TV 1 MOT: Punkkipainajainen

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Sailairina
Viestit:565
Liittynyt:Ma Tammi 19, 2009 16:04
Paikkakunta:Kaarina
TV 1 MOT: Punkkipainajainen

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Pe Touko 30, 2014 08:56



https://www.youtube.com/watch?v=ya8VH0H ... e=youtu.be

http://www.netti-tv.fi/katso/mot-punkki ... nen/165667

"Punkkipainajainen. Punkkien aiheuttamat sairaudet lisääntyvät ja ovat yhä vaarallisempia. Moni potilas jää vaille asianmukaista hoitoa."

(MOT YLE Areena http://areena.yle.fi/tv/2160243)


11.6.2014

Jakso 20/212
Kesto: 28 min

Esitetty: Ma 2.6.2014 klo 20.00 Yle TV1
Katsottu: 11142 kertaa ( Katseltavissa ulkomailla )

MOT haastatteli ohjelmaa varten kolmea sairastunutta sekä terveystieteen tohtori Soile Juvosta.

Ohjelman käsikirjoitus julkaistaan MOT:n omilla sivuilla lähetyksen jälkeen
http://yle.fi/aihe/mot/kasikirjoitukset


Punkkipainajainen: käsikirjoitus
Julkaistu 02.06.2014 - 15:54. Päivitetty 16.06.2014 - 18:52

Nina Saksman: ”Mä antaisin mitä vaan, että mä voisin olla terve. Mitä vaan. Millään ulkonäöllisillä asioilla ei oo mitään merkitystä, kunhan mä oisin vaan terve.”

MOT-tunnus

Punkkia tituleerataan Suomen vaarallisimmaksi eläimeksi. Eikä ihme, sillä punkin aiheuttama borrelioosi on aiheuttanut monelle elinikäiset oireet.

Pikkuruiset punkit kantavat borrelioosin lisäksi myös toista vaarallista tautia: puutiaisaivokuumetta.

Tuhansia suomalaisia sairastuu vuosittain borrelioosiin. Tartuntojen määrä on 20 vuodessa nelinkertaistunut. Sairauteen ei ole rokotetta.

Theresa Höglund:
”Mä muistan sen kesän hyvin, kun se tapahtui. Ja ennen sitä mä olin ollu ihan täysin terve.”
”Kun mä sairastuin, mä olin 7 vuotta. Sit kaks vuotta sitten mä sain punkin uudestaan. Ja sillon laukes nää ihan nää pahimmat oireet.”

Bakteeriperäinen borrelioosi on pahimmillaan tappava sairaus. Siihen on menehtynyt myös suomalaisia.

Theresa Höglund:
”Puhe lähtee. Ei pysty puhumaan, vaikka haluis puhua. Tosi pahat kivut koko, koko kropassa. Semmonen olo, et olis niin kun 40 astetta kuumetta koko ajan.”

Theresa Höglund on 24-vuotias, Helsingin seudulla asuva lääketieteen opiskelija. Sairauden takia ei opiskeluista ole viimeisten 3 vuoden aikana tullut mitään.

Theresa Höglund:
”Mulla se iso juttu oli myös se, että muistihäiriöitä tuli… yhtäkkiä mä en pystyny keskittymään, mä en pystyny muistamaan yhtään mitään. Se oli niin kun niin pelottavaa. Mä en muistanut enää mun lapsuuttani.”

Osa potilaista jää vaille asianmukaista hoitoa, kun lääkärit eivät löydä yksimielisyyttä siitä, kenellä tauti on ja kenellä ei. Lääkärit riitelevät myös siitä, miten tautia tulisi hoitaa ja kuinka kauan sitä pitäisi hoitaa. Tilanteesta kärsivät ennen muuta potilaat, joista jotkut ovat hätkähdyttävän huonossa kunnossa.
PUNKKIPAINAJAINEN

Theresa Höglundilla on virallinen borrelioosidiagnoosi –ei tosin Suomesta, vaan Saksasta. Suomessa tehdyt testit ovat olleet tuloksiltaan negatiivisia, Saksassa tehdyt taas positiivisia. Keski-Euroopassa tehdyt laboratoriokokeet osoittavat, että Theresa Höglundilla on ns. myöhäisvaiheen kroonistunut borrelioosi.

Suomen terveydenhuolto ei ota vakavasti Saksassa tehtyjä testejä. Siksi Höglund ei saa hoitoa sairauteensa. Paitsi ostamalla sitä kalliilla yksityiseltä palveluntarjoajalta. Hän käy 3 kertaa viikossa helsinkiläisellä lääkäriklinikalla, missä hän saa suonensisäistä antibioottihoitoa vaivoihinsa.

Theresa Höglund:
”Kun mä tulin tänne, mun isän piti melkein kantaa mut tähän. Ja nyt mä jaksan niin kun istuu tässä ja puhua ja hymyillä.”

Höglund etsiskeli vuosikymmenen ajan apua julkisesta terveydenhuollosta.

Theresa Höglund:
”Et se on vaan ollu yhtä selviytymistä. Ei mitään muuta kuin päivä kerrallaan.”

Potilas arvelee, ettei olisi ilman antibioottihoitoja selvinnyt hengissä.

Theresa Höglund:
”Et mun elämä on muuttunu niin paljon. Kaikki… niin kun kynnet kasvaa, tukka kasvaa.”
”Mä uskon, että mä voin tulla ihan terveeksi.”

Hoidot yksityisellä lääkäriasemalla ovat kalliita ja Höglundin rahat alkavat olla vähissä.

Theresa Höglund:
”Et se on niin surullista, et vuonna 2014 Suomessa on semmonen tilanne, et vaan ne rikkaat periaatteessa voi tulla terveeksi. Ainakin kun on kyse tästä kroonisesta borrelioosista.”
”Mut toisaalta, mitä sitten tehdä, kun tiedetään, että tää on ainut tapa saada mun elämä takaisin?”

Theresa Höglundin kanssa samalla klinikalla käy hoitoa saamassa parisenkymmentä potilasta, jotka eivät ole saaneet vastaaviin vaivoihin apua julkisesta terveydenhuollosta.

Theresa Höglund:
”Lääkärit, ne nauraa meille. Ne sanoo, et se vika on niin kun vaan päässä. Siis jotenkin se on niin helppoa niille, et sit jos ne ei löydä mitään syytä, niin sit ne sanoo, et se on päässä.”

Jokaiselle MOT:n haastattelemalle potilaalle oli jossain vaiheessa vihjailtu, että se varsinainen vika saattaakin olla korvien välissä. Theresa Höglundin ohella näin on käynyt Kouvolassa asuvalle 55-vuotiaalle Jouni Pusilalle.

Jouni Pusila:
”Kyllähän sitä vihjailua on tullut ja myöskin tota alkuaikoina itsestäkin tuntui, että ei tässä mitään mutta oo, missään muualla vikaan kun omassa päässä.”

Jouni Pusilan elämä muuttui kertaheitolla 3,5 vuotta sitten Tuusniemellä Pohjois-Savossa.

Jouni Pusila:
”Mä olin ystävälle rakentamassa sinne hirsimökkiä ja nukkumaan mennessä ihmettelin vasemman kainalon alta, että mikähän näppylä täällä on. Ja siellä oli punkki ja ei tietoa yhtään, että minkä aikaa se oli ollut siellä.”
”Että sillon joskus heinä-elokuussa, kun punkki oli minussa, niin samana vuonna marraskuussa menin jalattomaksi. Ja sitten otettiin verikokeita ja muuta ja sieltä löytyi sitten ensimmäiset –että oli niin kuin yhdellä plussalla ja seuraava oli sitten varmistus kahdella plussalla, että siellä oli borrelioosi kyseessä.”

Takana on vuosia jatkunutta jatkuvaa pompottelua lääkäriltä toiselle ja hoitoyksiköstä toiseen.

Sirpa Pusila:
”Kun yksi lääkäri on aloittanut nämä tutkimukset ja on ensin omat keinot… omat tiedot loppuneet, niin siirretään toisen alan erikoislääkärille. Ja sit kun hän ei oikein enää mitään keksi –tutkimukset on tehty ja verikokeet otettu ja mitään uutta ei ole tullut- niin sitten taas siirretään seuraavalle erikoislääkärille. Ennen kuin hän taas nostaa kätensä pystyyn –ja sit päästään seuraavalle.”
”Et jos mä en olis sitä taivalta seurannu tässä vieressä, niin mä en uskoisi, mitä se on.”

Jouni Pusila:
”Että onko tää kumminkin niin ongelmallinen sairaus tää borrelioosi, että kukaan ei… tuntuu, että ne ei osaa.” (s. 6) Että ihmeellisiä sattumuksia ainakin mun kohdalla on sattunut. Että labratulokset sain, että borrelioosi on… ne tuli joulukuussa.”
”Ja tota noin niin seuraavana kesänä viikkoa ennen juhannusta ensimmäinen häätöhoito tuli vasta ja sekin tuli ihan vaimon tappelun takia. Hänellä paloi jo pinna siihen.”

Sirpa Pusila:
”Itse tämän taudin hoitamiseen niin meni melkein sitten vuosi siitä itse punkin puremasta ennen kuin siihen ruvettiin. Ja sekin sitten oli vähän liian myöhäistä, kun se oli vielä liian miedolla annoksella. Ja sitten kaks vuotta pureman jälkeen tuli se oikea häätöhoito siihen.”
”Että meille eräs lääkäri sanoi, että se on syy, minkä takia mun mies invalidisoitui. Syy tähän, että koska hän ei saanu asianmukaista hoitoa silloin, kun se olis pitänyt saada.”

Jouni Pusilan tilanteen tekee entistäkin erikoisemmaksi se, että hän ja hänen vaimonsa ovat sairaanhoitajia.

Borrelioosia kutsutaan myös Lymen taudiksi. Sosiaali- ja terveysministeriössä myönnetään, että sen hoidossa ei kaikki ole Suomessa kohdallaan.

Timo Keistinen, lääkintöneuvos, sosiaali- ja terveysministeriö:
”Borrelioosi on todella hankala tauti ja vaikea diagnosoida. Ja toisaalta juuri se, että se vaatisi siinä alkuvaiheessa kunnollisen hoidon.”

Yli 30 vuotta sitten löydetty Borrelia-bakteeri on mestari piiloutumaan ja muuntautumaan ihmisen elimistössä. Se osaa ovelasti hakeutua pois potilaan verenkierrosta. Bakteerin aiheuttama tulehdus voi olla esimerkiksi nivelnesteessä, hermokudoksessa tai aivoissa ja potilaan veri voi silti olla puhdas . Potilaiden etujärjestön asiantuntijan mukaan asiaa ei juurikaan huomioida hoidoissa.

SoileJuvonen, tutkija, terveystieteiden tohtori:
”Ei nähdä, että se muuntuu erilaisiin muotoihin ja selviytyy antibiooteista.”
”Silloin siinä voi mennä kuukausia, vuosia, joskus vuosikymmeniä ennen kuin ne oireet aktivoituu ja alkaa aiheuttaa niin paljon ongelmia elimistössä, että tää potilas alkaa oireilla.”

Borrelia-bakteeri voi aiheuttaa samanlaisia oireita kuin useissa tunnetuissa sairauksissa, kuten MS-taudissa, Alzheimerin taudissa tai kroonisessa väsymysoireyhtymässä CFS:ssä jne. Siksi diagnoosia ei löydy helposti.

Soile Juvonen:
”Borrelioosista tiedetään, että se on suuri matkija. Eli se tiedetään, että esim. lähes kaikki neuropsykiatriset oireetkin voi olla borrelioosia.”
”Riippuu siitä, mihin kohtaan elimistössä bakteeri on mennyt. Missä kaikkialla se vaikuttaa.”

Borrelioosi on synnyttänyt maailmalla kaksi lääketieteellistä koulukuntaa ja kahdenlaiset käytännön hoitotyötä ohjaavat hoitosuositukset. Nämä leirit ovat ilmiriidassa keskenään. Vastakkain ovat amerikkalaisen infektiotautien yhdistyksen IDSA:n lääkärit ja tutkijat sekä kansainvälisen borrelioosijärjestön ILADSin lääkärit ja tutkijat.

Amerikkalaisten suosituksilla on ollut laajat vaikutukset muun maailman hoitokäytäntöihin. Niiden mukaan borrelioosia on vaikeaa saada ja bakteeri aiheuttaa helppohoitoisen sekä lyhytaikaisen infektion. Tauti paranee helposti antibiooteilla.

Suomessa liputetaan varsin yleisesti IDSA:n näkemysten puolesta. Näin tekee mm. borrelioosista vuonna -96 väitellyt professori Jarmo Oksi. Hän on hoitanut urallaan ainakin tuhatta Lymen tautiin sairastunutta.

Jarmo Oksi, professori, ylilääkäri, TYKS:
”Että kyllä tää on selkeesti tauti, mihin on selkeet diagnostiset kriteerit olemassa –laboratoriodiagnostiikka ja olemassa hoito. Ja kaikissa borrelioosin vaiheissa antibioottihoito on kannattavaa ja sitä myös annetaan.”

IDSA:n näkökannan omaksuneet lääkärit katsovat, että pitkistä antibioottihoidoista voi olla haittaa. Lisäksi he suhtautuvat hyvin kriittisesti puheisiin borrelioosin kroonistumisesta.

Jarmo Oksi:
”Tässähän puhutaan hoitamattomana kroonisesta taudista, mut nyt täytyy muistaa se, että hoidettuna ei mielestäni ole oikeutettua puhua kroonisesta borrelioosista, vaikka joitain oireita olisikin, koska nykytieteellisen käsityksen mukaan nää oireet on ns. jälkioireistoa.”

Toisin kuin monissa verrokkimaissamme Suomessa ei ole laisinkaan diagnoosia krooniselle borrelioosille. Sen takia monet huonokuntoiset potilaat jätetään oman onnensa nojaan.

Kansainvälisen borrelioosijärjestön ILADSin lääkärit ja tutkijat ovat taudista täysin eri mieltä. ILADS korostaa, että borrelioosi on yksilöllinen sairaus, jonka hoito vaatii usein pitkiä antibioottikuureja. Potilasjärjestöt tukevat ILADSin edustajien näkökantoja.

Soile Juvonen:
”Kroonisen borrelioosin puolesta on paljon tutkimuksia, bakteerin selviämisestä kudoksissa on paljon tutkimuksia, testien epäluotettavuudesta on paljon tutkimuksia. Ne täytyy huomioida.”

Timo Keistinen:
”Kyllä voidaan mielestäni hyvin puhua myös kroonisesta borrelioosista. Tyyppi… tautihan on se, että ensin saadaan se akuuttireaktio, sitten voi olla hiljaista pitkäänkin ja sitten se tulee jostain merkillisillä oireilla esille.”

Kansainvälisen Borrelioosijärjestön mukaan nykyiset testit eivät ole riittävän käyttökelpoisia luotettavuusongelmien takia. Borreliatestien ympärillä on meilläkin viime vuosina käyty kiivasta keskustelua.

MOT:
”Aika usein kuulee väitettävän, että tää Suomessa tehtävä laboratoriodiagnostiikka, että se ei ole riittävää tai ylipäätään kansainväliset vaatimukset täyttävää. Pitääkö tää paikkansa?”

Jukka Hytönen, erikoislääkäri, Turun yliopisto:
”Suomessa tätä tehdään ihan kansainvälisten suositusten mukaisesti. Eli minun mielestäni se ei pidä paikkaansa, että tässä olisi niin kun Suomi jonkin sortin takapajula tämän asian suhteen. Näin ei ole.” 1:09:05

MOT:
”Miten on mahdollista, että monen suomalaisen potilaan testitulos on suomessa ollut negatiivinen, Saksassa taas positiivinen?”

Jukka Hytönen:
”En osaa ottaa kantaa siihen, että miksi näin on. Mut mun viestini on yksiselitteisesti se, että kyllä Suomessa tehtävä diagnostiikka on ihan tuota riittävää ja kansainväliset suositukset täyttävää.”

Soile Juvonen:
”Mitä on tullut munkin kuuloon, niin on testattu useammankin kerran näillä Suomen vasta-ainetesteillä. Ja joka testissä on eri testikerralla tullut eri tulos. Joskus se on ollut negatiivinen, joskus taas positiivinen.”

Timo Keistinen:
”Tää kuvaa juuri tämän taudin luonnetta. Että meillä ei ole niin kun diagnostiikka kunnossa. Ja se johtuu siitä, että bakteeri on sen tyylinen, että se ei välttämättä nosta aina vasta-aineita –tai ainakaan sellaiseen muotoon, että ne jäisivät kiinni laboratoriotesteissä.”

Jarmo Oksi:
”Mun mielestäni meillä on kyllä varsin hyvässä mallissa diagnostiikka. Tässähän on suurin ongelma se, että jos vasta-aineita on joskus muodostunut tai niitä on hoidetun borrelioosin jäljiltä jäänyt elimistöön niin, että testit näyttää plussaa, niin semmoisiin tilanteisiin meillä ei ole kunnon testejä.”

Suuri joukko suomalaisia on äänestänyt jaloillaan ja matkustanut ulkomaille hoidettaviksi. Yleensä tie on vienyt Norjaan, Puolaan, Venäjälle tai jopa Yhdysvaltoihin. Suurimmassa suosiossa paistattelee kuitenkin Saksa ja erityisesti Augsburgin borrelioosiklinikka. Klinikalla on tälläkin hetkellä hoidossa suomalainen potilas.

MOT yritti päästä tutustumaan hoitolaitoksen toimintaan. Saksalaisklinikan ovet eivät meille auenneet. Syyksi ilmoitettiin potilastulvan aiheuttamat työkiireet.

Timo Keistinen:
”Terveydenhuolto ei ole Suomessa löytänyt sitä apua potilaalle ja silloin myöhäisvaiheen oireet voi olla niin moninaiset ja, ja kuitenkin niin hankalat niin, niin potilaat etsivät sitten avun jostain tai pyrkivät etsimään sen avun jostain.”

Jarmo Oksi:
”Jos on oireinen tai kenties pahasti oireinen ihminen eikä oo syytä löytynyt, niin tällanen ihminen takertuu erinäisiin oljenkorsiin.”
”Yksittäistapaukset on aina yksittäistapauksia.”

Myös Nina Saksman haaveilee pääsystä Saksaan saamaan hoitoa. Hän on Vantaalla asuva 32-vuotias visuaalisen alan ammattilainen, valokuvaaja sekä koru- ja asustedesigner.

Nina Saksman:
”Mullahan on monta diagnoosia, mutta ehkä se kaikkein vakavin diagnoosi on borrelioosi. Ja se on se, mikä on sitten aiheuttanu kaiken muun.”

Loputtomalta tuntuva sairastamisen kierre alkoi Saksmanin kohdalla Helsingissä perheen mökillä vuosia sitten.

Nina Saksman:
”Mulla on ollu yksi punkki elämäni aikana kiinni. Yksi ainut. Se oli 8 vuotta sitten Lauttasaaressa.”
”Mulla rupesi tulemaan sellaisia isoja, punaisia rinkuloita ympäri keskivartaloa. Ja isoja paiseita, jotka oli tosi kipeitä.”

Todellinen romahdus tuli vuosi sitten.

Nina Saksman: ”Ensin mulla rupes sydän hakkaamaan. Sitten mulle tuli akillestulehdus ja ranne tulehtui ja sorminivelet tulehtui. Ihan ihmeellisiä tulehduksia.”
”2013 vuosi meni kokonaan sellaisessa uupumisessa. Se oli ihan käsittämätöntä se väsymys.”
”Mun muisti rupes pätkimään.”
”Sit multa hävisi L-kirjain, S ja R. Sit yks päivä mä vaan töissä sanoin mun esimiehelle, että nyt mun on pakko mennä lääkäriin.”

Ja sillä tiellä Nina Saksman on yhä edelleen. Takana on lukematon määrä lääkärikäyntejä ja laboratoriokokeita.

Lopulta löytyi lääkäri, joka jaksoi paneutua Nina Saksmanin tilanteeseen.

Nina Saksman:
”Sit se yks päivä vaan soitti mulle, että hän on miettinyt, että meepäs borrelioosikokeisiin. Ja positiivinen tulos tuli.”

Nina Saksman on saanut yhteensä 4 positiivista testitulosta yksityisen terveydenhoidon borrelioosikokeista. Samanaikaisesti julkisen puolen testit ovat näyttäneet negatiivista tulosta.

MOT: ”Onko sulle jossain vaiheessa vihjattu, että tää vika saattaisikin olla korvien välissä?”

