YLE: Nainen halvaantui kolme kertaa

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Sailairina
Viestit:565
Liittynyt:Ma Tammi 19, 2009 16:04
Paikkakunta:Kaarina
YLE: Nainen halvaantui kolme kertaa

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Ma Elo 03, 2015 10:59

http://yle.fi/uutiset/nainen_halvaantui ... an/8121485

Terveys 2.7.2015 klo 14:19 | päivitetty 3.7.2015 klo 11:08

Nainen halvaantui kolme kertaa – sairaala näytti ovea: "Sanottiin, että halvaannu vielä kerran"

Ina Sohn-Rajamäki ja Sanni Lehto saivat diagnoosin borrelioosista Saksassa tehdyissä testeissä. Suomen sairaaloissa lääkärit eivät suostu vieläkään hoitamaan heitä.

Mistä on kyse?

- Ina Sohn-Rajamäki ja Sanni Lehto ovat saaneet borrelioosidiagnoosin laboratoriokokeista Saksasta
- Suomessa tehtyjen kokeiden perusteella heillä ei ole borrelioosia
- Kumpikaan ei ole saanut Saksan testitulosten perusteella hoitoa Suomessa
- Saksassa testimenetelmät ovat erilaiset kuin Suomessa
- Monet suomalaislääkärit pitävät saksalaisten borrelioositestien tuloksia epäluotettavina


Ina Sohn-Rajamäki on kärsinyt oudoista oireista lapsuudesta saakka.

– Minulla oli jo pienenä hirveitä jalkasärkyjä, ihottumia ja kovia päänsärkyjä. Niitä tutkittiin käytännössä koko 70-luku ja diagnosoitiin kasvukivuiksi, pesuaineihottumaksi ja migreeniksi, Sohn-Rajamäki kertoo.

Punkin puremaa tai punaista rinkulaa nainen ei kuitenkaan ole koskaan havainnut.

– Siihen aikaan ei tehty punkkitarkastuksia. Vanhempani olivat kovia purjehtimaan ja olin heidän mukanaan kiertämässä Ahvenanmaata jo kahdeksan kuukauden ikäisenä. Uskon, että olen saanut tartunnan jo pienenä lapsena.

Yksi vasta-aine koholla

Oireilu muuttui rajuksi vuonna 2010, kun työpaikalla oli sisäilmaongelma. Syksyllä 2013 Sohn-Rajamäki halvaantui kaksi kertaa.

– Koko vasen puoli halvaantui. Silloin otettiin borrelioositestit ja todettiin, että yksi vasta-aine on reilusti koholla. Se ei kuitenkaan riittänyt hoidon aloittamiseksi Suomessa.

Selkäydinnesteestä selvisi paha tulehdus keskushermostossa.

– Minulla diagnosoitiin MS-tauti. Lisätutkimuksissa selvisi, ettei tautia ollutkaan.

Borrelioositestit otettiin neljä kertaa ja tulos oli aina sama: vasta-aine oli koholla. Antibioottikuuria ei aloitettu. Viime kesänä Sohn-Rajamäki halvaantui kolmannen kerran.

– Sairaala päätti, että minulla on Parkinsonin tauti. Taas lisätutkimuksissa todettiin, että Parkinsonia ei ole. Minut heitettiin sairaalasta ulos.

Pitkä lääkekuuri

Sohn-Rajamäki ajautui yksityislääkärille, joka teetti borrelioositestit Saksassa.

– Tulos oli selvä, eli pitkälle kehittynyt neuroborrelioosi. Saksan hoitosuosituksen mukaan minut olisi pitänyt ottaa nopeasti sairaalahoitoon.

Suomessa nainen sai yksityislääkäriltään kiireellisen lähetteen Auroran sairaalaan infektiopolille. Aurorasta tuli lausunto, että Saksassa tehtyjen testien tulos ei riitä hoidon aloittamiseen Suomessa.

– Yksityisesti minulla ei ollut varaa ottaa suonensisäistä hoitoa. Olen nyt vuoden mittaisella antibioottikuurilla, josta lähes puolet on takana. Vointi on kohentunut mutta terve en ole.

Rahat loppuivat

Nyt 31-vuotias Sanni Lehto löysi punkin ihoonsa kiinnittyneenä 16-vuotiaana.

– Oireilu alkoi kuumeilulla ja infektiokierteellä sekä uupumuksella. Lääkärit eivät keksineet, mistä on kyse. Otettiin peruskokeet. Kukaan ei edes epäillyt borrelioosia.

Kun julkiselta puolelta ei herunut apua, Lehto hakeutui neljä vuotta sitten funktionaaliselle lääkärille. Hänellä todettiin kilpirauhasen ja lisämunuaisten vajaatoiminta. Lääkkeet eivät auttaneet.

– Tutkin asiaa netistä ja löysin kohtalotovereita. He olivat käyneet Saksassa klinikalla, kun heillä oli epäilty borrelioosia. Teetin kokeet Saksassa ja sain diagnoosin kroonisesta borrelioosista. Suomessa testeissä ei näkynyt mitään.

Lehdolla on todettu krooninen väsymysoireyhtymä. Lisäksi hän kärsii voimattomuudesta ja unihäiriöistä. Borrelioosia ei ole Suomessa hoidettu julkisella puolella.

– Hoidatin itseäni yksityisesti suonensisäisillä antibiooteilla niin kauan kuin raha riitti. Siirryin antibioottipillereihin, mutta vatsa ei kestänyt niitä. Rahaa hoitoihin ei tällä hetkellä ei ole.

Neljäs kerta toden sanoo?

Dosentti, kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri Jukka Hytönen kirjoittaa lääkärien ammattijulkaisun Duodecimin uudessa numerossa, ettei pidä Saksassa tehtyjen testien tuloksia luotettavina. Hän kyseenalaistaa myös borrelioosin kroonisen tautimuodon olemassaolon.

Ina Sohn-Rajamäki ja Sanni Lehto eivät väitettä niele.

– On mielenkiintoista, että minulla on diagnosoitu MS ja Parkinson enkä kumpaakaan sairasta. Sairaala heitti minut ulos, kun ei tiennyt mistä oireet johtuvat. Sanottiin, että halvaannu vielä neljännen kerran, ehkä silloin selviää, Sohn-Rajamäki sanoo.

Hän ihmettelee myös sitä, miten punkit voivat jakautua maantieteellisesti kuin veitsellä leikaten.

– Ranskassa hoidetaan suomalaisten käytäntöjen mukaan. Potilaita on siellä paljon vähemmän kuin Saksassa. Miten ne punkit eivät olisi Ranskan puolella, kun ovat Saksassa?

Kelakin kieltää kroonisen borrelioosin

Sanni Lehto on pettynyt lääkärien asenteeseen Suomen julkisessa terveydenhuollossa.

– He naureskelevat ja jotkut suuttuvat. Toiset eivät edes suostu katsomaan Saksan tuloksia. Jotkut katsovat ja sanovat, etteivät ymmärrä näistä mitään. Toisten mielestä ne eivät ole päteviä.

Lehto tulee välillä todella vihaiseksi lääkärien suhtautumisesta. Hankaluuksia on myös etuuksien ja lääkekustannusten kanssa.

– Tuntuu, että tämä on niin väärin. Jotkut ovat todella sairaita tämän takia, ja heitä vain epäillään. Annetaan muita diagnooseja ja jätetään oman onnen nojaan. Myös Kelan kanssa pitää tapella koko ajan, koska sekään ei hyväksy kroonisen borrelioosin diagnoosia.

Vastaa Viestiin