ILTALEHTI 2.-3.6.2012 AIVOKUUME VAANII KESKI-IKÄISIÄ

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
viltsu

ILTALEHTI 2.-3.6.2012 AIVOKUUME VAANII KESKI-IKÄISIÄ

Viesti Kirjoittaja viltsu » Ti Kesä 05, 2012 22:31

ILTALEHTI 2.-3.6.2012

Aivokuume vaanii keski-ikäisiä

Pahimmillaan punkin purema voi halvauttaa tai tappaa.

Kuva: JOUKO LESKELÄ
Kuvateksti: KATSO TARKKAAN. Liikkuva luomi voi olla yllätyspunkki.

Tämä kesä on yli 40-vuotiaille vaaraksi.

Punkin puremista leviävä puutiaisaivokuume tarttuu sitä helpommin, mitän vanhempi uhri on. Heille tauti myös aiheuttaa todennäköisemmin aivokudos- ja selkäydintulehduksia, jotka voivat pahimmillaan halvauttaa pysyvästi tai tappaa. Tämä kesä on erityisen vaarallinen, koska sääolosuhteet ovat olleet punkeille suotuisat.

Puutiaisaivokuumetapaukset ovat kolminkertaistuneet sitten vuoden 2007, vaikka pahimman riskin alueella Ahvenanmaalla annetaan ilmaisia rokotuksia tautia vastaan. Turun yliopistollisen keskussairaalan infektio-osaston ylilääräri Jarmo Oksin mukaan viime vuonna Suomessa oli 62 tautitapausta, ja ilman suojarokotuksia niitä olisi ollut toista sataa.

Myös borrelioositartunnat olivat viime vuonna ennätyslukemissa. Tartunnan voi saada vaikka kotipihan heinikosta.

- On naurettavaa, miten neitseellisenä Sisä-Suomea pidetään. Siellä lääkärit eivät osaa epäillä punkkeja, valittaa borrelioosiin sairastunut hämeenlinnalainen Mauri Lahti.

Alkuvaiheessa borrelioosia luullaan usein vain sinnikkääksi flunssaksi. Yleensä potilas lähtee lääkäriin vasta vakavien oireiden ilmaannuttua. Hoitamattoman taudin aiheuttama tulehdus voi levitä aivoihin, hermoihin, niveliin tai sydämeen.

TAPIO PELLINEN
tapio.pellinen@iltalehti.fi

?Borrelioosia tajusin epäillä, kun sain toispuoleisen kasvohalvauksen ja toinen silmä jäi auki.?
MAURI LAHTI

i Borrelioosi Pidä varasi
* Borrelioosiin ei aina liity rengasmaista ihottumaa. Se voi alkuun muistuttaa tavallista flunssaa.
* Tartuntariski on sitä suurempi, mitä pitempään punkki saa roikkua ihmisessä.
* Jos flunssaoireita ilmaantuu kuukauden sisällä punkinpuremasta, hakeudu lääkäriin.
* Tauti talttuu antibioottikuurilla sitä helpommin, mitä nopeammin se on huomattu.
* Borrelioosiin ei ole rokotetta.

Rokotteet käyvät kaupaksi

Viime vuonna ihmiset ostivat punkkirokotteita niin paljon, että paikoin ne jopa loppuivat apteekkien varastoista.

Tänä vuonna valmistajat ovat kuitenkin varautuneet tilanteeseen paremmin, ja rokotteita löytyy edelleen apteekkien hyllyiltä. Punkkirokote on puutiaisaivokuumerokote. Borrelioosiin rokotetta ei ole.

Johtava proviisori Janne Mikkola Helsingin Kaivopihan Yliopiston apteekista kertoo, että punkkirokotteita myydään jatkuvasti.

- Niitä menee päivittäin, mutta ei ihan älyttömästi. Tämä rokotehan olisi parempi ottaa jo hyvissä ajoin ennen kesää. Jos sen vielä haluaa, tarvitsee nopeutetun ohjelman, Mikkola kertoo.

Normaaliohjelmassa toinen punkkirokote otetaan kuukauden päästä ensimmäisestä ja kolmas vuoden päästä. Nopeutetussa ohjelmassa otetaan kolme rokotetta kolmen viikon sisällä.

Punkkirokotteeseen tarvitsee reseptin ja yksi annos maksaa reilut 35 euroa. Lapsille on olemassa oma, pari euroa halvempi versio.

Lappeenranta on yksi Suomen pahimmista punkkialueista. Lappeenrannan keskusapteekin proviisori Niina Metelinen kertoo, että rokotteita on mennyt jopa viime vuotta enemmän. Viime vuonna rokotteet loppuivat valmistajan päästä, eikä niitä riittänyt kaikille halukkaille.

- Jos katsoo huhtikuun alusta tähän päivään, niin rokotteita on mennyt 257 kappaletta. Luku tulee vielä vähän kasvamaan.