Nina Saksman:
”Koko ajan. Ihan koko ajan.”
”Jos se bakteeri ja tartunta, jos mulla se ois hoidettu vuosi sitten, niin se ois ehkä saatu ajoissa, koska nyt on hyvin mahdollista, että mä en saa ikinä työkykyä takas.”

Sittemmin Nina Saksman on käynyt hoidossa samalla yksityisellä lääkäriasemalla kuin Theresa Höglundkin. Aluksi hän sai suonensisäistä antibioottia kolme kertaa viikossa –nyt rahat riittävät enää yhteen viikoittaiseen hoitokertaan. Hoitoihin uppoaa helposti parisen tuhatta euroa kuukaudessa.

Nina Saksman:
”Ensimmäiset pari kuukautta mun vakuutus auttoi. Sitten vakuutuslääkäri päätti, että tää on kokeellista hoitoa, jota ei makseta, joten minä maksan mun Kelan sairauspäivärahasta osan ja äiti ja isä eläkkeestään. Ja sen takia me ollaan jouduttu vähentämään mun hoitokertoja.”

Virallisten tilastojen valossa noin 1 600 suomalaista sairastuu vuosittain borrelioosiin. Todellisuudessa tartunnan saa moninkertainen määrä.

Synkimpien arvioiden mukaan jopa 6 000-10 000 suomalaista saa vuosittain tartunnan.

Soile Juvonen:
”Näitähän ei tarvitse siis systemaattisesti raportoida näitä tautitapauksia. Ja yleisesti sanotaan, että borreliatapaukset on erittäin aliraportoituja.”

Myöhäisvaiheen borrelioosista kärsiviä, vaikeasti oireilevia potilaita on heitäkin Suomessa paljon.

Timo Keistinen:
”Meillä on ehkä kuitenkin noin 1 500 tällaista myöhäisvaiheen potilasta… vuosittain tulee. Osa niistä on lieviä, osa on hyvin vaikeita.”

Soile Juvonen:
”No näitä potilaita on paljon, mutta suuri osa ei edes tiedä, että heillä saattaa olla siellä taustalla borreliabakteeri. Se yhteinen nimittäjä, se todellinen syy niiden kaikkien oireiden taustalla saattaa olla se.”
”Että kroonista borrelioosia sairastavista suurimmalla osalla on 5-10 erilaista diagnoosia, jotka on kaikki annettu sen oireen mukaan se nimi. Todella on sen nimi sitten vaikka fibromyalgia tai on se nimi sitten MS-tauti, niin se on annettu sen oireen mukaan eikä sen, mikä sen tulehdusprosessin aiheuttaa sillä ihmisellä. Ja sen takia nää ihmiset kulkee lääkäriltä toiselle.”

Jarmo Oksi:
”On henkilöitä, jotka on ikään kuin fiksoituneet siihen asiaan, että tää on täytynyt tulla, kun on lukenut jostain, että tää oire voi johtua jostakin punkin puremasta, puutiaispistosta jne. niin tietysti silloin voi jotkut fiksoitua tähän asiaan ja silloin siinä sitten, jos todetaan vaikka, jos on otettu tää borrelia vasta-ainetutkimus ja se on esim. negatiivinen, niin henkilö voi silti väittää, että ei tää voi muusta johtua. Testissä vika jne.”

Suuret erot lääkäreiden ja tutkijoiden ajattelussa ovat synnyttäneet borrelioosin hoitoon ’villi länsi’ –meiningin, jossa potilaan saama hoito riippuu siitä, kumpaa koulukuntaa –IDASia vai IDSLAa- hänen lääkärinsä sattuu edustamaan.

Soile Juvonen:
”Se ratkaisu tässä minusta olisi se, että nää IDSA:laiset olisivat yhteydessä ja ILADS:laiset keskenään ja hyväksyis niin kun lääketieteen etiikkaan kuuluu, että hyväksytään laajasti kaikki tutkimukset, otetaan huomioon nää kaikkien tutkimusten tulokset –eikä vaan tiettyä suuntaa edustavat.”

Yhdysvalloissa on käyty vilkasta mielipiteiden vaihtoa Amerikan infektiotautien järjestön IDSA:n hoitosuositusten vaikuttimista. Hoitosuositusten laatijoilla on väitetty olevan kytköksiä vakuutusyhtiöihin, rokotteiden valmistajiin ja laboratoriotestejä kehitteleviin yrityksiin, joiden intresseissä on kieltää kroonisen borrelioosin olemassaolo kokonaan.

Soile Juvonen:
”Täähän on todella suurta bisnestä kaikki testit ja rokotteet. Ne on erittäin suurta bisnestä. Ja sen takiahan näitä lääkäreitä on arvosteltu, koska niin monilla on yhteydet näihin erinäköisiin lääketeollisuuden eri aloihin. Ei pelkästään lääkkeisiin, vaan juuri näihin rokotteisiin ja testeihin myös.”

IDSA:a on syytetty myös siitä, ettei järjestö lainkaan tuo esille vastakkaisia näkemyksiä borrelioosia koskevista tutkimuksista.

Soile Juvonen:
”Kun tää on nyt tällainen kahden koulukunnan välinen sota, niin tästä on vaikea sanoa niin kun täyttä varmuutta.”

Yhdysvalloissa potilaitaan yksilöllisesti pitkillä antibioottikuureilla hoitaneita lääkäreitä on vainottu, sillä vakuutusyhtiöt eivät halua maksaa pitkän hoitojakson aiheuttamia kustannuksia. Samat syyt ajoivat siihen, että Norjassa suljettiin borrelioosiklinikka kokonaan, koska se toimi IDSA:n kilpailijan, IDSLA:n hoitosuositusten pohjalta. MOT:n saamien tietojen mukaan myös suomalaislääkärit ovat joutuneet painostuksen kohteiksi.

Tutkija Soile Juvonen uskoo, että Suomessa on paljon väärin diagnosoituja potilaita.

Soile Juvonen:
”Käytännön työtä tekevät lääkärit ei tiedä tarpeeksi asiasta. Ne ei tunnista borreliabakteeria ja sen kykyä aiheuttaa erilaisia oireita, koska jatkuvasti kuulee, että lääkäri sanoo, että tämä ihomuutos ei ole borrelioosille tyypillinen, nämä oireet ei oo tyypillisiä borrelioosille, tää vasta-ainetesti oli negatiivinen –ei voi olla borrelioosia.”

Timo Keistinen:
”Me tarvitaan selkeesti tietoa. Ja tää ei oo nyt pelkästään niin kun suomalainen, vaan tää on globaali ilmiö. Ja tota meillä ehkä vois sanoo, että tutkimusta on liian vähän.”

Osa potilaista on kaikesta huolimatta toiveikkaita paranemisensa suhteen, osa ei.

Jouni Pusila:
”Sillon justiin 3,5-4 vuotta sitten ei oikein hirveesti ollut mistään kuullutkaan näistä punkeista. Oli kuultu, että Ahvenanmaalla on borrelioosia ja muuta vastaavaa, mutta ei osattu kuvitellakaan, että se omalle kohdalle tulee.”

Pusila on kirjoilla työ- ja elinkeinotoimistossa työttömänä työnhakijana.

Jouni Pusila:
”Kyllä mä niin kun olen jo menettänyt toivoni. Että ikinä ei enää tervettä päivää nähdä, mutta että sais jonkun näköistä helpotusta edes.”

Sirpa Pusila:
”Nyt me ollaan jälleen siinä pisteessä, mistä me ollaan alotettu 3,5 vuotta sitten. Että odotetaan taas pääsyä neurologian poliklinikalle. Et se alkaa uudestaan tää taival nyt sitten.”
”Että monessa suhteessa Suomi on varmaan hyvinvointivaltio, mutta en enää jaksa uskoa suomalaiseen terveydenhuoltoon.”

Jouni Pusila:
”Pahimmat kipukohtaukset kun on päällä, niin ei yksinkertaisesti pysty tekemään mitään. Mä en pysty silloin olemaan sängyssä pitkänään, en istumaan enkä oikein liikkumaankaan. Et se kyllä lamauttaa ihan totaalisesti. Sitä vaan odottelee sitten, että ambulanssi tulee…”
”Että kyllä siinä isolla miehellä tulee tippa linssiin. Että on ne niin kovia ne kipukohtaukset sitten.”

Sirpa Pusila:
”Kun oikein kovat kivut oli mun miehellä ja sitä ambulanssia odoteltiin, että ambulanssi tulis hakemaan, niin mun mies pyysi, että mä löisin hänet tajuttomaksi. Että armahtaisin hänet sillä lailla siitä kivusta, mitä hän koki.”

Theresa Höglund:
”Et jos mä 3 vuotta sitten olisin saanu tätä apua, et mä oisin voinu jatkaa opiskelua, niin mä olisin jo periaatteessa valmis lääkäri.”
”Mä haluun tulla terveeksi. Mä haluun jatkaa mun opiskelua. Mä haluun tehä kaikkee ihanaa, mitä maailmasta löytyy.”
”Et ymmärtää kyllä, et terveys on se tärkein. Ainut, mitä mä haluun. Ainut, mitä mä niin kun rukoilen joka päivä.”

Nina Saksman:
”Et se on ihan sama, mikä diagnoosi sulla on, niin sä et saa hoitoa.”
”En mä oo hyväksynyt sitä, että mä oon lopun elämääni sairas. Mä taistelen niin kauan kun pystyn.”
”Et mä oon aina etsinyt uuden lääkärin, aina ottanut uudet kokeet, aina hakenut apua.”
”Mä antaisin mitä vaan, että mä voisin olla terve. Siis ihan mitä vaan.”
Liittyy ohjelmaan

MOT: Punkkipainajainen - 2.6.2014

Sailairina
Viestit:565
Liittynyt:Ma Tammi 19, 2009 16:04
Paikkakunta:Kaarina

Re: MOT: Punkkipainajainen

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Su Kesä 01, 2014 13:33

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/30 ... a-nojaan-0

Punkkipotilaat jäävät usein oman onnensa nojaan

Julkaistu 30.05.2014 - 12:51. Päivitetty 01.06.2014 - 09:46

Synkimpien arvioiden mukaan jopa 10 000 suomalaista sairastuu vuosittain punkin pureman aiheuttamaan borrelioosiin. Osa potilaista jää vaille asianmukaista hoitoa kun lääkärit kiistelevät keskenään, kenellä borrelioosi on ja kenellä ei.

”Lääkärit nauravat meille. He sanovat, että vikaa on vaan päässä”, julkisesta terveydenhuollosta lähes vuosikymmenen ajan apua hakenut Theresa Höglund sanoo maanantain MOT-ohjelmassa. Hän oli seitsemän vuotias punkin puraistessa. Todella vakaviksi oireet muuttuivat pari vuotta sitten.

”Puhekyky hävisi. Koko kropassa oli valtavat kivut. Sellainen olo kuin olisi koko ajan 40 asteen kuumeessa. Sitten tuli muistihäiriöitä. Oli todella pelottavaa, kun en enää muistanut lapsuuttani,” nyt 24 -vuotias Theresa Höglund kuvailee.

Lääkäriksi opiskeleva Höglund sai Suomessa tehdyistä borrelioositesteistä negatiivisen tuloksen. Saksalaisen Augsburgin borrelioosiklinikan testin tulos oli, että Höglund sairastaa myöhäisvaiheen kroonistunutta borrelioosia.

Lääkärit riitelevät myös siitä, miten borrelioosia eli Lymen tautia pitäisi hoitaa. ”Borrelioosi on todella hankala tauti ja vaikea diagnosoida. Erityisesti alkuvaiheessa se vaatisi kunnollisen hoidon”, sanoo lääkintöneuvos Timo Keistinen sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Kouvolassa asuvaa Jouni Pusilaa punkki puri 3,5 vuotta sitten. Puremasta ehti kulua lähes vuosi, ennen kuin hän alkoi saada jonkinlaista hoitoa. Oikea hoito löytyi vasta kaksi vuotta pureman jälkeen.

”Potilasta pompotellaan kuin kumipalloa paikasta toiseen. Lääkärit eivät jaksa kuunnella potilasta eikä kukaan ota vastuuta siitä, mitä tehdään,” kritisoi Pusila, joka on lukuisia kertoja kiidätetty ambulanssilla sairaalaan, koska kivut käyvät ajoittain sietämättömiksi.

”Kun pahin kipukohtaus tulee, en yksinkertaisesti kykene tekemään mitään. En pysty olemaan sängyssä pitkällään, en pysty istumaan enkä oikein liikkumaankaan. Se lamaannuttaa täysin. Kyllä siinä raavaalla miehellä tulee tippa linssiin”, 55-vuotias entinen sairaanhoitaja kertoo.

Monissa maissa on diagnoosi krooniselle borrelioosille. Suomessa diagnoosia ei ole, ja huonokuntoiset potilaat jätetään jopa oman onnensa nojaan.

Tutkija Soile Juvonen arvostelee lääkäreitä borrelioosin suoranaisesta vähättelystä.

”Borreliabakteerin aiheuttamat ihomuutokset voivat olla minkälaisia tahansa. Kun potilas alkaa näistä kertoa, ainakin hänet pitää ottaa vakavasti. Varmuuden vuoksi annettu antibioottihoito on vaarattomampi vaihtoehto kuin bakteerin leviäminen elimistöön”, sanoo potilasjärjestö Suomen Lyme Borrelioosi ry:n asiantuntija.

”Surullista, että vuonna 2014 Suomessa on tilanne, että periaatteessa vain rikkaat voivat tulla terveiksi – ainakin kun on kyse kroonisesta borrelioosista”, Theresa Höglund kritisoi.

MOT: Punkkipainajainen
Ma 2.6. klo 20, Yle TV1

soijuv
Viestit:3040
Liittynyt:Ke Tammi 21, 2009 14:16

Re: MOT: Punkkipainajainen

Viesti Kirjoittaja soijuv » Ma Kesä 02, 2014 21:35

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/06/02 ... ed-content

MOT
Metsän pojan tappaja
Julkaistu 02.06.2014 - 17:50. Päivitetty 02.06.2014 - 18:03

Elettiin vuotta 1975 Old Lymen kaupungissa Connecticutissa, Yhdysvaltain itärannikolla. Kotiäidit Polly Murray ja Judith Mensch alkoivat kiinnittää huomiota outoihin oireisiin, joista seudun lapset kärsivät. Lapsilla oli kovaa päänsärkyä ja nivelturvotusta, joita oli edeltänyt punkin purema ja rengasmainen ihomuutos.

Naiset ilmoittivat asiasta Yhdysvaltain terveysvirastolle NIH:lle, joka otti yhteyttä reumalääkäri Allen Steereen. Steere kiinnostui asiasta ja kertoi puolestaan tietonsa tohtori Willy Burgdorferille, joka oli punkkitutkimukseen erikoistunut tiedemies. Myöhemmin 1980-luvun alkupuolella Burgdorfer löysi muodoltaan spirokeettamaisen bakteerin, joka aiheutti borrelioosin. Bakteeri nimettiin löytäjänsä mukaan Borrelia Burgdorferiksi.

”Borreliabakteeri ja kupan aiheuttava bakteeri – spirokeetta sekin - ovat hyvin samankaltaisia. Molemmat hakeutuvat mielellään hermokudoksiin, aivoihin ja keskushermostoon. Borreliabakteeri on kuitenkin syfilistä voimakkaampi taudinaiheuttaja”, kertoo Willy Burgdorfer helmikuussa vuonna 2007 tehdyssä harvinaislaatuisessa haastattelussa.

Burgdorferin mukaan borreliabakteeria on hyvin vaikeaa löytää ihmisen elimistöstä. Sitä pitäisi etsiä kudoksista eikä verestä. Tiedemies korosti, että bakteeri kykenee menemään ihmisen elimistössä kaikkialle.

”Potilaan veri saattaa olla täysin puhdasta, mutta esimerkiksi hänen nivelnesteensä täynnä bakteereita. Sama koskee kaikkia kudoksia. Ihmisen elimistön jokainen kudos voi olla bakteerin infektoima, vaikka bakteereita ei löydettäisikään verestä”, sanoi vuonna 1986 eläkkeelle Yhdysvaltain terveysviraston NIH:n palveluksesta jäänyt Burgdorfer.

Borrelioosibakteerin löytäjä uskoo taudin kroonistuvan. Hänen mukaansa potilaat saattavat saada oireita uudelleen jopa 10-15 vuoden kuluttua tartunnasta, koska bakteerilla on kyky piiloutua kudoksiin ja aktivoitua sieltä uudelleen.

Aseeton lääketiede

”Borrelioosin ympärillä ilmenneet erimielisyydet tutkijoiden ja lääkäreiden kesken ovat häpeällisiä. Koko asia on poliittisesti värittynyttä,” sanoi Willy Burgdorfer, joka oli bakteerilöydöksensä ansiosta Nobel-palkintoehdokkaanakin.

Borrelioosiin ei ole rokotetta. Sellaista kokeiltiin takavuosina – huonolla menestyksellä. Rokotetta kuitenkin kehitellään tälläkin hetkellä Saksassa ja Itävallassa. Sen tuloa markkinoille jouduttaneen parhaassakin tapauksessa odottamaan vuosia.

”Ensimmäisen sukupolven rokote ei ollut riittävän spesifi eikä tehokas. Rokotteen kehittelyssä tarvitaan lisää tutkimustyötä. Nykytilanne on erinomainen esimerkki siitä, miten rokoteteollisuus toimii: ollaan liian hätäisiä ja tuodaan markkinoille tuote, jota ei ole testattu riittävästi. Laskun maksavat kuluttajat, joista monet sairastuivat borrelioosiin rokotteen vuoksi”, Willy Burgdorfer sanoi vuonna 2007 julkaistussa haastattelussa.

Lääketiede tuntuu olevan yllättävän aseeton ja eripurainen taistelussa aikamme nopeimmin leviäviin kuuluvaa epidemiaa vastaan. Ohjelmaa tehdessäni jouduin tuon tuostakin hämmästelemään, miten heitteille pahasti oireilevat borrelioosipotilaat oli jätetty.

Mikä tappoi Aleksis Kiven?

Lukijalle lienee tuttua se väittely, jota vuosikymmenten ajan on käyty Aleksis Kiven kuolinsyystä. Mikä 38-vuotiaana kuolleen kansalliskirjailijamme oikein tappoi Sylvesterin päivänä 31. joulukuuta vuonna 1872?

Vuonna 2001 erikoislääkärit Anne Pitkäranta ja Erkki Hopsu esittivät Lääkärilehden numerossa 44 oman kiintoisan teoriansa:

”Aleksis Kiven kuoleman syynä voi olla hoitamaton borrelioosi.”

10 vuotta myöhemmin Helsingin yliopiston korva-, nenä- ja kurkkutautien professori Anne Pitkäranta jatkoi pohdiskeluaan Kemia–lehden palstoilla. 5.10.2011 päivätyssä artikkelissa Kiven mahdolliseksi kuolinsyyksi nimettiin jälleen borrelioosi.

Pitkäranta on hoitanut paljon borrelioosipotilaita. Hänen mukaansa Kiven oireet sopivat hyvin taudinkuvaan.

Ja toden totta: ”Metsän poika tahdon olla” -runonsa mukaisesti Aleksis Kivi piti metsässä samoilemisesta ja ketunpyynnistä. Kuten hyvin tiedossa on, punkit levittävät borreliabakteeria juuri metsän pieneläinten kautta.

Liittyy ohjelmaan MOT: Punkkipainajainen - 2.6.2014

0 kommenttia

Sailairina
Viestit:565
Liittynyt:Ma Tammi 19, 2009 16:04
Paikkakunta:Kaarina

Re: MOT: Punkkipainajainen

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Ti Kesä 10, 2014 09:09

Laitan tähän samaan ketjuun ruotsalaisten ohjelman Borrelia – en tyst epidemi. Se tosin näkyy vain Ruotsissa 9.7.2014 asti... Ehkä kuitenkin joku sattuu matkailemaan siellä suunnalla ja ehtii näkemään ohjelman.

Dokumentärfilm
Borrelia – en tyst epidemi 44 min
Fästingarna ökar explosionsartat över hela världen, så även i Sverige. Hur skyddar vi oss mot dessa sjukdomsspridande kvalster? Genom att städerna breder ut sig kommer också skogens djur närmare oss människor, i form av smittospridare. Hur har infektionssjukdomen borrelia uppkommit och spritts över världen? Och hur stora är problemen med att diagnosticera och behandla denna svårupptäckta åkomma? Ekologer, läkare och patienter ger sin bild av den​ fästingburna sjukdomen.

soijuv
Viestit:3040
Liittynyt:Ke Tammi 21, 2009 14:16

Re: TV 1 MOT: Punkkipainajainen

Viesti Kirjoittaja soijuv » To Kesä 19, 2014 19:56

KOMMENTTEJA!

