyä

Borrelioosiin sairastuneiden henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
soijuv
Viestit:3040
Liittynyt:Ke Tammi 21, 2009 14:16
Seitsemän vuotta kipua ja särkyä

Viesti Kirjoittaja soijuv » Pe Maalis 15, 2019 08:42

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... 4yT4KM2018:

Timo Rajasaari asuu Eskilstunassa yhdessä vaimonsa, koirien, kissojen ja hevostensa kanssa.

Timo sairastui borrelioosiin – seitsemän vuotta kipua ja särkyä


Timon elämä muuttui täysin punkin pureman jälkeen, kun borrelioosi toi kivut osaksi päivittäistä arkea. Suomessa on kehitetty uusi pikatesti, joka tunnistaa borrelioosin nopeasti.

Timo Rajasaaren elämä muuttui yhdessä yössä vuonna 2011.

Heräsin yöllä ja huusin kivusta. Vaimo katsoi minua ja sanoi, että minulla on aivohalvaus, sillä olin saanut yöllä kasvohalvauksen.

Timo Rajasaari, Eskilstuna.

Rajasaari hakeutui sairaalaan, missä aloitettiin tutkimukset. Ainoina oireina olivat kova kipu ja kasvohalvaus. Sairaalassa epäiltiin borrelioosia, vaikka Timolla ei ollut näkyvää punkin pureman jälkeä. Selkäydinpunktio paljasti taudin neuroborrelioosiksi.

– Siinä kesti monta viikkoa ennen kuin sain lääkityksen, Timo kertoo.

Lopulta Timolle määrättiin kahden viikon antibioottikuuri neuroborrelioosin hoitoon. Tämän jälkeen kivut hälvenivät ja kasvot palautuivat ennalleen.

Pikatestillä pikaisesti hoitoon
Suomessa on kehitetty uusi pikatesti neuroborrelioosin hoitoon. Pikatestin toimivuutta on tutkinut Turun yliopiston testiryhmä.

Aiemmin testitulosten saaminen saattoi kestää useista päivistä jopa viikkoon. Testin kehittäjä, suomalainen bioteknologiayritys Reagena lupaa tuloksen kahdessakymmenessä minuutissa.

– Uuden testin myötä tauti pystytään tunnistamaan nopeammin, jolloin tulokset ohjaavat lääkärien hoitopäätöksiä, Turun yliopiston bakteeriopin apulaisprofessori Jukka Hytönen kertoo.

Hytönen sanoo, että ripeästi aloitettu hoito voi vähentää myös borrelioosiin liittyvää jälkioireireilua.

Kivut ja oireet palasivat Timon elämään
Timo Rajasaaren borrelia todettiin nopeasti, mutta kivut ja säryt palasivat, kun antibioottikuuri loppui.

Tapasin Ruotsissa yli neljäkymmentä lääkäriä kolmen vuoden aikana. Muutamat lääkärit sanoivat, että tiedän kyllä, mikä sinussa on, mutta en osaa auttaa.

Timo Rajasaari, Eskilstuna

Timon kivuille ei löytynyt selitystä Ruotsista, ja lopulta hän haki apua Saksasta.

– Testitulokset paljastivat, että minulla on borrelia ja babesiosis parasiitti. Käyn kolmen kuukauden välein hoidettavana Saksassa.

Rajasaari on elänyt taudin ja kipujen kanssa viimeiset seitsemän vuotta.

On pakko uskoa, että paranen vielä. Ei saa antautua ja antaa periksi.

Suomessa kehitetty pikatesti neuroborrelioosiin otetaan vakituiseen käyttöön Turun yliopistollisessa keskussairaalassa 16. huhtikuuta. Testin kehittäjä bioteknologiayritys Reagena sanoo, että testi on koe- ja rutiinikäytössä myös Ruotsissa.

Vastaa Viestiin