MARI JULKU
mari.julku@iltalehti.fi

Borrelioosi pysäytti luontokuvaaja Mauri Lahden

?Sormet kuin lehtiharavat?

Tämä tauti on täysin arvaamaton: kun punkki on purrut, ei voi lainkaan tietää, mitä seuraa. Bakteeri voi mennä mihin tahansa kudokseen. Minä olin onnekas, kun borrelioosi levisi niskan kautta käsiin eikä keuhkoihin tai sydämeen.

Niskani turposi, enkä saanut päätäni tyynyyn. Lääkärit tulkitsivat sen ruusuksi, koska niska punoitti. Ruusulääkitys ei auttanut, ja kivulias tulehdus levisi käsien hermoihin. Sairaalassa sormet olivat jo jäykät kuin lehtiharavat.

Lääkäri totesi, että käsissä ja niskassa on eri sairaus ja määräsi särkylääkkeitä, joista ei ollut mitään apua. Borrelioosia tajusin epäillä, kun sain toispuoleisen kasvohalvauksen ja toinen silmä jäi auki. Minun piti sulkea se sormin. Olen 35 vuotta kuvannut luontoa ympäri Pohjoismaita ja kuvittelin olevani sen verran fiksu, että tuntisin vaarat. Silti tämä yllätti, tuli ihan puskista.

Kuva: ESKO TUOVINEN
Kuvateksti: RAJU TAUTI. Punkki iski Mauri Lahden niskaan viime syksynä. Hän kärsii oireista edelleen.

Lukija kertovat:

?Borrelioosi invalidisoi minut?

Sairastuin viime kesänä borrelioosiin. Ensin iski paha paniikki, mutta nyt pelot ovat helpottaneet. Enää pelottaa aivokuume. Jos Kotka on nimetty riskialueeksi, niin miksi täällä ei anneta ilmaiseksi rokotetta sitä haluaville?
Borro

Keräsin 10. toukokuuta mökin pihalta t-paitasillani puusta pudonneita koivunoksia, lähinnä mustikkapensaita ympärilläni. Parin päivän päästä huomasin päässäni ällöttävän ötökän. Sain varmuuden vuosi antibioottikuurin, koska ihoreaktio oli niin voimakas. Painelin myös saman tien ottamaan rokotuksen aivokuumeeseen. Tämä tapahtui vielä ihan stadissa.
Ötökkäkammoinen

Selkääni muodostui punainen rengas ja menin yksityiselle lääkäriasemalla näyttämään sitä. Sanoin että epäilen sen olevan punkin purema. Lääkäri totesi, ettei se vaikuttanut punkin puremalta ja määräsi voidetta. Voide ei kuitenkaan auttanut, ja oireet pahenivat. Punoittava kohta kuumotti ja kutisi. Kävin toisella lääkärillä ja hänkin sanoi, ettei se ole punkin purema. Sain toista salvaa eikä sekään auttanut. Läikkä hävisi itsekseen noin kuukauden sisällä, mutta aktivoitui uudelleen. Menin uudelleen lääkäriin ja pyysin lähetettä ihotautilääkärille. Heti kun hän näki sen, hän ilmoitti että se on punkin purema. Minulla todettiin borrelioosi.
Punkki on peto

Vietän kesää Kuopion/Tervon alueella, jossa on punkkeja erityisen paljon. Toukokuun mökkioleskelun aikana olen poiminut jo useita kymmeniä punkkeja kehostani. Olen oppinut ns. kiertoliikkeen irrottaessa punkkia, mutta kaksi olen joutunut kaivamaan pinseteillä. Punkkikarkotteesta ei mitään apua. Olen ollut yhteydessä terveydenhoitajaan kaksi kertaa, mutta tällä alueella ei hänen kertomansa mukaan ole vaaraa.
Irja

Borrelioosi on niin paha vaiva, että se invalidisoi täysin kaikkine vaivoineen. Olin vuosia kontrollissa joka kolmas kuukausi ja nykyään puolivuosittain. Paha flunssa saattaa saada immuunijärjestelmän sekaisin ja borrelioosibakteerit lähtee vaeltelemaan, jotka ovat nyt ns. koteloituneet. Joku sanoo rehvakkaasti; että kyllähän nyt punkin näkee iholla. Minä sanon, että välttämättä näe, jos se on lymfavaiheessa (tekstittäjän huom: tarkoittanee nymfipunkkia), joka yleensä on vaarallisin ja vain nuppinaulan kärjen kokoinen.
Asia pitää itse kokea, jotta ymmärtää

Todetut borrelioositapaukset 2012

Ahvenanmaa 200
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri 121
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri 42
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri 26
Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri 17
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri 9
Vaasan sairaanhoitopiiri 4
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri 3
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri 3
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri 2