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/30 ... a-nojaan-0

MOT Punkkipainajainen

104 kommenttia


Julkaistu 30.05.2014

Kai Byman
Toimittaja
Työskentelee paikkakunnalla Helsinki

Kommentit

Lähettänyt 26.08.2014 - 10:33 käyttäjä Vinkki (ei varmistettu)

YLEn tiedeohjelma Prisma esittää 1.9.2014 Salaperäinen Lymen tauti. "Lymen tauti eli borrelioosi leviää Yhdysvalloissa ja Kanadassa hälyttävää vauhtia, mutta monet potilaat diagnosoidaan yhä väärin. Kuinka Lymen taudista on tullut jo aidsiin verrattava epidemia?"

Avaisikohan tämä ohjelma yhtään jäärien ajatusmaailmaa?

Sinänsä mielenkiintoista, että Suomenkin televisiossa on esitetty borrelioosista monia ohjelmia esim.
- vuonna 2008 45min-ohjelma
- vuonna 2010 Yle Teeman Punkkien ilta
- vuonna 2010 Yle Teemalla amerikkalainen dokumentti Borrelioosin uhrit
- (kaksi viimeksi mainittua myös uusintana vuonna 2011)
- vuonna 2012 Inhimillisen tekijän keskusteluohjelma
-(edellinen uusittiin vuonna 2013)
- vuonna 2014 tämä MOT:n ohjelma

Lisäksi muutoin mediassa on ollut paljon sairastuneiden kokemuksellisia haastatteluja sekä luonnollisesti erilinjoja edustavien terveydenhuollon edustajien näkemyksiä.

On se vaan kumma, että pääsääntöisesti ympäri maailmaan lääkärit veisaavat aivan eri virttä kuin potilaat. Lääkärit vetoavat tieteellisiin tutkimuksiin ja potilaat oireisiinsa. Aivan sama mikä mättää, mutta jotain menee pieleen. Borreliabakteeri käyttäytyy ihmiskehossa varmasti erilailla kuin koeputkessa. Jotkut suomalaisetkin lääkärit ovat ohimennen valittaneet tutkimusmäärärahojen puutetta. Jos nyt aluksi tunnustettaisiin borrelioosin voivan olla myös erittäin vakava sairaus ja kansantaloudellinen ongelmakin, niin eiköhän niitä varoja alkaisi jostain löytyä... En väitä enkä sano etteikö ole myös paljon borrelioosista parantuneita tai ainakin oireettomiksi tulleita. Mutta yhtälailla on paljon hoidoista huolimatta oireilevia. On aivan sama miksi sitä sanotaan, mutta kovatkaan esim. kipulääkkeet eivät usein auta. Jos antibiootti auttaa, niin onko se sitten niin kauhea synti määrätä niitä... Sairastuneiden kärsimys on kovaa ja eikä sitä yhtään helpota hoitavien tahojen ylimielisyydet, taistelut eri hoitolinjoja kannattavien kanssa tai jopa aggressiiviset puheet potilaita kohtaan. Sairastuneet joutuvat aivan käsittämättömiin tilanteisiin, jossa työkyky on mennyt, hoitoja ei saa, eläkkeelle ei pääse, sairauspäivärahoja evätään, ihmissuhteet kärsivät, harrastaa ei juurikaan voi mitään saati matkustella... Joka ainut lääkäri tutkii potilasta omien erikoisalojensa perusteella ja potilasta pompotellaan ympäri ja ämpäri. Kun sitten itse etsit tietoa, syytetään epämääräisten ja väärien sivustojen lukemista. Kun hakeudut ulkomaille tutkimuksiin ja hoitoihin, saa kohtelua joka tullut esille myös täällä palstalla. Mitä sitten pitäisi tehdä... Istua sohvalle mätänemään ja odottaa viikatemiestä, niinkö?

Entäpä jos tutkijat, lääkärit sekä potilaat istuisitte keskustelemaan asiallisesti? Tämmöisillä keskustelupalstoilla huuteleminen ei hyödytä ketään... Terveydenhoitopuoli voisi ottaa opikseen elävien ja sairastuneiden ihmisten kokemuksista kehittäen siten ehkä uudenlaisia testejä ja lääkkeitä. Kun teitä tutkijoita ja lääkäreitä on selkeästi kahta eri linjaa, mitä jos hillitsisitte tunteenne ja ylpeytenne ja yhdessä selvittäisitte miten testinne ja hoitonne eroavat toisistaan ja miten niitä pitäisi kehittää. Ei tuo auta, että omista poteroista huutelette toisillenne tuomiten testit ja hoidot. Ei uskoisi koulutettujen ihmisten käytökseksi... Menkää sinne Saksan klinikoille ja muille vastaaville, joita kuitenkin löytyy lähes joka maasta ja avatkaa keskusteluyhteys yhteistyöhön alkaen.

Nykyisestä ”asemasodasta” ei hyödy kukaan eikä se auta potilaiden kipujen ja sairauden parantamisessa yhtään. Jos tohtorit haluavat hoitaa vain tilastoja, alkakaa tilastotieteilijöiksi. Oikein mukava ala, jossa ei välttämättä juurikaan tarvitse tavata ihmisiä eikä ainakaan kipeitä sellaisia (tämä ei ollut aliarvostus tilastotiedettä kohtaan... se on oikeasti mielenkiintoinen).

Potilaiden hermot ovat tiukoilla. Ei ihme.




Lähettänyt 22.06.2014 - 15:48 käyttäjä Pimu (ei varmistettu)

Suomessa noudatetaan borrelioosin hoidossa Tukholman Karolinska Institutetin ohjeistoa. Lääkärot eivät tiedä asiasta sen enempää. Virossa kuulemma hoidetaan iilimadoilla ja tunnen ihmisiä, jotka ovat sillä parantuneet. Ihmettelen vain, miksi tämä on niin kuuma ja kipeä asia lääkäreille. Yhdessä pitäisi pyrkiä löytämään parempi tie. Olen kulkenut läpi nuo hoidot, 13 v. ilmeisesti puremasta, jota ei todettu. Jotenkin pärjään kun omatoimisesti liikun paljon, treenaan ja syön terveellisesti. En tiedä, mitä huominen tuo tullessaan. Kipuihin auttaa kipukynnyslääkkeenä 1 klortriptyl illalla. Tosin siihen tottuu niin, että uni ei tule jos lopettaa käytön. *Pimu*

Ilmoita asiattomaksi
.



Lähettänyt 01.06.2014 - 12:36 käyttäjä jokuvaan (ei varmistettu)

Niin kyllähän ihmisen varallisuus vaikuttaa parantumiseen monissa muissakin sairauksissa. Varakas pääsee nopealla aikataululla parhaille alan asiantuntijoille ja kaikki kokeet voidaan suorittaa, köyhempi yrittää saada aikaa 2kk jonolla 10 minuutiksi arvauskeskukseen, jossa odottaa vähemmän kokenut alle 35v lääkäri, mahdollisesti hoono soomi.

Kun diagnoosi syntyy, rikas voi mennä heti yksityiseen sairaalaan hoitoon, köyhemmälle ilmoitetaan, että hoitoa ei voida antaa, koska poliklinikan budjetti on jo tältä vuodelta ylitetty.


Lähettänyt 02.06.2014 - 10:54 käyttäjä armelini (ei varmistettu)

Tästä borreliosista on jauhattu jo paljon, mutta lääkärien asenne siihen ei muutu mikskään...

Nimimerkilla 4v borrelioosia.


Lähettänyt 02.06.2014 - 16:46 käyttäjä Ihmettelevä (ei varmistettu)

Mihin tieteelliseen näyttöön tämän yksittäisen ja yksityisen "Augsburgin klinikan" diagnoosit perustuu?


Lähettänyt 02.06.2014 - 17:40 käyttäjä Dermatomyosiitt... (ei varmistettu)


Minua puri punkki teininä, se purema muutti elämäni täysin. Paikkakunnalla ei silloin tiedetty borrelioosista mitään, en saanut edes antibioottikuuria oireisiini. Sen jälkeen terveyden suhteen kaikki olikin alamäkeä. Kivut, tulehdukset, liikuntavaikeudet, ihottumat, puheongelmat, masennus, painajaiset, ym jatkuvia, satoja antibioottikuureja, vääriä diagnooseja ja lopulta, ilmeisesti borrelioosin aiheuttama, Dermatomyosiitti diagnoosi, kun ei näy niissä kokeissa, mitä TAYS ottaa, eikä rahaa matkustaa Saksaan, tai mennä yksityiselle ole. Lääkärit tietenkin kiistävät borreliosiin mahdollisuuden, kun se ei heidän kokeissaan näy, mutta itse tiedän, että kaikki muuttui sillä hetkellä, kun borrelioosi oli verenkierrossa.

Suomessa kaikkien kansalaisten pitäisi olla tasa-arvoisia, niin lain, kuin terveydenhoidon suhteen, näin ei ole. Asialle pitää tehdä jotain ja pian. Päättäjät on saatava vastuuseen. Ihmisille kuuluu kunnollinen terveydenhoito ja tasavertaiset mahdollisuudet hoidattaa itseään, varallisuudesta riippumatta. Suorin tie siihen ja edullisin, on kunnollinen perustulo, tai muu takuutulo, että voi ostaa palveluita, jos ei julkinen puoli pysty niitä turvaamaan.


Lähettänyt 02.06.2014 - 20:09 käyttäjä otsonihoito (ei varmistettu)

Menkää borrelioosi-potilaat otsonihoitoon. Lukekaa aiheesta. Parannutte


Lähettänyt 02.06.2014 - 20:41 käyttäjä 40-vuotta saira... (ei varmistettu)

Sain borrelia tartunnan jo 1970-luvulla. Siihen loppui lupaava hiihtoura. Sinnittelin korkeakoulututkinnon tosin se vei 7 vuotta ja kärvin joka ainoana päivänä päänsärystä, milloin enemmän milloin vähemmän. Nivelet turposivat ja hoidettii reumana, vaikka ei reumalle ollut muuta näyttöä. Oireet pahenivat 1990 luvulla, kun alkoi voimakas oksennus ja huimaus, joka kesti viikon, kunnes sairaalassa saatiin osittain hillityksi ja laitettiin kotiin. Oltiin sitä mieltä, että oli ollut aivo infarksi. Ei saatu näyttöä ja ryhdyttiin etsimään ALS:a ja MS tautia, Itse pyysin, että tutkikaa borrelioosi. ulos oli borrelioosi ja aloin saada suonensisäistä antibioottia. Toisena päivänä hermosäryt helpottivat ja päänsäryt hävisivät. Jatkossa olen löytänyt lääkärin, joka jo 6 vuotta on hoitanut ajoittaisilla antibiooteilla ja viruslääkkeillä, koska herpes ja vyöruusu olivat aktivoituneet vuosien myötä. Väsymystä ei vain ole voitu hoitaa, joten teen osa-aika työtä. Luonto ja musiikki auttavat uhohtamaan sairauden.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 02.06.2014 - 20:45 käyttäjä Outi Paasivirta (ei varmistettu)





Hyvä ihmettelevä!

Augsburgin klinikka testaa muun muassa Elispot LTT nimisellä testillä potillaansa. Tämä testi on käytössä monessa muussa maassa, mm USA:ssa, muttei Suomessa. FDA:n hyväksymä borrelioositesti! Myös vasta-aine testit ja PCR testit ovat käytössä.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 02.06.2014 - 20:48 käyttäjä "ammattihenkilökö?" (ei varmistettu)





Miksiköhän verovaroin tuetaan tällaista ohjelmaa kuin MOT, täysin kerettiläistä oppia annetaan koko kansalle. Itse olen ollut töissä niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella terveydenhuollossa ja annetaan käsitys että julkisella antigeeniosoitukset ovat herkemmin negatiiviset: kuitenkin samoissa laboratorioissa nuo valmistetaan ja samat lääkärit noissa toimivat, ja miksiköhän noita sitten kannattaa edes määrittää jos ne eivät kuitenkaan mitään kerro. Itse en ole ollut edes tietoinen tuollaisista amerikkalaisista liitoista joilla keskinäistä kiistaa, täysin suomalaisten hoitokäytäntöjen mukaan mennään, toki noihinkin voi tietysti moni asia vaikuttaa.
Kuitenkaan ohjelmassa ei mainita halaistulla sanallakaan esim. antibioottiresistenssin syntyä, mikä Suomessa sentään jonkunmoisella tasolla verrattuna esim. etelä-eurooppaan, saati sitten mikä rasitus terveydenhuollolle syntyisi jos kaikki joilla punkki ollut kiinni ja jotakin epämääräistä oiretta laitettaisiin suonensisäiseen antibioottihoitoon, tai mainita mitään muistakaan ab-hoidon haitoista.
Kyllä on mukava kesä taas tulossa kun kaikki ohjelmaa katsoneet perus-pekat vastaanotolle tulevat;)

Ilmoita asiattomaksi
.

Lähettänyt 02.06.2014 - 21:00 käyttäjä Dermatomyosiitt... (ei varmistettu)

Ohjelmassa tuli hyvin esille se, kuinka ylimielisesti lääkärit suhtautuvat. Minunkin annettiin ymmärtää, että olen "fiksoitunut" ajatukseen, että minulla on borrelioosi, kun se ei heidän testeissään näy. Puremasta meni yli 20 vuotta sinnitellessä, eri sairauksien kanssa, kunnes se iski todenteolla, tulivat päänsäryt, nivel-, lihas- ja iho-oireet ym ja meni liikuntakyky ja meinasi viedä hengen.

Kävin toki psykiatrisetkin testit läpi, totesivat, ettei mielisairautta ole, vaan sairastelusta johtuvaa masennusta ja olen keskimääräistä älykkäämpi ihminen. Epäiltiin Väsymysoireyhtymää ja lopulta piti pyytää, että antakaa nyt edes joku diagnoosi, kun kerran sairas olen, tuli tämä Dermatomyosiitti. Siihen kun lisättiin suvun hylkäämäksi tuleminen ja köyhyyskierre, voitte arvata, että olen taistelutahtoinen ihminen, kun olen vielä hengissä.

Onko niin, että lääkebisnes ja lääkärit ym korruptiossa olevat tahot, hyötyvät siitä, ettei borrelioosia tunnusteta ja tutkita kunnolla, vaan pitkitetään diagnoosien löytymistä ja antamista, että saadaan syöttää paljon erilaisia lääkkeitä, moniin eri diagnooseihin ?


Lähettänyt 02.06.2014 - 21:08 käyttäjä Punkin pureman ... (ei varmistettu)


Kiitos toimittajalle tästä ohjelmasta.
Esimerkiksi Venäjällä terveyden alan infektiohoitolaitoksissa suosittelaan tutkimaan potilan saamaa punkkia heti, kun punkki löydy. Mikäli punkin laboratoritutkimus nayttää positiviltä, lääkäri heti määritelee antibioottia, odotamatta oiretta potilaalla. Parempi ylidiagnoosoida.



Lähettänyt 02.06.2014 - 21:23 käyttäjä Outi Paasivirta (ei varmistettu)

Hyvä ammattihenkilökö, luultavasti me potilaat olemme suurempi haitta yhteiskunnalle, kun meitä ei hoideta. Väärät diagnoosit, sairaseläkkeet rasittavat niin lääkärin kuin yhteiskunnan varoja väärällä tavalla. Puhumattakaan että on kyse tuhansisita ja tuhansista veronmaksajista.

Kun potilas on kuolemansairas ja tekee hidasta kuolemaa antibioottiresistenssi pienempi ongelma kuin hoito, jos sillä saa elämänsa takaisin.

Testejä tehdään samoissa laboratorioissa, mutta testit ovat muualla laajempia. Erittäin hyvä jos sinun mainitsemasi "perus-pekka" alkaa tulla tietoiseksi borrelioosin todellisista haitoista kun terveydenhoitoalan ammattihenkilöstölle tämä on tuntematon asia!


Lähettänyt 02.06.2014 - 21:31 käyttäjä terve (ei varmistettu)


Ylilääkärin kommentit oli kauheaa kuultavaa.



Lähettänyt 02.06.2014 - 21:44 käyttäjä LymeWarrior (ei varmistettu)

Kiitos MOT:ole "kissan nostamisesta pöydälle", teitte sen jälleen!

Ohjelmassa ei mulle mitään uutta tullut mutta pahalta tuntui kuulla näiden ihmisten kohtaloista. Yksi asia heitä kaikkia sairauden nimen lisäksi yhdisti; halu kyetä opiskelemaan/työskentelemään jälleen vaikka suhtautuminen paranemiseen oli pessimististä, aiheestakin. Olen itse noin 35v mies joka taistellut neuroborrelioosin kanssa reilun 6 vuotta ja viimeisen 4kk aikana on käynyt mulle selväksi etten tule tästä selviämään ja edessä on hidas, tuskallinen kuolema. Siitä lähtien kun sain diagnoosin en ole toivonu paranemista vaan sitä että kivut olisivat inhimilliset ja kykenisin tekemään edes jotain mielekkääksi kokemaa. Ikävä kyllä kumpikaan näistä ei ole toteutunut. Tilanteen muututtua ainoa toiveeni on että kykenisin tekemään lasteni kanssa jotain "kivaa" ennen lopullista voinnin romahtamista.

Rahaa ei ole koskaan ollutkaan edes haaveilla Saksaan menemisestä ja omalta kohdaltani voimat alkavat olla loppu että jaksaisin enää ravata perusterveydenhuollossa hakemassa lähetettä erikoissairaanhoitoon jossa samat, hieman asenteelliset lääkärit toteaisivat etten kuulu erikoissairaanhoidon piiriin - Kyseessä on ns. oravanpyörä josta ei pääse pois eikä sinne montaa kertaa kannata edes mennä.

Omalla kohdalla on enää vähän toivoa jäljellä mutta muiden kohdalle toivon sydämestäni että nämä kiistelevät järjestöt ja etenkin niiden takana olevat voimat kaivaisivat edes vähän inhimillisyyttä näköpiiriinsä ilman oman edun tavoittelua.

Ikävää on se että kaikissa mainitsemissani asioissa on raha jollain tavalla mukana eikä niin positiivisena.

Olen miettinyt paljon tätä miksi niin usein borrelioosi potilas saa diagnoosikseen psyykkiseen ongelmaan. Olen yrittänyt nähdä asiaa sekä lääkärin kannalta että potilaan ja mieleeni on tullut se että koska lääkäri "lääkärin valassa" lupautuu seuraavaan: "Päämääränäni on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen." Tässä mainittava sairaiden parantaminen, entä kun kyse onkin sairaudesta jota tämän päivän lääketiede ei pysty parantamaan? Päteekö tässä vanha sanonta "viisas väistää"? En väitä että tämä olisi todellakin näin mutta mielestäni asiaa voisi miettiä tässä tapauksessa koska tietämys lääkäreiden keskuudessa borrelioosin kohdalla on usein vähintään heikkoa. Yksi pahimmista esimerkeistä on "mikäli ihoreaktiota ei ollut niin ei syytä huoleen" ja vielä Suomessa lääkäreillä sekä muulla hoitohenkilökunnalla auktoriteetti on sellainen että tähän uskotaan.

Hyvät ihmiset, suhtautukaa punkkeihin ja borrelioosiin samalla tavalla kun suhtaudutte syöpään.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 02.06.2014 - 22:58 käyttäjä jii (ei varmistettu)





Tuon borrelioosista väitelleen professorin asenne on juuri tyypillinen(suomalaisen?) lääkärin asenne. Luulisi, kun tietää että lääketieteellinen tietokin muuttuu ja lisääntyy, edes hieman nöyryyttä löytyvän, vaan ei. Kun potilas sitten törmää tällaiseen asenteeseen, niin ainoa keino päästä eteenpäin on raha.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 02.06.2014 - 23:35 käyttäjä Edelleen ihmettelevä (ei varmistettu)





Outi Paasivirralle: FDA ei ole hyväksynyt Elispot LTT-menetelmää Borrelioosiin vaan Tuberkuloosiin. "Augsburgin klinikan" kotisivuilla ei puhuta diagnostiikasta kuin ainoastaan viitaten ILADS:n suosituksiin, joissa taas vastaavasti todetaan, että sekä diagnoosi että hoito tulisi perustua kliinisiin oireisiin, koska tarkkoja laboratoriotutkimuksia (ei heidän mielestään) ole olemassa..

