KS: JOS PUNKKI PUREE, EI KANNATA LÄHTEÄ VERENLUOVUTUKSEEN

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Tiina
Viestit:328
Liittynyt:Ma Tammi 26, 2009 22:51
Paikkakunta:Kotka
KS: JOS PUNKKI PUREE, EI KANNATA LÄHTEÄ VERENLUOVUTUKSEEN

Viesti Kirjoittaja Tiina » To Syys 01, 2011 08:34

Jos punkki puree, ei kannata lähteä verenluovutukseen

Punkin kantama borrelioosi voisi teoriassa tarttua veren välityksellä. Veripalvelu kyselee punkeista aiempaa tarkemmin.

KYMEN SANOMAT

Julkaistu 18.8.2011

Etti Kantola

(Kuvateksti: Ihoon kiinnittynyt punkki on käännyttänyt joitakin verenluovuttajia pois luovutuspisteistä. Punkinpureman jälkeen on odotettava kuukausi ennen seuraavaa luovutuskertaa.)

IHOON takertunut punkki aiheuttaa kuukauden kiellon luovuttaa verta.

- Jos on tiedossa punkinpurema kuukauden sisällä, käytäntö on se, ettei verta saa luovuttaa, kertoo Suomen punaisen ristin veripalvelun lääkäri Antti Vierikko.

Varoaika johtuu siitä, että borrelia-bakteeri voisi tarttua veren luovuttajalta saajalle.

- En tiedä, että tällaista tapausta olisi todettu Suomessa kertaakaan. Teoreettinen mahdollisuus on.

LUOVUTUSKIELTO on ollut voimassa vuosituhannen alkupuolelta saakka. Asia ei ole kuitenkaan tullut välttämättä ilmi luovutustilanteessa. Vierikko kertoo, että aiemmin on oltu nykyistä enemmän luovuttajan ilmoituksen varassa. Luovuttaja ei ole välttämättä hoksannut kertoa punkinpuremasta kysyttäessä kaikin puolin terveenä olemista.

- Kun punkinpuremat ovat hieman yleistyneet, on alettu olla kysymisessä aktiivisia, Vierikko sanoo.

Ahvenanmaalta alkoi käytäntö, jossa punkinpuremaa seuraavasta luovutuskiellosta kerrotaan kyltein luovutuspaikoissa. Muun muassa Lappeenrannan veripalvelutoimistossa punkeista kysytään kesäisin veren hemoglobiinipitoisuuden mittauksen yhteydessä.

- Silloin tällöin joutuu sanomaan, ettei luovutus punkinpureman vuoksi tällä kertaa onnistu. Viime perjantaina tällaisia tapauksia oli kolme, kertoo vastaava sairaanhoitaja Paula Tikkinen.

VERENLUOVUTUKSEN yhteydessä täytettävässä kyselylomakkeessa punkeista ei kysytä.

- Lomakkeella kysytään paljon asioita jo nyt, ja ne kaikki ovat tärkeämpiä riskin kannalta. Punkkikysymystä ei saatu mahtumaan lomakkeeseen. Jos puremat yleistyvät, asiaa harkitaan uudestaan, Vierikko sanoo.

Hän katsoo järkeväksi, että toimipisteet ovat itse aktiivisia siellä, missä esiintyy punkkia ja ne kantavat borrelia-bakteeria.

Veripalvelu ei testaa borreliaa luovutetusta verestä. Tartuntamahdollisuudesta ilmoittaminen jää luovuttajalle.

- Meillä on paljon asioita, jotka ovat luovuttajan omatunnon vastuulla, Vierikko sanoo ja painottaa luovuttajien vastaavan esitettyihin kysymyksiin erittäin totuudenmukaisesti.

VERENLUOVUTUKSEN kriteerit muuttuvat usein, sillä niitä arvioidaan jatkuvasti. Paula Tikkinen kertoo, että moni, jolta luovutus on aiemmin kielletty, voikin nyt luovuttaa. Esimerkiksi kolesteroli- ja verenpainelääkkeiden käyttäjien osalta luovutus on helpottunut.

65 vuoden yläikäraja on harmittanut ikääntyneitä vakiokävijöitä.

- Yläikäraja tulee viranomaismääräyksistä. Monien luovuttajille itselleen riskinä olevien sairauksien yleisyys kasvaa iän myötä. Ikärajan nostokin on asia, jota pitää harkita, Vierikko sanoo.

Nettiosoitteessa www.sovinkoluovuttajaksi.fi voi tarkistaa luovutusedellytyksensä. Luovutustilanteessa tehdään lisäkysymyksiä ja lopullinen päätös soveltuvuudesta.

Kuva: Baxter Medical

Näihin verenluovutus useimmiten tyssää

> Liian matala hemoglobiini
> Tuore tatuointi tai lävistys
> Uusi seksikumppani
> Flunssa
> Leikkaus

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » To Syys 01, 2011 10:20

Olin muutama vuosi sitten yhteydessä Punaiseen Ristiin. Olen ollut aktiivinen verenluovuttaja nuoresta asti. Silloinen Punaisen Ristin infektiolääkäri (nimeä en muista) sanoi että No Hätä jos borrelioosi on hoidettu ja kun minä sanoin että Entäs jos EI OLE hän ei vastannut. Toivottavasti verenluovuttajat todella itse pitävät asiasta huolen, minulla on paha tunne että olen levittänyt tautia verenluovutuksen kautta.

2008
Viestit:120
Liittynyt:Ti Tammi 27, 2009 14:50

Viesti Kirjoittaja 2008 » To Syys 01, 2011 11:25

Aijai Marjatta mitä olet mennyt tekemään...ei vainkaan....kuule me ollaan tehty elämämme aikana tosi paljon kaikkia asioita ja......luultu tekevämme hyvää, mutta......siis älä murehdi verenluovutustasi :D

Tiina
Viestit:328
Liittynyt:Ma Tammi 26, 2009 22:51
Paikkakunta:Kotka

Viesti Kirjoittaja Tiina » To Syys 01, 2011 22:51

Olen samaa mieltä, että turha on itseään syytellä siitä mitä ei ole tietänyt ja mitä kukaan ei ole myöntänyt. Kun ajattelee kuinka todennäköistä on, että ihmisen saa elämänsä aikana jotakin kautta Borrelia-bakteerin elimistöönsä, niin et takuulla ole ainoa, joka on pitkään luovuttanut verta kyseistä bakteeria kantaen. Minusta on kuitenkin hienoa, että tästäkin asiasta, josta meidän sivuillamme on puhuttu jo vuosia, uutisoidaan edes jollain tasolla myös mediassa.

Vastaa Viestiin