Lapsella borrelian tyyppisia oireita

Miten Borrelioosi ilmenee lapsilla ja nuorilla?

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Aurinko
Lapsella borrelian tyyppisia oireita

Viesti Kirjoittaja Aurinko » To Heinä 15, 2010 18:27

Tyttärelläni on ollut pienestä pitäen kaikenlaista oireilua; pitkittynyt limainen yskä jonka loppumiseen/paranemiseen jouduttu aina
hakemaan antibiootti lääkitys, toistuvia päänsärkyjä (tutkittu magneettissa ei löydöksiä), kylkipistoksia rasituksessa, vatsavaivoja sekä nyttemmin niskojen jäykkyyttä, lihasnykimisiä, pistäviä kipuja eri puolilla kroppaa ja kävelyvaikeutta. Hän joutui jopa vähäksi aikaa pyörätuoliin kun kävelystä ei yksinkertaisesti tullut mitään. Kävelyvaikeus alkoi huonolla ololla, päänsäryllä ja vatsakivulla, jonka jälkeen hän ei enää pystynyt seisomaan. Kaikki tapahtui salaman nopeasti. Polvet tulivat niin kipeiksi ettei hän pystynyt kävelemään ollenkaan. Soitin tuolloin Soilelle ja Soile neuvoi minulle yhden hyvän lääkärin, jonka pakeille menimme. Lääkäri määräsi labraa ja kirjoitti heti antibiootit, jonka seurauksena tyttäreni pääsi eroon pyörätuolista. Olen siis todella kiitoksen velkaa Soile sinulle, että kerroit meille tuon lääkärin nimen, joka ottaa asiasta kiinni! Aikaisemmassa borrelia kokeessa kokeen tulos oli siis raja arvolla ja muissa peruskokeissa ei näkynyt mitään poikkeavaa. En ole huomannut punkkeja tytössä missään saati sitten jälkeä missään. Olemme kuitenkin aina tehneet punkkitsyynit. Nyt täytyy vaan toivoa että lääkitys puree ja oireet häviää ja onneksi kävely onnistuu taas.

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ma Heinä 19, 2010 19:45

Hei Aurinko !
Olen itse sairastanut hoitamatonta borrellioosia lapsesta asti (yli 50 vuotta) joten tiedän mitä se on. Toivon sydämestäni että tyttäresi selviää ....

salamanteri

Ketkä lääkärit pk seudulla ovat perehtyneet borrelioosiin?

Viesti Kirjoittaja salamanteri » To Loka 20, 2011 18:02

Tietääkö kukaan, ketkä lääkärit pk seudulla ovat perehtyneet borrelioosiin?

Tytärtäni puri punkki, ja hänen igm -arvonsa oli ensin kuukauden kuluttua puremasta 11 ja kahden kuukauden kuluttua 12, mikä on raja-arvo. Sormi kipeä ja pureman ympärille tuli pieni, borrelioosin kannalta epätyypillinen ihottuma, joka hävisi muutamassa viikossa. Terveyskeskuslääkärin kanssa pitäisi jäädä seuraamaan tilannetta ja odotella, paraneeko sormi itsestään. Yritin kysellä, eikö voisi tehdä toisenlaisia laboratoriotutkimuksia, mutta hänen mielestään se ei ole tarpeen. Olisiko mahdollista, että tyttären hengitettävä kortisonivalmiste, jota hän käyttää lievään astmaan, sotkisi hänen tutkimustuloksiaan?

Kun kerran tytöllä on särkyjä, pitäisi asia mielestäni tutkia tarkemmin, vaikkeivat raja-arvot ylitykään. Mistähän tuollainen raja-arvotulos voisi johtua?

Eli nyt täytyisi löytää borrelioosiin perehtynyt lääkäri mieluiten pääkaupunkiseudulta. Ainoa, jonka itse tiedän, on Ville Valtonen, jonka seuraava vapaa aika on 12.1., eli liian myöhään. Umpimähkään en haluaisi mennä lääkäriin, olen kuullut paljon kertomuksia siitä, kuinka huonosti sisätautien erikoislääkäritkin tuntevat tautia. Toivoisin, että ei tarvitsi käydä kovin monilla lääkäreillä.

Kiitos etukäteen!

Aurinko

Lasten lääkäri

Viesti Kirjoittaja Aurinko » La Loka 22, 2011 07:56

Terveystalossa Helsingissä, Mäkelänkadulla on lääkäri nimeltaan Raij. Hän ei ole erikseen lasten lääkäri, mutta hoitaa lastasi varmasti. Kokemusta on.

Vastaa Viestiin