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 02.06.2014 - 23:37 käyttäjä fibro (ei varmistettu)





Vaikka en itse sairasta (tietääkseni) borrelioosia, vaan monia muita sairauksia, olen kohdannut jatkuvasti samaa asennetta lääkäreiltä; vika on heidän mielestään minun päässäni. Se on erityisen loukkaavaa ja sairaana en useinkaan jaksa pitää puoliani. Olisin paljon tyytyväisempi, jos lääkäri myöntäisi ettei tiedä mikä minua vaivaa tai miten minua voisi auttaa. Sairaan kohtelu on erityisesti julkisessa terveydenhuollossa alentavaa, epäinhimillistä.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 00:29 käyttäjä Outi Paasivirta (ei varmistettu)





Aivan oikein FDA ei ole hyväksynyt testiä! Sitä käytetään laajasti muuaalla. Saksassa tätä testiä käytetään siis muiden testien ohella vahvistaakseen epäilyn. Kliiniset oireet sekä muiden vakavien sairauksien poissulku on aina ensisijaista sairaudessa.

Elispot LTT moititaan siitä, että se on liian herkkä. Suomessa taas vasta-aine testit eivät välttämättä taas ole positiivisia ellei keho vasta-aineita pysty tuottamaan. Testit ovat monimuotoinen ongelma ja on kehitteillä uusia testejä.

Mielestäni ongelmaan ei löydy ratkaisua, ellei tämä vastakkain asettelu lopu. Yhteistyöllä voidaan ainoastaan päästä parempaan lopputulokseen.

Itselläni Elispot LTT antoi vahvistuksen epäilylle ja tämän jälkeen myös vasta-aineet nousivat mikä varmisti diagnoosini. Kliiniset oireet ovat olleet esillä ja monta vuotta ennen tätä vahvistusta. Pitkän antibiootti kuurin jälkeen, ILADS ohjeiden mukaisesti, olen vihdoin paremmassa kunnossa, mutta tuskin koskaan enää työkykyinen.

Kaikkia helpottaisi jos lääkärit ottaisivat tosissaan diagnoosi epäilyn. Mitä aikaisemmin sen parempi! Saksassa diagnoosin tekemisen ja hoidon aloittamisen kanssa ollaan erityisen tarkkoja. Paikka on parhaimmistoa Euroopassa.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 07:55 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Tässä erinomainen artikkeli ohjelmasta:

http://www.tiede.fi/artikkeli/blogit/ka ... i_huuhaata

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 09:23 käyttäjä borrelia-positi... (ei varmistettu)





mikäli kaikki noi mitä ko. bakteerista esitetyt väitteet pitää paikkaansa ja kätkeytyy antibiooteilta eristettyihin lokeroihin elimistössä tavallaan bakteeri-itiönä (jolla on siis hyvin vähän elintoimintoja käynnissä) ei toi häätöhoitokaan oikein voi auttaa. Pikemminkin pitäisi antaa väitettyjen bakteeri-itiöiden kehittyä vaivoja aiheuttaviksi ja sitten kurittaa niitä antibiooteilla. Eli ronskisti antibioottia vasta kun potilas on pahasti vaivainen kuten osa ohjelmassa olleista. Varsinaisen aktiivisen B.burgdorfferin antibioottiresistenssistä minulla ei oo tietoa. Terveet elämäntavat, mahdolliset ruokavalion muutokset ym. voi auttaa oireisiin mutta mikäli tuo on tosiaan noin salakavala kuin osa väittää, on nopea hoito mahdotonta. Itteltä näytteitä otettiin ainakin ihomuutosten aktiivisilta reuna-alueilta ja yksi näyte selkäytimen läheltä, vaan en tiedä mistä niistä noi vasta-aineet löytyi.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 10:10 käyttäjä borrelia-positi... (ei varmistettu)





lisäänpä vielä että ei potilaalle oikein voi semmoistakaan reseptiä kirjoittaa että 2 tabua erytromysiiniä tms. vain niinä päivinä kun tuntuu erityisen pahalta, koska kyllä niitä masentuneita borrelia-positiivisisiakin löytyy, ja muiden, pahempien patogeenien resistenssin syntymahdollisuus näissä potilaissa kasvaisi. Vaan ehkä joka toinen päivä iso annos vois toimia paremmin kuin toi ns.'häätöhoito', ainakin mulla tuntuu niin että yhden päivän kipulääkkeet (arcoxia+parasetamolit) voi kyllä jättää väliin, mutta toisena päivänä, tai oikeastaan aamulla klo 4.30, se on pakko ottaa. Jos unta haluaa kunnolla niin sitten illalla.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 10:17 käyttäjä Sairastuneen omainen (ei varmistettu)





Huuhaata ohjaa mielenkiintoiseen, mutta karmeaan kirjoitukseen. Juuri moinen asenne johtaa tuhansien sairaiden ihmisten kärsimykseen. Sinänsä mielenkiintoista myös, että kyseinen kirjoitus mitätöi mm. suomalaisista yliopistoista väitelleiden tohtoreiden tutkimustyöt –mutta niinhän monet lääkärit tekevätkin.
Muistinvirkistykseksi:
- Juha Suhosen väitöskirja 17.1.2003: : The Role of Neutrophils and Dendritic Cells in Lyme Borreliosis
- Antti Alitalon väitöskirja vuonna 2004: ... Borrelia-bakteeri pystyy väistämään infektoimansa ihmisen tai eläimen elimistön immuunipuolustusjärjestelmän hyökkäyksen ja säilymään hengissä jopa vuosia isäntänsä elimistössä: bakteeri naamioi itsensä sitomalla pinnalleen isännän elimistöstä sieppaamiaan suojamolekyylejä, jolloin isännän immuunipuolustusjärjestelmä ei tunnista sitä vieraaksi eikä käynnistä vastahyökkäystä...
- Suomen Akatemia vuonna 2008: Lymen borrelioosia aiheuttava Borrelia-bakteeri on taitava suojautumaan antibiooteilta.
- Kansanterveyslaitoksen tutkijaryhmä vuonna 2007: Borrelia-bakteeri pystyy lymyämään elimistössä pitkiä aikoja, jopa kymmeniä vuosia, ilman että immuunipuolustus löytää sen.
- P. Hartialan väitöskirja vuonna 2009: Borrelia-bakteerilla useita keinoja välttää ihmisen puolustusjärjestelmän hyökkäys

- H. Yrjänäisen väitöskirja vuonna 2009: ... Osa Borrelia-bakteereista pystyy siten välttämään antibioottihoidon vaikutuksen joko hakeutumalla elimistössä kudokseen, jossa antibiootin pitoisuus ei nouse riittävän korkeaksi, tai bakteerit kykenevät muuntautumaan inaktiiviin tilaan eikä mikrobilääke yhdessä immuunipuolustuksen kanssa onnistu tappamaan niitä.

Niin kauan kuin lääkärit ja tutkijat suhtautuvat krooniseen borrelioosiin ylimielisesti ja perustavat mielipiteensä suppeisiin näkökulmiin eli kuten ylilääkäri Oksi sanoi ohjelmassa ” On henkilöitä, jotka on ikään kuin fiksoituneet asiaan” (vaikkakin tarkoitti sairastuneita), niin kauan potilaat kärsivät. Asian voi siis kääntää myös toisinpäin; niin kauan kuin eräät lääkärit ja tutkijat ovat fiksoituneet omiin uskoihinsa. Uskostahan tässä taitaa olla kyse, sillä niin IDSA kuin ILADS perustavat linjansa tutkimuksiin. Kuka uskoo potilaita? Kuka välittää potilaiden kärsimyksistä?

Kiitos MOT! Kiitos rohkeudesta puolustaa sairastuneita! Kiitos myös ohjelmassa esiintyneille potilaille sekä terveystieteen tohtorille ja sosiaali- ja terveysministeriön edustajalle!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 12:10 käyttäjä Diagnostiset kr... (ei varmistettu)





ILADS:n suosituksissa ei mainita laisinkaan nykyaikaisten kuvantamistutkimusten merkitystä esimerkiksi neuroborrelioosin diagnostiikassa. Minkälaisia muutoksia olisi aivojen magneettikuvauksessa ja miten ne eroaisivat muista sairauksista?

Sen sijaan ILADS luettelee kyllä toistakymmentä sairautta (mukaan lukien psyykkiset sairaudet), joita ei voi kliinisesti erottaa kroonisesta borrelioosista. Näiden joukossa ei tosin ole MS-tautia tai muistisairauksia, joihin MOT-ohjelmassa viitattiin.

Hoidon keston määrittely menee haastavaksi, jos se perustuu subjektiivisiin oireisiin (varsinkin jos diagnoosikin perustuu siihen). Ja miksi pitäisi käyttää vuosia kalliilla suonensisäistä lääkitystä kun samat lääkkeet imeytyvät myös suun kautta ja ovat halpoja?

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 12:38 käyttäjä joo toi on kallista. (ei varmistettu)





joo toi on vähän heikko peruste suonensisäisen antibiootin käytölle että 'kun on systeeminen sairaus'. iho-oireissa luulis topikaalisen toimivan ja muuhun sitten tabua, mutta sitten kun ne antibiootit sotkee normaaliflooraa niin voi tulla muita oireita, normiflooraa pitäis kait sit taas vuoropäivinä vahvistaa, probiootteja, emmätiiä. ehkä pitäis lukea noita tutkimuksia enemmän jos jostain löytyy dataa mistä kaikkialta tuota on löydety.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 12:43 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Sairastuneen omainen - muista lukea koko tutkimukset äläkä siteeraa vain irrannaisia lauseita.

Mainitsemissasi tutkimuksissa käsittelään mm. borellia burgdorferiin immuunipuolustuksen väistömekanismia, eikä tämä tue ohjelman käsitystä "myöhäisvaiheen kroonisesta borrelioosi-infektiosta".

Osa tutkimuksista on tehty muilla nisäkkäillä, joten tällaiset ovat vain indikaatio jatkotutkimusten tarpeesta ihmisillä - vaikkakin mekanismit voivat olla samoja niin et voi tehdä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä ennen jatkotutkimusten tuloksia.

"Tuhansien ihmisten kärsimykseen" on mutu-väite, kuten myös kaikkien lääkäreiden ja hoitotahojen niputtaminen yhteisen mielipiteen omaavaksi. Ei ole vahvaa tieteellistä näyttöä ohjelman väitteistä, joten tieteeseen perustuva lääketiede tottakai suhtautuu skeptisesti väitettyihin tapauksiin.

Lancet-artikkeli aiheesta, kannattaa lukea:
http://www.healthunit.org/hazards/docum ... isease.pdf

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 12:50 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Kaiken takana on loinen - artikkeli on erinomainen arvio ohjelmasta ja siinä on myös hyvä linkki punkkihavaintojen ilmoittamiseksi. Pari isoa ongelmaa näen MOT-ohjelman viesteissä, vaikka puolessa tunnissa ei ehdi kaikkea kattaa.
-Kaikkien epämääräisten oireiden, kipujen ja väsymyksen takana ei ole hoitamaton borrelioosi.
-Pitkät kritiikittömät ja kokeelliset antibioottihoidot luovat resistenttejä bakteerikantoja.
-Riittävän varhaiseen diagnoosiin käytettäviä menetelmiä ei käsitelty verikokeita lukuunottamatta lainkaan, vaiikka magneettikuvaus on ollut saatavilla vuosia. Borrelioosi on melko usein kuvauksellakin todettavissa. Neuroborrelioosin diagnosoimiseksi tarvitaan usein epämiellyttävä lannepisto likvorinäytteen saamiseksi.
-Väitettiin, ettei antibioottihoito auta. Se ei pidä paikkaansa. Oikea hoito riittävän aikaisessa vaiheessa auttaa.
-Yhden potilaan kohdalla jätettiin kertomatta, koska hän sai hoidon diagnoosin saatuaan. Sitten heti perään väitettiin, että viive diagnoosin ja hoidon välillä olisi ollut 6-12 kk. Suomessa hoito annetaan käsittääkseni heti, kun epäily on vahva ja oireet selkeät. Tämä on myös infektiolääkärien suositus, ja siitä voi lukea ainakin viime vuoden hesarista googlaamalla otsikot.
Parhaiten haastateltavista selvisi lääkintöneuvos, kuten tietysti sopii odottaakin. Potilaat tarvitsevat apua ja tukea - eivät huuhaata ja rahankerääjiä.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 13:28 käyttäjä "hoidettu" neur... (ei varmistettu)





Kiitos paljon ohjelman tekijöille! Tautiin liittyvä problematiikka tuotiin hyvin esille. Ei ole oikein, että hoidosta riitelevät koulukunnat estävät potilaiden parantamisen. Itselläni neuroborrelioosi johti työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kansainvälisellä borrelioosiyhdistyksellä ILADS on selvät ohjeet borrelioosin hoitoon (Burrascano 2008: Diagnostic hints and treatment guidelines for lyme and other tick borne illnesses). Miksi niitä ei käytetä Suomessa? Mielestäni on rikos ihmiskuntaa vastaan estää potilaiden hoito.

Ilmaston muutoksen myötä punkit ja sen myötä borrelioosi oheisinfektioineen leviää Suomessakin aina vain pohjoisemmaksi ja tauti koskettaa yhä useampia ihmisiä.

Kaiken kukkuraksi olen kuullut aivan liian monta kertaa ihmisistä, joita punkki on purrut ja ihomuutos ei ole vielä vaaditut 5cm halkaisijaltaan ja heidät on käännytetty pois terveysasemalta ilman hoitoa! Eli annetaan borrelian rauhassa edetä elimistössä kunnes tuo ihmisen keksimä mielivaltainen raja täyttyy. Ymmärrän antibioottiresistentin uhkakuvat, mutta yksittäiselle ihmiselle oma terveys on tärkein. Sitä tosin ei ymmärrä ennen kuin sen menettää ...

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 14:06 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





hoidettu - ILADS:n laatimat "hoitosuositukset" eivät perustu tieteelliseen näyttöön vaan PÄINVASTOIN "suosituksissa" esitetään linjoja lääketieteellistä kansainvälistä konsensusta vastaan.

"Rikos ihmiskuntaa vastaan" :D, ILADS kaltaisen puoskaroinnin kohteeksi suojautumiseen on ihmisiä nimenomaan pyrittävä valistamaan.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 14:26 käyttäjä konsensus (ei varmistettu)





Sinulle Huuhaata

Vaimoni on paremmassa kunnossa ILADS ohjeiden mukaan tehtyjen hoitojen jälkeen. Suomessa sai kyllä IDSA hoitojen mukaisen hoidon, mutta oireet eivät lähteneet ja hänet jätettiin heitteille. Nyt rahaa on kulunut 26000e Saksan reissuihin ja antibiottiin ja valo häämöttää tunnelinpäässä, ja elämä normalisoitumassa.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 15:03 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Konsensus - yksittäisen ihmisen subjektiivinen kokemus on ainoastaan henkilölle itselle merkityksellinen, tieteellisessä keskustelussa sillä ei ole sijaa ja täten täysin yhdentekevä väite tässä.

Olette todennäköisesti maksaneet 26 000 euroa nykytieteen valossa merkityksettömästä tutkimuksista ja hoidoista, eli klassinen surullinen esimerkki puoskaroinnin kohteeksi joutumisesta. Kannattaa tosiaan lukea tuo Lancet-artikkeli minkä linkitin aiemmin.

Pääasia että läheisesi on kokee voivansa paremmin, mutta oireiden taustalla on todennäköisesti joku muu ongelma kuin ILADS:n mainostama "myöhäisvaiheen krooninen borrelioosi-infektio". Toki mahdollista että läheisesi sairasti neuroborrelioosin ja oireet taudin aiheuttamia hermostoperäisiä jälkioireita, mutta antibiooteilla ei tuossa vaiheessa ole merkitystä oireistoon koska itse infektio on hoidettu (tutkitusti yhtä suuri vaikutus kuin placebolla).

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 15:36 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





En käsitä, mistä kaikesta 26000 € koostuu. Onko siinä mahdolliset lennot ja lääkärintaksat mukana? Vai oheishoidot, kuten hyperbaarinen happi tms.? Itse asiassa ILADS:n ja IDSA:n ohjeet eivät ole ristiriitaiset, vaan pääasiallisin ero on siinä, että ILADS hoidattaisi seronegatiivisia, käyttäisi pitkiä tai toistuvia - jopa kuukauden mittaisia - antibioottikuureja, yhdistelmähoitoja ja kokeellisia hoitoja. Itse ILADS-ohjeissakin myönnetään hoitojen kokeellisuus ja se ettei laskimoon annettu ole välttämättä ylivertainen suun kautta annettuun antibioottiin. Kuitenkin näillä kokeellisilla iv-hoidoilla rahastetaan. Mitä kuukauden iv keftriaksoni 2 g:n annoksella sitten euroina maksaa ilman toimenpide- ja hoitokutannuksia? Ilman kelakorvauksia alle 200 euroa. Miten siitä voi saada aikaan usean tuhannen euron laskun? 26000 eurolla saisi kymmeniä kuukauden iv-antibioottihoitoja. Kuukauden doksisykliinikuurin maksaa suunnilleen 30 euroa. Alkuvaiheen keftriaksonihoidon pituus on yleensä10-14 pv ja sen katsotaan riittävän. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, mitä ne oheishoidot ovat ja kuinka vahva näyttö niista on saatu? Ja mitä niistä veloitetaa kerralta?

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 15:55 käyttäjä Ei huuhaata (ei varmistettu)





Kannattaa lukea esimerkiksi seuraava Lymen hoitoa käsittelevä hoitoohjeistus, joka nojaa reiluun 160 tieteelliseen tutkimukseen ohjeistuksissaan. Tuomaksen kannattaisi opetella vähän Saksan kieltä.

http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... elines.pdf

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 15:56 käyttäjä Saksansuomalainen (ei varmistettu)





Tuo Augsburgin klinikka suosittelee tukihoidoiksi mm. homeopatiaa sekä shamanismia. Tämä kaikki löydettävissä ihan heidän omista esitteistään.

Siitä voi jokainen päätellä kuinka vakavasti heidän lausuntoihinsa kannattaa suhtautua.

Klinikan takana oleva järjestö yrittää ajaa "kroonisen borreoloosin" lisäämistä virallisten sairausten listalle. Siitähän he hienon bisneksen saisivat, kun voisivat epätoivoisten ja epämääräisistä oireista kärsivien (osittain mahdollistesti luulo)sairaiden lompakoiden sijaan käydä suoraan sairaskassojen lompakoilla.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 16:23 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Siis Saksassako ei korvata Augsburgin klinikan antamia "kokeellisia" hoitoja?
Vielä lisäys tohon keftriaksonihoidon pituuteen. Oksi kertoo määräävänsä hankalissa tapauksissa kolmen viikon hoidon, yleensä vähintään kaksi viikkoa. Ja asiaan liittyen lienee menossa monikeskustutkimus. Joten ehkä hoitojen pituudesta saadaan kokemuksen myötä jokin konsensus. Kannattaa kuitenkin muistaa, että toinen paremmin historiasta tuntemamme spirokeetta jättää hermostoon ja elimistöön päästyään jälkensä, joita ei enää antibiootein korjata jäkikäteen. Hoito pitää saada ajoissa, jos sitä annetaan. Suututtaa vaan asian varjolla tapahtuva puoskarointi ja huijaus ja säälittää potilaat.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 18:28 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Tuo Saksansuomalaisen huomio kiteyttää hyvin tilanteen. Uskomushoitojen tarjoaminen tarkoittaa sitä että kaikki (lääke)tieteellinen näyttö on heitetty romukoppaan ja pseudotieteellisellä lääkinnällä hoidetaan lähinnä potilaan psyykettä. Ilmaisena liiketoimintavinkkinä voi todetta, että eihän tuon klinikan kannattaisi edes antaa i.v.-antibiootteja potilaille vaan tiputella suoneen keittosuolaliuoksia. Ei varmasti tulisi antibioottihoitojen haittoja ja potilaat paransivat yhtä hyvin ongelmistaan. Klinikan lääkekustannuksetkin olisivat pienet ja rahaa jäisi puoskareillekin enemmän.

Liisa Luukun takaa - ILADS:n ja IDSA:n hoidoissa on nimenomaan suuri ristiriita. Toinen (IDSA) suosittaa hoitoa vain varmistettuun tautitapaukseen ja toinen (ILADS) pelkän moninaisiin sairauksiin sopivan hyvin epämääräisen oireiston perusteella seronegatiiviseksikin todettuihin tapauksiin - ja vieläpä myöntää ettei hoidoista ole mitään tieteellisesti todettua tehoa. Minkään muun infektiotaudin kanssa ei noudateta tällaista periaatetta.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 19:40 käyttäjä mKE (ei varmistettu)





nimimerkki huuhaata; et taida olla sairastanut / tunne sairastavaa ihmistä. Kaltaisellesi egomaanille tämäkään ei taida olla vakavaa, vaan tilaisuus päästä tuputtamaan yhdentekevää mielipidettäsi. kerroppas suuressa viisaudessasi sitten mikä auttaisi? parantavaa voimaasi odotellessa...

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 20:17 käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)





Huuhaata: kyse on semantiikasta. ILADS suosittelee samoja hoitoja väljemmin ja subjektiivisemmin kriteerein kuin IDSA. Totesin saman kommentissani.
Asiasta toiseen: Augsburgin borrelioosikeskuksen sivuilla on näköjään selvästi eritelty lääketieteellinen hoito ja muu hoito. Lääketieteellistä hoitoa antaa toinen taho, johon sovelletaan eri periaatteita. Varsinainen borrelioosikeskus taas on keskittynyt ihan muuhun. Taitaa olla byrokraattisesti varsinainen sotku, joka mahdollistaa myös rahan keräämisen. Sivut eivät herätä ainakaan minun luottamustani. Mitää selkeää hoito-ohjelmaa en sieltä löytänyt, vaan infoa etsiessään joutuu kiertää kehää pääsemättä eteenpäin.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 20:28 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





mKE - ad hominem -argumenttisi ja harmituksesi noteerattu.

Tällaiset diagnoosit, kuten "myöhäisvaiheen krooninen borrelioosi-infektio" ovat ihmisten huijaamista. Jos ei tieteellistä tutkimusta tai näyttöön perustuvaa lääketiedettä tuoda tällaisissa ohjelmissa esille, niin aivan ehdottoman vakavaa se tosiaan on ja osoittaa huonoa journalismia - eritoten harmittaa, että yleensä erittäin laadukas YLEn ajankohtaistoimitus sortuu tällaiseen iltapäivälehtitasoisiin mustamaalauksiin.

Borrelia-infektioihin on tieteelliseen näyttöön perustuva bakteeriin hyvin tehoava hoito tarjolla. Mitä muuta tarvitset?

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 21:33 käyttäjä Koirat älähti (ei varmistettu)





Hyvinvalittuja nimimerkkejä täällä, puhuvat puolestaan. Huuhaata, Liisa Luukun takaa - puoskarimainen harmituksenne on jo täällä noteerattu. Pintatason asiantuntia-argumenttinne eivät noteerauksen väärtejä ole.

Hyviä vointeja sinne norsunluutorneihin edelleenkin. Täällä alhaalla on jo kauan,kivuliaasti ja yhä enenevässä määrin tiedossa, että potilaat eivät hyödy luoksenne kapuamisesta mitään. He jatkavat hoitojen etsimistä muualta, sieltä mistä on toivoa löytää asiantuntemusta ja apua kärsimyksiinsä.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 22:28 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Onpas keskustelu kiukkuista kommentointia. Onko pakko purkaa päivän harmitukset täällä? Ks. edellinen nimimerkki.
Tietysti jokainen saa laittaa rahansa, mihin haluaa, mutta on silti karmivaa kuulla, katsoa ja lukea suoranaisesta huiputuksesta. Osa Ausburgin klinikan hoidoista on sellaista. Miksei toimittajalle vastattu sieltä tiedusteluun?
Suomessa on myös ajoissa hoidon saaneita ja parantuneita potilaita.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 22:52 käyttäjä Järki käteen (ei varmistettu)





Sinulle huuhaata!

Olet selvästi suomalainen tyypillinen puoskari lääkäri. Täysi noviisi kroonisen borrelioosin suhteen. Sinun kaltaisten puoskareitten takia näitä kroonisia borrelioosi potilaita riittää tässä maassa. Saksan borrelioosi klinikoilla ei ole käynyt mitään yksittäisiä potilaita vaan satoja suomalaisia potilaita. Ohjelmassa esiintynyt suomalainen IDSA lääkäri osoitti tyhmyytensä ja jokaiselle katsojalle tuli varmasti selväksi minkälaista puoskarointia hän harjoittaa.


.




.

soijuv
Viestit:3040
Liittynyt:Ke Tammi 21, 2009 14:16

Re: TV 1 MOT: Punkkipainajainen

Viesti Kirjoittaja soijuv » To Kesä 19, 2014 19:57

Jatkoa....



Lähettänyt 04.06.2014 - 23:09 käyttäjä LH (ei varmistettu)





Tätini Outi Valle kertoi tuossa ylempänä äidistäni, ja asia meni jotakuinkin noin kuin hän sen kertoi.

Äitini kuolinsyy oli (neuro)borrelioosin aiheuttama (autoimmuuni)aivoverisuonitulehdus. Punkin pureman ajankohta / puremapaikka jäi arvoitukseksi, koska punkkihavaintoa ei oltu ikinä tehty. Borrelia ei myöskään näkynyt verikokeissa, mutta selkäydinnesteessä vasta-aineet olivat erittäin voimakkaasti koholla. Taudin oireet muistuttivat aluksi (alkusyksystä 2007) Parkinsonin tautia, mutta etenivät erittäin nopeasti syksyn 2007 aikana. Iv-antibioottihoito annettiin loppuvuodesta 2007 ja jättikortisoni ja sytostaatit kokeiltiin vuoden 2008 ensimmäisellä viikolla, mutta niistä ollut mitään apua. Äitini kuoli tammikuun kuudes päivä vuonna 2008.

Kiistely borrelioosista tuntuu minun mielestäni naurattavalta - ja usein saivartelultakin. Meillekin sanottiin, että "ei syytä huoleen, kyllä borrelioosi antibiooteilla hoituu", mutta ei vain hoitunut. Eikä millään muullakaan. Hysteerinen ei kannata olla, äitini tapaus on erittäin harvinainen, jopa maailmalla, mutta täysin tavaton se ei kuitenkaan ole. Asiaan olisikin (vihdoin) syytä suhtautua sen ansaitsemalla vakavuudella. Lisää tietoa tarvitaan - joten hankintaan sitä!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 23:34 käyttäjä Outi Paasivirta (ei varmistettu)





Borrelioosi potilaat ovat jo pitkään jääneet ilman hoitoja Suomessa.Ei ole yhtään outoa, että tällaiset vähättelevät kommentit hermostuttavat meitä. Ihminen on vakavasti sairas, hakee apua ja ainoa vastaus tähän on, että ihmisellä on mielenterveys ongelmia.

Jokaikinen potilas Suomessa haluaisi kunnalliselta puolelta hoidon, sitä saamatta. Suomessa on mahdollista saada 3 viikkoa iv-hoitona Keftriaxon(Rosephalin) hoito. 3 viikkoa ei riitä jos bakteeri on saanut jo tuhoja aikaan. Sen enempää Suomessa ei hoideta ketään.

Itse pääsin sängystä ylös, kävelykyky palasi, ambulanssi kyydit loppuivat ja mikä tärkeintä krooniset kivut helpottivat. Neljän vuoden oireilun jälkeen tarpeeksi pitkä antibiootti hoito(16 viikkoa) ja tukihoidot antoivat tämän pelastuksen. Pitkään olin yrittänyt muita tapoja mutta ainoastaan antibioottihoito tukihoitoineen saivat minut takaisin elämään.

Haluaisin myös muistuttaa, että borrelioosin yhteydessä usein sairastaa myös muita sivuinfektiota, jotka entisestään heikentävät immuniteettia. Kroonisen borrelioosin yhteydessä puhutaan usein moni-infektio sairaudesta.

Itselläni esimerkiksi mykoplasma on ollut kehossani jo pidempään, mutta kunnallinen puoli ei ole ollut kiinnostunut tämän hoitamisesta. Näin vähättelemällä ja asioista vaikeneminen tekee ihmisen moni-infektio sairaaksi. Punkin puremasta voi saada pitkän listan infektioita.

Tämän kaltaisia tarinoita löytyy Suomessa niin paljon, että asia alkaa olla todellinen uhka. Itse en esimerkiksi haluaisi saada verta enää esim. leikkauksen yhteydessä sillä borrelioosi potilaita ei rajoiteta verenluovuttajina Suomessa. Koska pätevää testiä ei ole olemassa, ei borrelioosia voi poissulkea verensiirroista.

BCA-klinikan kritisointi on mielestäni käsittämätöntä. Jos suurin osa potilaista paranee pitkillä hoidoilla, miten tämä on mahdollista? Ei ainakaan keittosuola liuoksella.

Onko kriittisesti suhtautuvilla hetkeäkään käynyt mielessä, että voitte olla väärässä? Ei ole ensimmäinen kerta ihmiskunnan historiassa kun infektiotauti on vaikea hoitaa ja tiede tulee vasta perässä. Voisiko olla mahdollista, että ette tiedä aiheesta tarpeeksi. Tutkimusmateriaalia nimittäin on olemassa.

Kun kritisoitte ILADS menetelmiä ja sitä, että he rahallisesti hyötyvät tästä pyytäisin hetken tutustumaan IDSA:n lääkäreiden suoraan rahallisiin hyötyihin heidän mielipiteissään. Liittyen Amerikassa vahvasti vakuutusyhtiöihin.

Potilaina toivomme tasa-arvoista kohtelua ja tarpeeksi tehokasta hoitoa kunnalliselta puolelta. Ei meistä kukaan mielellään yksityisklinikoiden taksoja maksa, mutta kun henki on kyseessä, tekee sen eteen mitä vaan.

Edelleen toivoisin vastausta siihen kuinka "huuhaata" perustelet sen, että pitkän antibioottihoidon saaneet paranevat, tai mitä itse ehdotat hoitotavaksi? Kuinka tuhannet suomalaiset parantuvat? Kyse on tuhansista.

Suosittelen lukemaan Ilta-lehden, jossa Augsburgin klinikka myös kertoo kantansa. Kiitos kaikille esillä olleille rohkeille potilaille! Tämä on ainoa tapa saada vähättely sekä välinpitämättömyys loppumaan

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 23:44 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Huuhaa nimimerkki puoskari, äly hoi älä jätä krooninen myöhäisvaiheen borrelioosi ja neuroborrelioosi ovat sama asia A69.2 koodin alla kulkee. Huuhaa nimimerkki kaltaisten umpi idioottien puoskarien vuoksi tämmöistä järkyttävää pääsee tapahtumaan, kun ei ole ammattitaitoa.

Outi Valle, otan osaa suruunne, aivan järkyttävä tapahtuma. Olikohan potilaalle annettu vielä "lääketieteen ihme hoitoa" kortisonia ja sillä saatu borrelia bakteeri riehaantumaan entisestään? Potilas olisi pitänyt heti ensimmäisen lääkäri käynnin yhteydessä ottaa noilla järkyttävillä oireilla vakavasti. Tämähän on selvä potilasta hoitaneiden lääkärien aiheuttama kauhea/vakava välinpitämätön virhe.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 00:05 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Voisitko, nimimerkki Totuus, vihdoin rauhoittua riehumasta. Melskaaminen, nimittely ja toisten syyttely kommentointipalstalla ei edistä asiaa tippaakaan.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 00:28 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Kiitos liisa aikaisemmasta kommentista kantasi krooniseen borrelioosiin vakavuuteen on päivän kuluessa muuttunut? Huuhaa nimimerkki jatkuvasti pyrkii lyttäämään vakavasti sairaita ihmisiä ja siihen täytyy vastata. Sinä teit sitä myös vielä aamupäivästä, mutta otit onkeesi ja aloit ilmeisesti opiskella asiaa ja kantasi on muuttunut ilmeisesti rakentavammaksi??

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 00:38 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Kantani ei ole muuttunut missään vaiheessa. Olen edelleen rahastusta ja huijausta vastaan. Samoin tietoni ovat samat kuin viikko sitten.
Teet liian nopeita johtopäätöksiä ja yrität arvailla ihmisten taustoja pelkkien kommenttien perusteella. Sellainen harvoin - jos koskaan - onnistuu.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 00:54 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Kuka liisaa huijaa ja rahastaa?? IDSA borrelioosi vastaiset lääkärit näin juuri tekevät olet oikeassa. Jokainen lukija tietää nimimerkki huuhaan kommenteista hän on suomalainen IDSA kantaa edustava lääkäri ja tuollaista puoskaria ei paremmalla nimellä voi yksinkertaisesti kutsua.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 02:26 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Liisaa todella huijaa IDSA Dr Oksa ja Dr Peltoharava ja hän on vihdoin viimein sen hoksannut.. :D päivällä hänelle ei tuntunut millään ilveellä avautuvan miksi BCA klinikan hoidoista potilaat hyötyvät. Hänelle ei mene jakeluun, että KROONINEN BORRELIOOSI on vakava tosi asia!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 12:13 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Outi Paasivirta - "Neljän vuoden oireilun jälkeen tarpeeksi pitkä antibiootti hoito(16 viikkoa) ja tukihoidot antoivat tämän pelastuksen. Pitkään olin yrittänyt muita tapoja mutta ainoastaan antibioottihoito tukihoitoineen saivat minut takaisin elämään."

Toistan edelleen että ykisttäiset subjektiiviset arviot omista oireista ei ole luotettava tieteellinen todiste hoidon tehosta, ei missään sairaudessa tai tapauksessa. Esim. et voi tapauksessasi ollenkaan päätellä onko sinun oireiden vähentyminen aiheutunut 1) spontaanisti, 2) tukihoidoista ja/tai 3) antibioottihoidoista.

En tietääkseni ole vähätellyt kenenkään kokemia subjektiivisia oireita, vaan syyksi ilmoitettua tieteellisesti todistamatonta sairausdiagnoosia - eli "krooninen myöhäisvaiheen borrelioosi", ja nimenomaan sen hoidoksi käytettyä tieteelliseti perusteetonta pitkää antibioottihoitoa, josta on todellinen yksilöllinen potentiaalisesti vakava haitta sekä myös globaali kansanterveydellinen uhkakuva resistenssikehityksen vuoksi.

"Itselläni esimerkiksi mykoplasma on ollut kehossani jo pidempään, mutta kunnallinen puoli ei ole ollut kiinnostunut tämän hoitamisesta. Näin vähättelemällä ja asioista vaikeneminen tekee ihmisen moni-infektio sairaaksi. Punkin puremasta voi saada pitkän listan infektioita."

Mykoplasma pneumoniaen aiheuttama tauti on hengitystieteitse tarttuva lähes aina spontaanisti parantuva infektio.

"BCA-klinikan kritisointi on mielestäni käsittämätöntä. Jos suurin osa potilaista paranee pitkillä hoidoilla, miten tämä on mahdollista? Ei ainakaan keittosuola liuoksella.

Edelleen toivoisin vastausta siihen kuinka "huuhaata" perustelet sen, että pitkän antibioottihoidon saaneet paranevat, tai mitä itse ehdotat hoitotavaksi? Kuinka tuhannet suomalaiset parantuvat? Kyse on tuhansista."

Suuresti epäilen tietolähteesi luotettavuutta joka todennäköisesti on hoitoja myyvä taho itse (täysin jäävi), jos esität laadukkaan vertaisarvioidun kansainvälisesti hyväksytyn tietellisen tutkimuksen aiheesta niin keskustelu jatkuu. Ihmiskeho tuppaa parantumaan epämääräisistä oireista varsin usein ihan spontaanistikin.

"Onko kriittisesti suhtautuvilla hetkeäkään käynyt mielessä, että voitte olla väärässä? Ei ole ensimmäinen kerta ihmiskunnan historiassa kun infektiotauti on vaikea hoitaa ja tiede tulee vasta perässä. Voisiko olla mahdollista, että ette tiedä aiheesta tarpeeksi. Tutkimusmateriaalia nimittäin on olemassa."

Tautihypoteesi voidaan esittää paikkansa pitäväksi kun se tieteellisesti sellaiseksi osoitetaan, toistaiseksi kansainvälinen lääketieteellinen konsensus puhuu väitettyä "kroonista myöhäisvaiheen borrelioosia" vastaan.

Etkö itse suhtaudu kriittisesti esitettävään tietoon? Äärimmäisen huolestuttava lähestymistapa.

"Kun kritisoitte ILADS menetelmiä ja sitä, että he rahallisesti hyötyvät tästä pyytäisin hetken tutustumaan IDSA:n lääkäreiden suoraan rahallisiin hyötyihin heidän mielipiteissään. Liittyen Amerikassa vahvasti vakuutusyhtiöihin."

Itseasiassa tästä on täysin päinvastaista näyttöä ja jopa myös oikeustuomioita hoitosuositusten ulkopuolisten lääkäreiden toimista. Ks. Lancet-artikkeli jonka aiemmin linkitin.

Totuus - joko vitsailet, olet maaninen vai luetun ymmärtämisesi on vakavasti puuttellista. Myös termit puoskari, ammattitaidottomuus ja idiootti ovat melkoisen ironista luettavaa kirjoituksissasi.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 12:14 käyttäjä Maalaistollo (ei varmistettu)





Mä en nyt vaan tajua miksi täällä palstalla potilaat joutuvat tappelemaan lääkäreitä vastaan... tai lääkäreiksi miellettyjä vastaan. Valitettavasti elävässä elämässä borrelioosiin sairastuneet saavat tuota samaa kokea ihan livenä vastaanotoilla. Sitten kun potilas hermostuu joko suuttuen tai itkien, täräytetään joku mielenterveysdiagnoosi papereihin.

En ymmärrä sitäkään, että eräät nimimerkit tällä palstalla ovat vähätelleet sairastuneiden kokemuksia todella inhottavaan sävyyn. Kun sitten kai vissiin siitä on joku tai jotkut suuttuneet antaen sen näkyä kommentoinnissa, niin sitten valitetaan rumasta kielestä ja epäasiallisesta käytöksestä. Hyi hävetkää. Ymmärrättekö kommentoivanne sairaille ihmisille... tai heidän omaisilleen.

Jos palstalla kirjoittaneet lääkäreiksi mielletyt eivät ole lääkäreitä, ei se tilannetta muuta. Selkeästi olette koulutettuja ihmisiä ja teidän pitäisi kyetä ymmärtämään etteivät kaikki osaa olla ilkeitä akateemisesti. Me maalaistollot emme pysty vetoamaan kaikkiin lakeihin tai tutkimuksiin samalla lailla kuin te. Samoista tutkimuksista voi vetää monenlaisia johtopäätöksiä. Samoista ”aineksista” voi tehdä erilaisia tutkimuksia riippuen siitä mikä on tarkoitus ja kuka on rahoittaja. Yleisesti ottaen.

Pahin pelkoni on se, että eräät kommentoivat ovat lääkäreitä tai muita erinomaisesti koulutettuja ihmisiä ja terveitä sellaisia. Tällöin ihmettelen ovatko he työssään oppineet mitään ihmisten kohtaamisesta mitä lie sitten tekevätkin... ja missä tuollaista ylimielisyyttä opetetaan...

Joku täällä sanoi, että kaikki lääkärit leimaataan keskusteluissa. Ihan huuhaa-touhua (anteeksi vaan nimimerkki ja tiedoksi heti ettei tuo ilmaisu ole tuossa yhteydessä mielenosoitus- vain sattuvasti sopiva ilmaisu). Kaikki järkevät ihmiset ymmärtävät ettei se ole niin. Asia koskee vain tyhmästi käyttäytyviä lääkäreitä; sellaisia jotka hoitavat vain tiedettä ja laboratoriotuloksia. Heille potilas on rumasti sanoen vain ”pakkopulla”. Erityisesti se koskee sellaisia, jotka eivät ole tutustuneet IDSA ja ILADS tutkimuksiin –siis molempiin!- ja jotka eivät kuuntele potilaan oireita. He vetoavat usein siihen ettei kipua voi mitata, kärsimys ja oireet ovat vain subjektiivinen kokemus, joista ei tarvitse välittää. Nyt täällä väitetään, että eräiden potilaiden myönteiset kokemukset joistakin hoidoistakin (pitkät ab:t) ovat vain subjektiivinen kokemus. Ei ole törkeydellä rajaa. Maalaistollona kehoitan menemään nettiseikkailulle. Googlettamalla löytää satoja ellei jopa tuhansia ”subjektiivisia” kokemuksia kroonisen borrelioosin hoidosta. Googlettamalla löytää tuhansia kroonisesta borrelioosista kärsiviä. Googlettamalla löytää eurooppalaisten (myös suomalaisen) sekä amerikkalaistenkin borrelioosipotilasjärjestöjen yhteystiedot ja monelta kotisivut. Miten niin moni ihminen voikin olla erimieltä IDSAn käytännöistä tai muuten vain parin-kolmen viikon antibioottihoidon tehoista?
Älkää lukeko rivien välistä tai väärin. En väitä, että kaikki borrelioosiin sairastuneet muuttuvat kroonikoiksi.

Kuka tahansa voi ottaa yhteyttä tähän ”huijarilafkaan”, joka vie sairastuneiden rahat, ja kysyä heidän hoidoistaan miksi ja miten.
Kuka tahansa voi ottaa yhteyttä ILADS-tutkijoihin ja kysyä heiltä samaa.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 13:43 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Subjektiivisuudesta, älkää todellakaan ärtykö tämän sanan käytöstä. Subjektiivinen kokemus on se ainoa kokemus mikä meillä kaikilla on (ts. tietoisuus). Ainoa merkityksellinen asia henkilölle itselleen KAIKESSA on subjektiivinen kokemus.

Subjektiivinen tuntemuksella/oireella taas tarkoittan sellaista ihmisen oiretta esim. kipu, väsymys, mieliala, huimaus/heikotus, näön sumetuminen, jne. jota on äärimmäisen vaikea ulkoisella mittarilla (objektiivisesti) todentaa - vrt. kuume, verenvuoto, hengitysfrekvenssi, pulssi. Ollaan siis täysin henkilön kertomuksen varassa. Tämä ei tarkoita, enkä myöskään todellakaan väitä, että oireista ei hoitotilanteessa tarvitse välittää tai että oireisto ei ole potilaalle merkityksellinen. Myös hoitopäätöksiin subjektiivisilla oireilla on oleellinen merkitys. Jos ollaan pelkästään subjektiivisten oireiden piirissä ilman mitään objektiivista löydöstä, niin diagnostiikka on hyvin hataralla pohjalla.

Tieteellisiä päätelmiä tai luotettavaa diagnostiikkaa subjektiivisesta oireesta ei voi tehdä.

Aiheeseen liittymättömänä esimerkkinä esim. psykoosiin sairastunut ihminen, joka kuulee "päänsä sisällä" ääniä - äänet ovat potilaalle subjektiivisesti todellisia, mutta eivät objektiivisesti todellisia. Oireisto on kuitenkin oleellisesti merkityksellinen hoidon kannalta.

Kun taas "krooninen myöhäisevaiheen borrelioosi" tapauksessa aktiivista infektioserologiaa ei voida vahvistaa (objektiivinen löydös), pitkät antibioottihoidot eivät voi olla lääketietellisesti perusteltuja. Vertauksena talossa (ihminen) on ollut ehkä tulipalo (borreliainfektio), joka aiheuttanut jotain vaurioita (oireet). Kytemispesäkkeitä (bakteeriosoitus elimistössä) ei voida osoittaa. Veden (antibiootin) suihkuttaminen taloon ei auta enää vauriokorjauksessa (oireet) vaan on päinvastoin haitaksi.

Eri mielipiteen aiheuttamasta pahoittelut, mutta eipä kukaan ole robotti.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 13:44 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Eri mielipiteen aiheuttamasta *mielipahasta* pahoittelut, mutta eipä kukaan ole robotti.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 14:06 käyttäjä Muutos (ei varmistettu)





Missä tahansa asiassa mihin on tulossa lähitulevaisuudessa muutos, nostaa vanhan koulukunnan vastustajat jaloilleen. Tämä aiheuttaa sen, että he pitävät yhä enemmän ja kovemmin ääntä entistä agressivisempaan sävyyn, esittäen vanhoja argumentteja heittäen omaa "maustetta" joukkoon.
Kuitenkin järjestelmällisesti nuorempi sukupolvi ajaa nämä uudet asiat läpi ja vanhat parrat jäävät historiaan kun nuorista tulee uusia asiantuntioita. Sama tulee käymään myös aikanaan näille nuorille, jotka aikanaan vanhenevat ja jäävät loukkuun omaan aikakauteensa omineen ajatuksineen.

Tätä kutsutaan kehitykseksi.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 15:08 käyttäjä Maalaistollon kaveri (ei varmistettu)





Borrelioosiin liittyvistä laboratoriotesteistä sen verran, että netistä löytyi aikoinaan Ilkka Seppälän luento (v. 2007). Alla olevat lauseet ovat irrotettu kokonaisluennosta, mutta lähinnä tarkoitukseni on tuoda esille, etteivät ne testitkään ole tarkalleen ottaen tieteellisen päteviä. Raha tai sen vähyys ratkaisee monesti niidenkin käyttöä ja kehittämistä. Luonnollisesti yksityisillä laboratorioilla saattaa olla käytössään testejä, jotka ovat liikesalaisuuksien piirissä...

”Seitsemän tunnistettua humaanipatogeenia Euroopassa
B. burgdorferi sensu stricto
B. afzelii
B. garinii
B. valaisiana
B. spielmanii
B. lusitaniae
B. bissettii
Huomattavia eroja antigeenirakenteissa. Optimaalista yhtä testiä ei ole.”

ja

”Bakteerin sonikaatti antigeenina
Vanhentunut konsepti, jota käytetään edelleen paljon taloussyistä. Noin kolmannes näytteistä tulisi ohjata lisätutkimukseen; riippuvaista käytetystä bakteerikannasta. Jos tämä tehdään, niin talousetu häviää.
Testiä on paikattu lisäämällä rekombinantti-VlsEproteiinia antigeeniseokseen. Tällekin tarvitaan jatkotesti.”

ja

”Rekombinanttiantigeenit, IgG-vasta-aineet
ELISA-muodossa käyttö muun seulonnan varmistustutkimuksena on taloudellista ja kohtalaisen tarkkaa, mutta ei tieteellisen pätevää. Näytekohtainen ELISA-menetelmää häiritsevä seikka voisi tulla esille sekä seulontatestissä että varmistustestissä.”

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 17:35 käyttäjä Outi Paasivirta (ei varmistettu)





Onneksi "huuhaata" en tarvitse sinun vahvistusta mykoplasmani vahvistamiseen tai ab-kuurin tehoon. Sen ovat ihan suomalaiset kunnallisen puolen objektiiviset kannan esittävät lääkärit vahvistaneet.

Mykoplasmani ei ole mitenkään itse parantunut vaan on aivan aktiivinen. Ihan tavallisilla vasta-aineilla tämän voi todistaa, että turha sitä epäillä. Ab-hoitojeni toimivuuttaa voi myös aivan vasta-aineiden laskulla ja muiden tulehdusarvojen laskulla todistaa. En ymmärrä miksi jaksat faktasta väitellä. Monen monilla niin sama tarina.

Mitä tulee artikkeliisi on ihan mielenkiintoista, että esität mm. Gary Wormserin ja Eugene Shapiron kirjoittaman tekstin kun itse pyydät objektiivisuutta. Nämä herrat ovat kirjoittaneet IDSA:n hoitolinjaukset omien tutkimustulostensa pohjalta käyttämättä vaihtoehtoisia tutkimustuloksia.

Edelleen ihmettelen mikä on ehdotuksesi hoitoihin? Miksi niin monet parantuvat pitkien ab-hoitojen jälkeen? Itse sain 3 viikkoa hoitoa Keftriaxonilla eikä arvoni laskeneet, vaan vasta pitkän ab-kuurin jälkeen. Milä perustelet tämän, yritä keksiä muita argumentteja kuin sattuma, huuhaata tai mystinen parantuminen.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 17:45 käyttäjä "hoidettu" neur... (ei varmistettu)





Eikö ole tärkeintä, että sairas parannetaan? Ihan sama miten kunhan parannetaan. Minulle on yksi hailee onko minulla "krooninen myöhäisvaiheen borrelioosi" vaiko "borrelioosin jälkitila". Sama todellisuus, olen työkyvyttömyyseläkkeellä moninaisten borrelioosin aiheuttamien oireiden vuoksi. Suomessa tarvitaan paljon monipuolisempaa hoitoa kuin nykyisin. On väärin, että hoito pitää hakea ulkomailta. Itse säästän eläkkeestäni Saksan hoitoja varten. Onnittelut Patrikille ja muille Augsburgissa parempaan kuntoon tulleille <3

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 05.06.2014 - 21:57 käyttäjä Mistä hoito? (ei varmistettu)





Missä Suomessa saa sitten ILADS mukaista hoitoa?

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 06.06.2014 - 00:37 käyttäjä Nimetön (ei varmistettu)





Linkin takana on ainakin se, mitä Suomessa on aiemmin yleislääkäreille opetettu. Lähde ei ole uusin, mutta osin ajan tasalla vieläkin. Väitän, että suurin osa lääkäreistä tai potilaista ei ole kuullutkaan lyhenteistä IDSA tai ILADS, vaan ihmettelee palstoilla käytyä kinaa. Suurin osa lienee tyytyväisiä, jos saa asianmukaisen hoidon. Omissa vaivoissaan kannattaa olla valppaana. Ei kukaan muu tiedä niiden tarinaa yhtä hyvin kuin potilas itse. Joten suunsa kannattaa avata silloin, kun menee vastaaotolle ja kertoa kaikki, mitä muistaa ja tietää vaivan synnystä. Valokuvat tai videotkaan eivät nykyaikana ole pahitteeksi, varsinkin, jos vaivat aaltoilevat. Mutta akuuttivaiheessa kannattaa mennä eikä odotella turhaan.

http://therapiafennica.fi/wiki/index.ph ... n_kannalta

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 06.06.2014 - 02:26 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





"Huuhaata" yrittää kertoa, että talon palaessa hän ei sammuttaisi lainkaan ja antaisi talon vaan palaa. Eli hän hoitaisi bakteeri peräistä paloa, kipulääkkeillä ja keittosuolalla jne.. , mutta ei missään tapauksessa antibiooteilla. Aknea hän sen sijaan olisi valmis hoitamaan huoletta tetrasykliineillä 1-2vuoden ajan. Hän on selvästi oikein lääketieteen ihme oppilas! :D

p.s mihin se toinen älähtänyt koira "liisa luukku" hävisi? opiskelemaan kroonista borrelioosia toivottavasti..

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 06.06.2014 - 06:28 käyttäjä Olen "liekeissä" (ei varmistettu)





Ihan näppärä vertauskuva tuo mielikuva talossa olevasta tulipalosta, mutta ei ehkä ihan loppuun asti mietitty kuitenkaan.

Jos nyt aletaan näillä vertauskuvilla kerran keskustelemaan, niin voisi nostaa tämän vertauskuvan vähän toiselle asteelle.

Ensinnäkin borrelioosin menestyksekästä hoitamista pitkillä antibioottikuureilla voisi monien lääkärien siihen suhtautumisen perusteella verrata ns. väärin sammutettuun tulipaloon. Voiko sellaista ylipäätään olla edes olemassa? Kuulostaa jotenkin hullulta...

Ihmiskehossa (rakennus) syttyy tuhoa tekevä borreliainfektio (tulipalo), joka pyritään sammuttamaan pikaisesti antibiooteilla (vesi). Diagnostiikan puutteellisuuden vuoksi ei kyetä enää osoittamaan edelleen jossain päin kehoa piilevää bakteeri-infektiota (kytemispesäkeet). Siitä huolimatta näitä bakteereita voi edelleen olla ihmiskehossa (rakennus). Jos alkaa ilmenemään savua (oireet), niin tilanteeseen tulisi puuttua ja miettiä aika tarkkaan, että mistäkö tämä savu oikein mahtaa johtua.

Tässä tulee sitten se borreliainfektion ja tulipalon eroavaisuus, jonka takia niitä ei kannata välttämättä lähteä edes kovinkaan vakavissaan vertailemaan.

Tulipalon sammuttamisen jälkeen tarkkaillaan joskus hyvin pitkäänkin ettei savua enää varmasti muodostu. Sehän osoittaisi kaiketi kytemispesäkkeitä edelleen olevan jossakin päin rakennusta.

Sen sijaan borreliainfektion antibioottihoidon jälkeen mikään taho ei enää systemaattisesti seuraa, että ilmeneekö henkilöllä vielä tulevina kuukausina tai vuosina jonkinlaisia oireita. Kerran sairastuneiden pitkäaikaisseuranta voisi olla erittäin hyödyllistä koko borrelioosin paremmin ymmärtämiseksi.

Jos nousee savua, niin eihän se ainakaan kytemispesäkkeistä voi johtua, eikö vaan? Kyseessä on ennemmin oltava talon rossipohjassa asusteleva hiiri, joka on päättänyt alkaa vanhoilla päivillään polttamaan piippua. Tämä vertauksena ainoastaan todennäköisyyttä mietittäessä.

Mutta jos savusta (oireet) ei välitetä, niin tuli (infektio) pääsee taas leviämään, ja lopulta koko rakennus (ihmiskeho) tuhoutuu. Mutta niinhän käy meille kaikille jonakin päivänä, joten ei kai siitäkään kannata välittää? Pääasia ettei vaan satu omalle kohdalle.

Ei savua ilman tulta, vai miten se vanha sanonta meneekään? Jokainen tulkitkoon tavallaan...

Näillä vertauskuvilla voisi hifistellä loputtomiin, mutta siinä kompastuu herkästi omaan näppäryyteensä, joten lopetan brassailun suosiolla tähän.

Olen muuten viime päivinä kuullut pääni sisällä ääniä. Ne yrittävät kertoa minulle ettei kroonista borrelioosia ole olemassa. Mistäköhän on kyse? Ovatko nämä äänet nyt objektiivisen vai subjektiivisen todellisia? Vai yritetäänkö minua aivopestä?

Psykoosilääkkeitä ja vainoharhaisuusdiagnoosia odotellessa...

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 06.06.2014 - 13:05 käyttäjä läheltä seurannut (ei varmistettu)





Potilas, joka saa häätöhoidon liian myöhään saatta johtua tietysti monista syistä, mutta oma läheiseni sai häätöhoidon vuosi pureman jälkeen siksi, että potilaan ei uskottu olevan sairas, selän kuvantamista tehtiin ja kokeita otettiin, laboratoriokokeista löytyi vasta-aineet ja toimitin henkilökohtaisesti laboratoriokokeiden vastaukset hoitavalle neurologille. Kyselin usean kuukauden ajan milloin häätöhoito alkaa, emme saaneet vastausta eikä potilas myöskään asianmukaista hoitoa. Kun aikaa oli kulunut 11 kuukautta punkin puremasta, pinnani paloi ja vaadin hoitoa jolloin selvisikin että hoitava neurologi ei ollut katsonut laboratoriovastauksia lainkaan, syyksi sanottiin että osastosihteeri oli laittanut potilaspapereissa vastaukset väärään kohtaan. Potilaalle oli kertynyt aikaisemmin viisi sivua sairaskertomuksia eli en usko että vastaukset voi hävitä viiden paperin sekaan niin ettei niitä löydy. On uskaomatonta että vielä nyky päivän hyvinvointi Suomessa hoitoa saa jos on läheinen joka jaksaa taistella potilaan rinnalla. Potilaalla menee jo päivästä toiseen selviytymiseen niin paljon voimavaroja kipujen kanssa elämisessä ettei jaksa enää taistella tuulimyllyjä vastaan. Borrelioosi ei läheskään aina näy tarkoissakaan elimistön kuvantamisissa.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 07.06.2014 - 09:19 käyttäjä olenko sairas (ei varmistettu)





Minulla todettiin julkisella puolella borrelioosi alkukesästä 2013, sain 4 viikon antibiottikuurin. Oireet jatkuivat ja vasta-aineet nousivat
Marraskuussa sain antibiottia 3 viikkoa vasta-aineet edelleen samaa tasoa, yli 9.Infektiopolilta siirrettiin aluesairaalaan neurolle ("Oksin klinikalta"), kun borrelioosi on hoidettu. Sillä tiellä olen, menossa uni-valve tutkimuksiin ja neuropsykologin tutkimuksiin.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 07.06.2014 - 10:42 käyttäjä Missä totuus? (ei varmistettu)





ILADS:n "diagnostic hints" (diagnostiset vihjeet) ei sisällä yhtään viitettä mihinkään tieteelliseen tutkimukseen ja on vielä ainoastaan yhden henkilön kirjoittama. Yleensä "guidelines" sisältää kymmeniä kirjoittajia ja satoja viitteitä tutkimuksiin. Vaikuttaa hyvin erikoiselta!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 07.06.2014 - 13:22 käyttäjä Outi Paasivirta (ei varmistettu)





Evidende-based guidelines for the management of lyme disease by ILADS.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 07.06.2014 - 14:34 käyttäjä jokuvaan (ei varmistettu)





http://yle.fi/uutiset/nymfi_on_punkeist ... in/7283221

"– Meillä on päivittäin tiputuksessa joku borrelioosipotilas. Myöhäisvaiheen borrelioosissa annetaan usein kolmen viikon päivittäinen tiputushoito. Se on erittäin tehokas, 98 % paranee."

Kerettiläistä toimintaa Paraisilla?

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 07.06.2014 - 19:17 käyttäjä Nimetön (ei varmistettu)





Paraisten toiminta on ihan Suomen nykyisen käytännön mukaista. Augsburgin klinikan toiminta on Saksassakin virallisen järjestelmän ulkopuolella, koska sitä pidetään siellä kerettiläisenä. Tämä keskustelu alkaa hiipua.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 08.06.2014 - 10:38 käyttäjä Patrik Lindgren (ei varmistettu)





Suomalaisten lääkärien tietämys Borrelioosin hoidoista on auttamattomasti alaarvoista!
Luulenpa että Oksi joka sai pahan kolauksen omaan egoonsa on tällä palstalla eri nimillä yrittänyt mustamaalata Ilads hoitomenetelmää.
Tällä hetkellä Usa:ssa noin 50% lääkäreistä hoitaa Ilads menetelmällä!
Se että pelotellaan pitkäaikaisten antibioottihoitojen sivuvaikutuksilla on ihan vaan vanhanaikaista pelota ja hallitse manipulointia. Pitkäaikaisia hoitoja annetaan esim aknen hoitoon ja kyllähän se on AIKA IHMEELLISTÄ että ollaan NIIN vastaan pitkän antibioottihoidon antamisessa tautiin joka saattaa johtaa kuolemaan!
Lääkärit jotka ovat tätä pitkäaikaista hoitoa vastaan tekevät minun mielestä eettisen virheen! Ja Millä perustein!
Monet lääkärit tänään ovat ahdingossa siitä että ihmiset pystyvät itse omalla ajallaan hankkimaan ajankohtaista ja maailman laajuista tietoa erinäisten tautien hoidoista.
Ei vaadi paljon sairastelua ja lääkäreissä käyntiä huomatakseen sen tosi asian että lääkärin pääasiallinen tehtävä on vartin sisään löytää lääke oireeseen.
Lymen tauti, Borrelioosi, Neuroborrelioosi, Lymearthritis, kaikkien näitten hoitaminen epäonnistuu jos ei ymmäretä että samaan aikaan kun saa tartunnan voi saada myös Bartonella,Babesia,ja liuta muita infektioita jotka vaativat omat lääkkeet ja hoitomenetelmät.
Tässä menevät Suomalaisten lääkärit jo täysin metsään!
Borreliaa diagnostisoidaan verikokeella joka on sunniteltu Borrelia bakteerin levinneisyyden valvomiseen populaatiossa. Borrelia koe joka otetaan terveyskeskuksessa ja sairaaloissa on siis vain metodi jolla todetaan että oletko altistunut Borrelia Bakteerille. Ja siis altistuminen ei aina johda sairastumiseen.
On olemassa amerikkalainen dokkari "under our skin" you tubessa ( https://www.youtube.com/watch?v=2JgR_Jfbhv8) on ollut yle teemalla vuonna 2010 (http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkis ... osin-uhrit)
Tässä seuraavassa videossa selviää miksi Borrelioosia on vaikeata mutta ei mahdotonta hoitaa (https://www.youtube.com/watch?v=SXxWxMuUh8w).
Jos haluaa keskustella minun kanssa Borreliasta henkilökohtaisesti, niin voi lähettää Sähköpostia minulle osoitteeseen patriklindgren9@gmail.com

Lähettänyt 08.06.2014 - 11:34 käyttäjä Morbus Lyme Chronica (ei varmistettu)


"Huuhaata ja kumppanit" Paraisilla parantunut 98 pros.. Millä mittarilla he ovat parantuneet? epäluotettavalla elisa-testillä? Jarmo Öksi on varmaan tehnyt tämän arvion paranemisesta.. :D "Nimimerkki nimetön paraisten toiminta on suomen nykykäytännön mukaista" Joo kyllä valitettavasti on ja se näkyy! Kroonista borrelioosia sairastavia potilaita on paljon ja lisää tulee...



Lähettänyt 09.06.2014 - 10:00 käyttäjä ILADS guidelines (ei varmistettu)

Kiitos Outi vihjeestä. Tämä "guidelines for the management" oli vuodelta 2004 eli en aluksi kiinnittänyt huomiota tähän 10 vuotta vanhaan ILADS:n suositukseen. Nyt kun suosituksen luin, niin siellähän nimenomaisesti todetaan (viite 23), että jo kertaalleen kuukauden antibioottikuurin saaneet potilaat, jotka olivat kärsineet yli puoli vuotta väsymyksestä jne. eivät hyötyneet uudesta 3kk antibioottihoidosta (40% plaseboryhmästä koki vointinsa paremmaksi ja 37% antibioottiryhmässä). Tämän siis voi lukea suoraan ILADS:n omasta suosituksesta. Miksi ILADS ei ole päivittänyt suosituksiaan? Se miksi joissakin paikoissa hoidetaan pitkillä antibioottikuurilla taitaa perustua tähän 40% plasebovaikutukseen(-3% antibioottien haitat)..



Lähettänyt 11.06.2014 - 18:29 käyttäjä Kaikki ei ole s... (ei varmistettu)

Patrikin suosittelemaa "Under our skin"- dokumenttia ensimmäiset kolme minuuttia katsottuani, voin vastaavasti suositella www.neurosymptoms.org -sivustoa. Valitettavasti terveydenhuollon ammattilaistenkin on joskus vaikea sanoa mitkä neurologiset oireet ovat neurologisesta sairaudesta johtuvia ja mitkä eivät ole. Toiminnalliset oireet (eivät neurologisesta sairaudesta johtuvat) ovat kuitenkin yllättävän yleisiä ja varhaisella diagnoosilla ja hoidolla yhteiskunta säästäisi yhden henkilön kohdalla potentiaalisesti huomattavia inhimillisiä ja taloudellisia resursseja.



Lähettänyt 12.06.2014 - 21:51 käyttäjä UOS (ei varmistettu)


Under our skin -dokumentin useaan kertaan katsottuani voisin suositella dokumentin katsomista edes kerran loppuun asti. Tämän jälkeen saattaisi ajatus aueta sen verran, että alkaisi ymmärtää monien toiminnallisten oireiden ja neurologisten sairauksien sekä borreliabakteerin yhteyden. Eivät terveydenhuollon ammattailaisetkaan ole mitään yli-ihmisiä vaan aivan tavallisia "pulliaisia", jotka ovat vain perehtyneet johonkin tiettyyn alaan. Eri aloja voi opiskella ihan omatoimisestikin. Vertauksen vuoksi aivan toiselta alalta: Henkilö voi osata leipoa aivan jumalattoman kauniin ja herkkullisen kakun vaikkei hän olekkaan alaa koulussa opiskellut leipuri. Ei tule mieleeni mitään toista ammattikuntaa kuin lääkärit, joka näin kärkkäästi nostaisivat itseään tosi korkealle jalustalle. En nyt kuitenkaan halua yleistää, sillä hyviäkin lääkäreitä on maassamme.


Lähettänyt 13.06.2014 - 08:19 käyttäjä Harhaanjohtavaa (ei varmistettu)

Puoli vuosikymmentä on kulunut Under our skin-dokumentin ensi-illasta, mutta edelleenkään lääketieteen valtavirta ei usko dokumentin selityksiä ("Common misconceptions about Lyme Disease", AJM 2013). Jos bakteeri piiloutuisi immuunipuolustukselta, millä patofysiologisella mekanismilla tulisivat oireet? Tällöin ei muodostuisi neuroimmunomodulaattoreita eikä Borrelia muodosta myöskään eksotoksiineja. Esimerkiksi kolmasosalla maapallon väestöstä on oireettomana elimistössään Tuberkuloosibakteereja.


Lähettänyt 13.06.2014 - 11:16 käyttäjä Patrik Lindgren (ei varmistettu)

Borrelia burgdorferi voi muuttaa kysta/roundbody muodosta spirokeetta muotoon sekunneissa. Se että bakteeri piiloutuu immuunipuolustukselta tarkoittaa sitä että senkin takia borrelia burgdorferi on vaikea diagnostisoida tämänhetkisillä verikokeilla. Ymmärtäkseen tämän bakteerin hoitamista on ymmärettävä sen fysiologiaa.
Ihmeellistä ellei suorastaan älytöntä ettei potilaille anneta pitkäaikaista antibioottihoitoa kun se auttaa potilasta.
Käypä hoitosuosituksen mukaan annetaan kolmen viikon ab hoito ja sitten ollaan terveitä. Tiedän henkilökohtaisesti kaksi tapausta jossa näin on tehty ja sen jälkeen kun bakteeri ei ole kukistettu niin on annettu aina uudestaan ja uudestaan lyhytaikaisia antibioottikuureja hoitaakseen borreliaa joka on uusiutunut. Ja juuri tällä menetelmällä tehdään bakteereista resistantteja. Käypä hoito suositus toimii silloin kuin sen antibioottihoidon saa päivien sisään tartunnasta. Voiko kukaan pitkäaikaisten antibioottihoitojen vastaan puhujista selittää miksi tätä menetelmää ei voida suosia jos potilas paranee tällä hoidolla, ja miksi on ok antaa aknen hoitoon vuosia kestävän antibioottihoidon??
Mistä tämän hoitomenetelmän vastahakoisuus saa synnyn itsessäsi?Vastaa ensin itsellesi tähän kysymykseen. Kysele seuraavaksi että onko inhimillistä olla antamatta pitkäaikaisen antibioottihoidon minulle kun se on palauttanut minulle kyvyn nukkua ja liikkua ja puhua sekä puhumatta kivuista jotka ovat vähentyneet puolella. Paniikkikohtaukset, kokovartalo epileptiset kohtaukset poissa, joita tutkittiin kaikin neurologisin menetelmin löytämättä mitään vikaa.
Kertokaa minulle miksi minulle ei pitäis antaa pitkäaikaista antibioottihoitoa??


Lähettänyt 13.06.2014 - 21:48 käyttäjä Arvet kasvoilla (ei varmistettu)

Aknea hoidetaan isotretinoiinilla. Sisäinen mikrobilääkehoito on vain turhaa tehokkaan hoidon viivyttämistä.


Lähettänyt 13.06.2014 - 22:52 käyttäjä Lähdenne susp (ei varmistettu)

Arvet kasvoilla. Älä puhu p.skaa. Aknea puoskarit lähes poikkeuksetta hoitavat tetrasykliini ryhmän antibiooteilla 1 - 2 vuoden ajan. Sen sijaan vakavaa kroonista infektio tautia umpi mähkään määrätyllä 3 vkon antibiooteilla. Tämä 3 vkon hoito ei perustu yhtään mihinkään ja siitä ei ole mitään näyttöä, että se olisi riittävä. Vihdoin on kissa on nostettu pöydälle ja hoito linjat toivottavasti monen lääkärin suhteen muuttuvat ILADS suuntaisiksi maassamme. Oksi group tuli ohjelman myötä naurun alaiseksi typerine musta tuntuu mutu mielipiteineen

soijuv
Viestit:3040
Liittynyt:Ke Tammi 21, 2009 14:16

Re: TV 1 MOT: Punkkipainajainen

Viesti Kirjoittaja soijuv » Ke Elo 27, 2014 21:40

Lähettänyt 03.06.2014 - 23:06 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Voisitteko olla nimittelemättä ja arvailematta mm. toisten ammatteja. Sellainen ei käsittääkseni kuulu tällaiselle kommenttipalstalle. Harmituksestanne ja antipatioistanne huolimatta voisi toivoa edes jonkinlaista asiallisuutta ja nettikettiä, vaikka aihe tunteita herättäisikin. Tämä ei ole mikään terapiapalsta.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 23:33 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Nimimerkki Kyllästynyt. Kommenttisi on asiaton, hyökkäävä, henkilöön käyvä ja nettikirjoittelun sääntöjen vastainen.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 03.06.2014 - 23:42 käyttäjä Fiksoitunut Per... (ei varmistettu)





Tähän voisi vastata, että onko pakko aiheuttaa päivän harmitukset?

Katsoin eilen suurella mielenkiinnolla illan ohjelman. Päätin myös käydä katsomassa miten keskustelu tästä aiheesta etenee, kun kuitenkin itsekin tunnen muutaman kroonista borrelioosia sairastavan henkilön.

Jollakin on nyt kyllä jäänyt levy tosi pahasti päälle, kun kaikki normihoidoista poikkeavat borrelioosihoidot tuntuvat olevan puoskarointia ja rahastusta. Eikö oleellisinta ole se, jos henkilö tulee parempaan kuntoon?

Keskustelu on muutenkin osin jotenkin loukkaavalla tasolla. Anteeksipyynnöt olisivat kyllä jo paikallaan. Joku henkilö kertoo onnellisena vaimonsa olevan paremmassa kunnossa Saksasta saamiensa hoitojen johdosta ja toinen kirjoittaja lyttää tämän kirjoittamalla, että kokemus on ainoastaan henkilölle itselleen merkityksellinen. Ihmetyttää, että ketkä käyttävät noin karua kieltä ja mistä syistä johtuen heillä on selkeästi mielenkiintoa roikkua tässä keskustelussa aamusta iltaan kommentoimassa. Ehkä se on terapeuttista? =)

Mutta todella hieno homma, että Suomessa on myös ajoissa hoidon saaneita ja parantuneita potilaita. Olisi aika huolestuttavaa ellei näin olisi.

Suuret kiitokset ohjelman tekijöille ja siihen osallistuneille henkilöille. Se, että ohjelma herättää näin laajaa ja ristiriitaista keskustelua osoittaa vain sen, että nämä ongelmat ovat todellisia.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 00:25 käyttäjä Jär-ven-pää (ei varmistettu)





Eräs suomalainen lääkäri puoskari mainostaa erikoistuneensa hoitamaan varhaisvaiheen borrelioosia! Siis luitte aivan oikein hänen on täytynyt erikseen erikoistua varhaisvaiheen borrelioosiin. Hänen on täytynyt opiskella 6 vuotta + erikoistuminen, jotta osaa määrätä erythema migransiin 2-3vkon suun kautta otettavan antibiootti kuurin. Alun erythema migrans vaiheen osaa jokainen taatelin tallaajakin hoitaa ilman 6 vuoden opiskelua. Huuhaata nimimerkki on ilmi selvästi yhtä terävä :)
Tämmöisillä puoskareilla ei tule älykkyys koskaan riittämään KROONISEEN BORRELIOOSIIN asti.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 01:21 käyttäjä Patrik Lindgren (ei varmistettu)





BCA klinikka ei ole panostanut nettisivuihin mutta ne ovat hoitaneet noin 20 000 potilasta vuodesta 2006 ja niistä potilaista noin 70% on parantunut kroonisesta borrelioosista.
Olen itse klinikan potilas ja tällä hetkellä kotiutunut jatkohoitoja saamaan Suomeen.
Olin klinikalla yhdeksän viikkoa hoidettavana ja sinä aikana näin kahden rullatuoli potilaan pääsevän jaloilleen ja kävevelevän ensimmäistä kertaa kuukausiin.
Punkinpuremasta voi myös saada liuta muita infektioita tbe.en lisäksi kuten Babesia, Bartonella, Ehrlicia/Anaplasma,Rickettsia.
Esim.Bartonella joka on suhteellisen tavallinen liitännäisinfektio punkki tartunnassa on gramnegatiivinen bakteeri joka voi olla punaisen verisoulun ulkopuolella sekä solun sisäpuolella ja vaati täten solunulkoisen sekä solunsisäisen antibiootti hoidon.
Täten on todettu että potilaat jotka ovat olleet tavaallaan koekanineita ovat vasta parantuneet yhdistelmä antibioottihoidoilla.
Ilads hoitomenetelmät perustuvat käytännön oppimisesta sekä tieteellisiin tutkimuksiin.
Tieteellisiä tutkimuksia Borrelia bakteerin eri muodoista on kiistatonta faktaa. Yksi muoto joka todistaa ja selittää miksi tarvitaan pitkäaikaista antibioottihoitoa on se kun borrelia bakteeri muodostaa kolonnan jonka ympärille muodostuu biofilmiä. Näitä biofilmejä antibiootit eivät pysty läpäisemään vaan niiden torjuntaan käytetään esim.N-Acetyl-l-Cysteine.
Suurin omakohtainen oppi Saksan visiitistä oli se että antibiootit ovat vain osa hoitoa, siellä painotettiin sitä että pitää saada keho emäksiseksi jotta bakteerit eivät viihtyisi, immuniteettiä vahvistetaan esim. ohjatulla liikunnalla ja kehon puhdistusta esim. infrapunasauna hoidolla.
BCA klinikalla hoidetaan ihmistä kokonaisvaltaisesti muun muuassa myös luontaistuotteilla.
Borrelioosin hoito on kyllä aivan liian kallista, kaikki yksityisklinikat ovat tietysti perustettu takoamaan myös rahaa.
Hoito kustannukset olisivat kymmenes jos potilas saisi hoidon kunnalliselta puolelta, puhumattakaan siitä että nämä tuhannet ja tuhannet ihmiset pystysivät kantamaan oman kortensa valtion kassaan jos meille annettaisiin antibiootteja sen ajan kuin niitä tarvitaan.
Tässä olisi jo yksi hyvä syy antaa hoitoa kunnallisella puolella koska se edistäisi kuntien taloutta!
Minä olen syntynyt ja elänyt siinä uskossa että kaikki ihmiset ovat tasavertaisia, todella epäinhimillistä että ihmisiä jotka sairastaa tautia joka johtaa ennen aikaseen hautaan eivät saa hoitoa joka on erittäin halpaa!
Lopuksi vielä linkki Patologi Alan Macdonaldin upouuteen videoon jossa on todisteet 123 ihmisen kuolemasta jossa syynä ollut Borrelioosi.
Hävetkää kaikki jotka eivät halua antaa ihmisen itse päättää saamasta hoidosta!! Miten tämmöistä maailmaa voi kutsua kehittyneeksi!!!
Kroonisesta Borrelioosista paraneva 37v. Ihminen.
http://vimeo.com/93726874

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 01:25 käyttäjä Kyllästynyt (ei varmistettu)





Vielä liisa luukun takaalle. Kenestäkään ei olla nimellä kirjoitettu. Liisahan on luukun takana ja huuhaa ja huutelee sieltä sen sijaan jotkut kirjoittajat ovat omilla nimillään. Jos liisa kokee luukkunsa taakse hyökkäyksenä sen, että tosi asiat tuodaan julki niin ei voi sanoa muuta kuin voi voi.. KROONINEN BORRELIOOSI on valitettavasti vakava tosi asia!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 02:51 käyttäjä puurot ja velli... (ei varmistettu)





Aknen hoitoon suomalaiset lääkärit määrävät huoletta 6kk- 2vuotta kestävän tetrasykliini antibiootti hoidon. Vakavaan krooniseen infektio tautiin Krooniseen Borrelioosiin kyseisiä tetrasykliinejä ei potilaat tahdo saada näiltä lääketieteen Super osaajilta edes muutaman kuukauden kuuria puhumattakaan 6kk- 2 vuoden kuuria. Tämä on aivan naurettavaa!!!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 09:27 käyttäjä konsensus (ei varmistettu)





26000e on mennyt:
1.Lentoihin Saksaan
2.Hotellit
3.Augsburgin hoidot (yht. 4000e) (pelkkä antibiootti suoneen 30e/laaki)
4.Lääkärit Suomessa
5.Hoidot Suomessa (antibiootti 160e/laaki)
6.Antibiootin jälkeiset luonnonmukaiset lääkkeet (400e/kk tilataan Saksasta)
7.Infrapunasaunan ja Zapperin hankita

Vaimoni ei päässyt alussa sängystä ylös, Suomessa saatu 3vk antibiootti auttoi vain 1kk ajan, jonka jälkeen oireet palasivat. Väsymystä, toisella puolella kehoa sähköiskun tuntuista kipua, pääkipua toisella puolella päätä.

Hoitojen jälkeen vaimoni elää nyt lähes normaalia elämää. Elämää hankaloittaa päivittäinen zapper-hoito ja infrapunasauna, sekä luonnonmukaisten lääkkeiden popsiminen, jolla on tarkoitus parantaa kehon puolustuskykyä.

Ylivoimaisesti hankalinta on ruokavalio, pitäisi syödä luomua ja pitää keho emäksisenä tai ph lähellä 7:ää. Luomuruoka on kallista, perunaa yms. muuta peruseinestä ei saa kurkusta alas vetää.

Jos meitä on huijatt niin kuin jotkut väittävät, niin sitten on hyvin huijattukkin, sillä huijaushoidot todella toimivat.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 10:29 käyttäjä Ruokavalion muutos (ei varmistettu)





Törmäsin artikkelin, jossa henkilö oli tullut kuntoon (ei ehkä terveeksi, mutta whatever) muuttamalla ruokavalionsa rajusti vähähiilihydraattisen suuntaa. Kts linkki http://pilladvised.com/2011/09/cure-unknown/ ja tässä viimein kommentti by Georg Janc. Vaikkakin yksittäistapaus, niin jos joku on sanut apua, niin ainakin tällaista on helppo kokeilla. Ei tarvita välttämättä luomua tms. Pelkästään tarkkana sokereista eli n 60gr per päivä. Ja on tosiaan helppo kokeilla kunhan osaa lukea ja laskea.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 10:41 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Tällä palstalla osa kommenteista puhkuu käsittämätöntä katkeruutta ja vihaa - ketä kohtaan sitten lieneekään - jonka nimimerkki purkaa epäasiallisella tavalla jopa keskellä yötä muihin palstalle kommentoineisiin. Toivottavasti tuo purkaus sitten helpotti pahaa oloa, vaikka tämä ei terapiapalsta olekaan.
Kiva kuulla, että Saksan matka tuotti tulosta. Oli selventävää nähdä tuo erittely. Huomioni kiinnittyi luonnonmukaisten lääkkeiden kustannuksiin. Onko ne ihan varmasti tarpeen? Infrapunasaunasta tai Zappenista (mikä sitten lieneekin?) en osaa sanoa mitään.
Hoidoista on vaikea keskustella vain juupas-eipäs linjalla ja vastakkain asetteluin. Pitää tietää niiden sisältö, perusteet ja tavoitteet. Lindgrenin kirjoitus oli ensimmäisiä, jossa ei vain intetä. Voi olla, että sekä Saksan että Suomen hoidoissa on vielä parannettavaa. Se onnistuu vain avaamalla niiden sisällöt.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 11:06 käyttäjä Zapperista (ei varmistettu)





Zapperi on kuin TENS-laite jolla nytkytetään lihaksia kuntoon sähkön avulla kun kuntoutetaan surkastuneita lihaksia. Ehkä tunnetuin näistä on TV-shopin Abtronic =)

Borrelioosiin kuin moniin muihinkin tauteihin monessa maassa käytetään zapperia. Se lähettää sähköimpulsseja sellaisilla taajuuksilla, jolla pilkotaan bakteereja jolloin ne kuolevat. Hoito on nostettu Saksassa lähes yhtä korkealle kuin antibiootti. Hoidon aikana ja varsinkin sen jälkeen voi esiintyä pahoinvointisuutta kun sähkö käy bakteerin kimppuun juuri oikeialla taajuuksilla.

Infrapunasauna taas käytetään siihen , että hikoilulla poistetaan kuona-aineita kehosta, jolloin kuolleet bakteerit poistuu elimistöstä nopeammin. Lisäksi se lämmittää kehoa syvemmältä kuin tavallinen sauna, jolloin lämpöä inhoava borrelioosi lähtee liikkeelle verenkiertoon, tällöin veressä olevat antibiootit listivät bakteereja.

Nämä asiat voivat kuulostaa oudoilta, mutta mitä enemmän niitä ajattelee maalaisjärjellä sitä toimivammilta ne kuulostaa.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 11:11 käyttäjä Zapperista (ei varmistettu)





Kerrotaan vielä, että tätä Zapperia Saksassa suositellaan
http://www.biocenter24.com/Biowave-21-LCD-Bloodzapper

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 12:21 käyttäjä borrelia-positi... (ei varmistettu)





niin, jos tuota antibioottikuuria saa johonkin muuhun tautiin niin voi seurata tämmöinen, http://en.wikipedia.org/wiki/Jarisch-He ... r_reaction, tätä ei kaiketi pidä pelästyä vaikka onkin melko rajun allergiakohtauksen tapainen, vaan jatkaa kuuria sitten kun reaktio menee ohi. Kyseessä on hyvin usein spirokeettainfektioissa tavattava reaktio. Periaatteessahan tää vois vaatia lääkärin valvontaa mutta luulisi että antihistamiineilla tms immunosupressanteilla sitä saa rajoitettua... nyt pitää kyllä lopettaa tämmöinen 'puoskarointi'. muutin elinluovutuskorttia niin että testaisivat elimet ennen siirtoa Borrelian ja Bartonellan varalta, mutta saapas nähdä mitä tapahtuu.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 12:58 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Täällähän on kunnon kaatosade kirjoittajien toimenkuvaan kohdistuvia arvailuja ja kiukuttelua, eli täysin normaalia nettikeskustelua. :D

Jos jollakin sähkövirtalaitteella todellisuudessa bakteereja pystyisi todettavasti kehosta hajottamaan vaikuttamatta itse muuhun solukkoon olisi kyseessä valtava lääketieteellinen läpimurto, eli Zapperin keksijöille on varmastikin tulossa lääketieteen Nobel.

Luomuruoka ja "luonnonmukaiset" lääkkeet ja niiden perusteettomat lupakset ovat loppumaton suo, ettei sitä kannata lähteä purkamaan.

Mistäköhän muuten todelliset lääkeainemolekyylit muuten ovat peräisin? Taikuudella luotujako? Vai olisivatkohan ne alunperin kuitenkin ympäristö(=luonto)peräisiä...!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 14:34 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Yksinkertaisia sähköstimulaatiolaitteita käytetään urheililääketieteessä ja kuntoutuksessa juuri lihasten stimulointiin ja rentoutukseen. Niitä saa kotikäyttöön muutamalla kymmenellä eurolla. Kovin monimutkaisesta apparaatista ei ole kyse. Mikähän saa sen Saksa markkinoilla maksamaan 250 €? Ja miten ihmeessä hoitoindikaatioksi on saatu väännettyä infektiot?
Elimistöstä saa helposti liian happamaksi epäterveellisesti syömällä, epäsäännöllisillä ateria-ajoilla ja paastoamalla. Terveellisen ruokavalion noudattaminen ja fyysinen aktivointi vaativat sitkeyttä, mutta parantavat yleiskuntoa ja sitä kautta yleistä hyvinvointia. Hyvä jos siihen on saatu ohjausta edes ulkomailta. Tosin sen ei tarvitsisi olla noin kallista. Mutta onko niin, että kotimainen ja halvempi tai ilmainen neuvonya on niin huonoa, ettei se kelpaa?

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 15:08 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Huuhata niminerkki kirjoittelee taas ilmeisesti suojatyöpaikastaan! :) Tuollaiset puoskarit kuten ohjelmassa esiintynyt suomalainen IDSA lääkäri tekevät itsensä täysin naurun alaiseksi. Liisa luukun takaa voisi tutkia nimimerkki huuhaan likvor näytteen ja lähettää sen psykiatrin ihmeteltäväksi. Tuommoiset IDSA lääkärit ovat yhteiskunnan mätäpaiseita ja yhteiskunnan elättejä suojatyöpaikkoineen!

Totuus KROONINEN BORRELIOOSI on valitettava tosi asia!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 15:34 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Totuus - ei ajatteleva aikuinen ihminen jaksa nyt lähteä kiukuttelu-räksytyskilpailuun mukaan. Voihan olla että Huuhaata on lomalla tai vuorotyöläinen, mysteeriksi jäänee.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 15:56 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Huuhaata nimimerkki yhteiskunnan mätäpaise olet sen nyt jokainen lukija kommenteistasi näkee ja poikeuksellisen yksinkertainen yksilö vielä kaiken lisäksi :D

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 15:58 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Asiallinen kommentointi täällä on häirikön vuoksi mahdotonta. Sama häirikkö kirjoittelee lähes samanlaisia tekstejä eri nimimerkeillä. Osa saksalaisklinikan hoidoista saattaa olla ok, mutta ota niistä sitten selvää, kun kukaan käyneistä ei kerro, mitä antibiootteja on annettu. Oheisinfektioiden osoitusmenetelmät jäävät hämäriksi. En myöskään oikein pääse selville, millä perusteella hoito voidaan luokitella solun sisään tai ulkopuolelle kohdistuvaksi. Osa hoidoista ja ohjauksesta on sellaista, mitä lähes jokainen pitkäaikaissairas tarvitsisi: liikunnallista aktivointia, ravitsemusneuvontaa, mahd. joitakin vitamiini- tai hivenainelisiä, henkistä tukea jne. Näillä viimeksi mainituilla sitten rakennetaan näemmä aika hyvä valikoima kyseenalaistakin ja pullea lasku.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 16:14 käyttäjä pikahoidolla su... (ei varmistettu)





viimeisin punkki oli nilkassani kesällä 2011. ystäväni irroitti sen illalla ja koko nilkka oli siinä vaiheessa jo ilkeästi turvonnut ja punoitti reippaasti, sekä onnuin myös kävellessäni kivun takia. oletan että punkki oli ollut jo useamman päivän siinä koska olin viettänyt metsässä yhden yön edellisenä lauantaina. ja ei muuta kun aamulla terkkarille ja terveydenhoitajan vastaanotolle, koska lääkäriin eivät päästäneet. hoitaja katseli nilkkaa hetken ja lähetti minut kotiin niine hyvineni, ei kuulemma mitään hätää, kaikki hyvin. onnekseni olin kuullut borrelioosista, koska ystäväni sairasti sitä ja olimme usein sivunneet aihetta. soitin hänelle välittömästi ja hän soitti eräälle alan ammattilaiselle, joka kertoi mitä lääkkeitä minun tulisi saada. otin kotiin päästyäni videon nilkastani ja siinä näkyi selvästi erythema migrans, minkä pitäisi olla selkeä viesti hoitohenkilökunnallekkin että antibioottihoito tulisi aloittaa. soitin taas terkkarille ja vaadin saada puhua lääkärin kanssa. kerroin myös mitä lääkkeitä tulisi määrätä. perjantaina sainkin lopulta puhelinmääräyksenä 3 vkon doximed 100 mg kuurin ja parin vkon trikozol 400 mg. aloin popsimaan pillereitä kunnes viimisellä viikolla kielestäni tuli mustan harmaa. lopetin kuurin siihen paikkaan erään ammattilaisen kehoituksesta. 4 pilleriä jäi syömättä. kävin vajaan kuukauden kuluttua saman lääkärin kehoituksesta vasta-ainetestissä ja abg oli 15 kun raja arvo on 9. tulos oli siis positiivinen. lääkäri soitti minulle ja sanoi että sairastan borrelioosia. tattista vaan. sitten alkoivat erilaiset kivut, törmäilyt, sekoilut, tasapainohäiriöt, pahoinvointi, ripuli vain muutamia mainitakseni. puhumattakaan lääkäristä toiselle juoksemisesta ja testeissä käymisestä. nykyisessä asuinpaikassani terveyskeskuksen papereissa lukee "potilas kuvittelee" sairastavansa borrelioosia. en saa myöskään asiallista kohtelua sairaalan fysiatrisella osastolla edes tays:n lähetteellä vaan fysiatri jätti minut kokonaan tutkimatta ja kysyi; kuvitteletko että kaikki oireesi johtuvat borrelioosista? käski minun menemään kotiin syömään buranaa ja ilmoitti että olen terveyskeskuksen asiakas vaikka sairastan etenevää ja invalidisoivaa kaula ja lannerangan rappeumaa. huh huh tätä helvettiä on jatkunut 3 vuotta jona aikana en ole pystynyt käymään töissä ja moni muukin mukava asia on jäänyt tekemättä. en ole myöskään saanut borrelioosiini asianmukaista hoitoa. kela on heittänyt minut 4 kertaa ulos sairaslomalta vaikka sinne on toimitettu asianmukaiset b-lausunnot. olen siis kortistossa työttömänä työnhakijana mutta työkyvytön. näinkö meillä hoidetaan sairaita suomessa 2014 "upeassa hyvinvointi yhteiskunnassa"? asioista suivaantuneena kulutan aikani laatiessa valituskirjettä minua huonosti kohdelleista tai hoitamatta jättäneistä lääkäreistä ja kehoitan muitakin tekemään niin. kunhan tästä kerkiän niin kela on vuorossa seuraavaksi mutta siihen tarvitaan jo isompi joukko. yhdessä meissä on voima!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 16:25 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Liisa ja huuhaa kun teillä herää näin paljon kysymyksiä saksanklinikan hoidoista
niin kysykää suoraan sähköpostilla saksan klinikan lääkäreiltä. Klinikan lääkärit
ovat toivoneet että heille saa esittää kysymyksiä. Lääketieteellisessä liisalle ja
huuhaalle varmaan opetetaan kuinka luetaan ja kirjoitetaan!

Saksasta saa asiantuntevaa hoitoa. Suomesta liisan ja huuhaan kaltaiset puoskarit
osaavat kirjoittaa ainoastaan pullean laskun.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 16:59 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Pitäisiköhän liisan kaltaisten puoskarin opiskella vähän lisää, jotta tietää mitkä antibiootit vaikuttavat solujen sisälle ja mitkä ei... :) ettei tarvis niitä täällä
keskustelupalstoilla kysellä.. :)

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 19:16 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Totuus - kyllä väitteiden esittäjillä itsellä on velvoite niitä myös todistaa oikeiksi.

Pahaa oloa ja toivottomuutta on hyvä purkaa täällä nimettömissä nettikeskusteluissa, tämähän on aika turvallinen ympäristö vauhkoamiselle ja kiukuttelulle. Tämä auttaa ymmärtämään kirjoittamaasi.

Kun ymmärryksesi mukaan täällä ilkeät nimettömät "puoskarit" ihmisiä kiusaavat ja yksityispraktiikalla vieläpä näitä myös rahastavat, niin selittäähän sekin miksi näin kovasti nimittelet ja viestität toivottomuutta - näillä "mätäpaiseille" et voi reaalielämässä tehdä yhtään mitään. :)

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 20:01 käyttäjä Totuus (ei varmistettu)





Huuhaa puoskari. Väitteet ovat ohjelmassa todistettu oikeiksi ja tieteellisiin
tutkimuksiin pohjautuen. Sen sijaan ohjelmassa esiintynyt IDSA mätäpaise lääkäri esitteli vain omia naurettavia mielipiteitä. Potilaat eivät tätä risuoksaa arvosta eikä monet lääkäritkään tämän ohjelman jälkeen juuri kukaan. Reaalielämässä näitä "mätäpaiseita" aletaan kyllä laittamaan oikeuden kautta järjestykseen :) Tule huuhaa esille omalla nimelläsi niin kuin monet potilaat ovat tällä keskustelupalstalla. Äläkä huutele puskista. Lääkintäneuvos oli kanssanne huuhaa puoskari täysin eri mieltä ja hänhän on teidän yläpuolella.. :) KROONINEN BORRELIOOSI on valitettava tosi asia!!

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 20:24 käyttäjä Outi Valle (ei varmistettu)





Ajattelin ensin etten ota osaa mihinkään keskusteluun, mutta muutin sitten mieleni, koska haluan tässä myös julkisesti kiittää MOT-ohjelman tekijöitä hyvästä ja tärkeästä ohjelmasta.
Ensimmäinen kerta kun julkisesti jossain ohjhelmassa uskalletaan mainita, että tautiin voi myös kuolla ja että siihen on kuollut Suomessakin henkilöitä. Tästä minulla on kokemusta omassa perhepiirissä. Nuorempi sisareni kuoli borrelioosiin 59 vuotiaana tammikuun alussa 2008. Tässä lyhyt versio hänen tapauksestaan. Alkoi ihmetellä loppukesästä tai oliko se jo alkusyksyä 2007 omituisia motorisia oireita, kaatumisia ym. Meni terveyskekukseen, jossa otettiin verikoe. Kaikki veriarvot loistavia ! Terveyskekuksessa sitten hänelle sanottiin, että seuraavaksi olisi sitten meno neurologille, ensimmäiset ajat tosin olisivat vasta 4 kk kuluttua !!! Suvun painostuksesta meni sitten yksityiselle, joka passitti hänet saman tien magneettikuvauksiin. Tulos: jo tällöin isoja muutoksia aivoissa. Sitten hänet passitettiin mm. borrelioositesteihin , joista sitten lopulta tuli positiivinen tulos ja erittäin voimakas sellainen. Sen jälkeen alkoi tapahtua kunnallisellakin tasolla, sai pari viikkoa aamuin illoin suonen sisäisesti antibioottia. Oli vain jo liian myöhäistä. Kävin sairaalassa päivää ennen hänen kuolemaansa häntä katsomassa. Oikea puoli oli kokonaan halvaantunut,vasenta kättä pystyi jonkin verran liikuttamaan , puhekyky mennyt kokonaan, pystyi kommunikoimaan ainoastaan hieman nyökkäämällä tai pudistamalla päätään. Ja seuraavana aamuna viimeinen infarkti vei hänet kokonaan.
Ehkä olisi aika että lääkärit unohtavat kinansa ja alkavat todella miettiä millä keinoin tautiin pääsisi mahdollisimman varhain käsiksi .

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 22:24 käyttäjä Huuhaata (ei varmistettu)





Vallen kertomuksessa diagnoosi lienee ollut siis myöhäisvaiheen neuroborrellioosi. Erittäin valitettavalta kuulostava tapaus.

Kyseisestä neuroborrellioosi-diagnoosista ei ole olemassa hoitokäytännössä erimielisyyttä, tautihan ilmeisesti voitiin kiistatta osoittaa laboratoriokokein sekä kuvantamisella hoitokäytännön mukaisesti ja itse ongelmana ollut hidas hoitoketju.

MOT-ohjelmassa esiintynyt "krooninen myöhäisvaiheen borrelioosi" on kiistan kohteena, joka on aivan eri asia.

Ilmoita asiattomaksi
.




Lähettänyt 04.06.2014 - 23:07 käyttäjä Liisa Luukun takaa (ei varmistettu)





Kiitän Outi Vallea sukulaisen potilaskuvauksesta. Olen samaa mieltä siitä, että varhaisdiagnostiikan ja hoidon kehittämisen tulisi olla polttopisteessä.

Toinen tarina sitten on myöhästyneestä hoidosta tai jostakin muusta johtuvat oireet, joista ilmiselvästi kärsivät monet potilaat. Jotta kiistely tästä loppuisi edes tällä palstalla, liitän oheen linkin Ilkka Vartiovaaran tarinasta.

http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2005 ... en_koekani

Kolmas tarina on taas se, että pitkäaikaissairauden kukkarolla riittää rahastajia. Kunkin maan oma järjestelmä pitäisi saada kuntoon, jotta huijareiden apajat vähenisivät.


.

soijuv
Viestit:3040
Liittynyt:Ke Tammi 21, 2009 14:16

Re: TV 1 MOT: Punkkipainajainen

Viesti Kirjoittaja soijuv » Ke Loka 22, 2014 15:56

Borrelioosi lamaannuttaa pahimmillaan koko elämän. Diagnoosin ja hoidon saaminen ei välttämättä ole helppoa.
Tiedätkö, minkälaista on kärsiä kivuista ja oireilla vuosikausia ilman tietoa syystä, menettää työ- ja toimintakyky ja kuulla vielä kaupan päälle olevansa psykiatrin tarpeessa?

Nina Saksman, 32, ja Theresa Höglund, 24, tietävät. Kumpikin on tosin saanut testituloksen, jonka mukaan elimistössä jyllää punkkien levittämä, kroonistunut borrelia-bakteeri.

Diagnoosi ei ole kuitenkaan itsestäänselvä, sillä julkisen terveydenhuollon puolella otetuissa testeissä borrelioosia ei ole näkynyt. Siksi myöskään hoidon saaminen ei ole ollut aivan yksinkertaista.

Punkkialueella lapsuutensa viettäneen Saksmanin oireilu alkoi teini-iässä. Pariinkymmeneen ikävuoteen mennessä hän oli jo ehtinyt käydä läpi vakavia niveltulehduksia, niihin liittyviä leikkauksia, outoja luunmurtumia ja keuhkokuumeen.

Pahat oireet seurasivat toisiaan, vieden välillä jopa kynnet sormista. Vuosi sitten oli pakko jäädä sairauslomalle, kun muistin pätkiminen teki työnteosta mahdotonta.

- Olin myymälätyössä ja sain asiakkaalta kassalla kympin käteeni. En tiennyt, mikä se oli ja mitä sille pitäisi tehdä.

Lopulta Saksman menetti kävelykykynsä. Sanat ja kirjaimet katosivat, puhe muuttui mongerrukseksi. Tajunnantaso laski ja tuntui siltä kuin kuumetta olisi jatkuvasti 40 astetta.



Punkin puremalla voi olla erittäin vakavat seuraukset.


Vuosien oireita on hoidettu, mutta Saksmanin mukaan paitsioon jäi niiden yhteinen syy: borrelioosi. Sitä epäili eräs lääkäri, joka passitti Saksmanin testeihin yksityiselle puolelle.

Positiivinen tulos oli yhtaikaa järkytys ja helpotus. Kaikki oireet sopivat taudinkuvaan.

Julkiselta puolelta järjestyi vuodepaikka kolmen viikon suonensisäiseen antibioottihoitoon. Se peruuntui Saksmanin ollessa jo huoneessa.

Lääkäri sanoi, että ei sinulla kyllä borrelioosia ole, koska se ei näy meidän testeissä.

Lopulta Saksman löysi yksityisen klinikan, jossa rupesi saamaan antibioottitiputusta kolme kertaa viikossa. Myös siellä sekä Saksassa sijaitsevalla borrelioosiklinikalla otetut testit olivat positiivisia.

Samalla helsinkiläisklinikalla saa hoitoa lääketieteen opiskelija Höglund, jolla on takanaan hyvin samankaltaisia kokemuksia kuin Saksmanilla.
Höglundia puri punkki hänen ollessaan 7-vuotias. Alkoi kolme vuotta kestänyt infektiorumba, joka vei voimat reippaalta koululaiselta.

Tutkimukset eivät tuottaneet tulosta.

- Kaksi vuotta sitten puri toinen punkki. Sen jälkeen tuli ensi kertaa neurologisia ongelmia. En pystynyt liikkumaan enkä puhumaan. Näitä kohtauksia on tullut sen jälkeen, Höglund kertoo.

Jossakin vaiheessa häneltä katosivat jopa kaikki lapsuusmuistot. Se oli Höglundin mukaan "erittäin pelottavaa". Saksaan lähetetty borrelioosinäyte oli positiivinen. Höglund aloitti hoidot Helsingissä.



En pystynyt liikkumaan enkä puhumaan. Näitä kohtauksia on tullut sen jälkeen.

- Tiesin heti, että olin 100-prosenttisesti oikealla tiellä.
Kummankin olo koheni huomattavasti hoitojen myötä. Opinnoistaan vuosien taukoa pitänyt Höglund on taas saanut suoritettua yhden kurssin voimien palattua. Lapsuusmuistotkin palasivat.

Myös Saksmanin olo parani selvästi. Tilanne on kuitenkin palannut ennalleen, kun hoitoja on jouduttu karsimaan vakuutusyhtiön lyötyä kassan kiinni.

Sekä Höglund että Saksman on saanut vuosien varrella kuulla ongelmiensa sijaitsevan korvien välissä. Saksmanin kohdalla vihjailu loppui, kun hän liitti potilastietoihinsa psykiatrilta saadun todistuksen erinomaisessa kunnossa olevasta mielenterveydestään.

Naiset ihmettelevät, miksi muualla EU:ssa yleisesti käytettyjen testien tulokset eivät päde Suomessa julkisella puolella.

Vuosien sairauskierre on jättänyt jälkensä, mutta yhtä asiaa Saksman ja Höglund osaavat arvostaa: terveyttä.

- Voisin elää ulkona köyhänä, jos vain olisin terve. Se on ainut asia, mitä oikeasti haluan, Höglund sanoo.

- Olen menettänyt työkykyni, ihan kaiken. Mutta en ole missään vaiheessa masentunut. En vaadi edes sataprosenttista terveyttä. Vähempikin riittää, kunhan saisin elämääni jotain. Nyt siinä ei ole mitään, Saksman toteaa.

Naiset kertoivat kokemuksistaan ensimmäisen kerran Ylen
MOT-ohjelmassa maanantaina.

Vastaa Viestiin