ESS: Borrelioosi-diagnoosille naurettiin

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Sailairina
Viestit:565
Liittynyt:Ma Tammi 19, 2009 16:04
Paikkakunta:Kaarina
ESS: Borrelioosi-diagnoosille naurettiin

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Ma Elo 03, 2015 11:30

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/ ... naurettiin

Kotimaa 31.5.2015 Päivitetty: 31.5.2015

Borrelioosi-diagnoosille naurettiin

Nastolalainen Tomi Räsänen, 39, alkoi oireilla yhdeksän vuotta sitten.

”Lihaksissa oli niin paljon tunnottomuutta ja jännittyneisyyttä, etten pystynyt kunnolla nukkumaan.

Tein työtä it-asiantuntijana eli istuin paljon koneen ääressä. Työterveydessä ei löytynyt mitään erikoista, epäiltiin vain, että niska-hartiaseutu on jumissa. Itsekin ajattelin, että vuosiloma auttaa ja olo normalisoituu.

Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan seuraavaksi käteni puutui. Kahvikuppikaan ei pysynyt kädessä kuuteen viikkoon. Tehtiin hermoratatutkimus, joka vahvisti, että vikaa on. Myöhemmin toinen käsi puutui ja oloni huononi. Lääkäri määräsi lihaksia rentouttavaa lääkettä ja unilääkettä, joista ei juuri ollut apua.

Keväällä 2008 oloni oli niin kehno, etten jaksanut enää käydä töissä. Se tuntui kovalta, sillä olin tosi innostunut työstäni, joka sujui hyvin. Minun oli myös tarkoitus alkaa sivutoimisesti huolehtia perheyrityksestämme. Tämän olin jo vuotta ennen sairauslomaa jättänyt odottamaan parempia aikoja.

Olin sairauslomalla masennuksen takia. Söin psyykelääkkeitä ja menin huonompaan kuntoon. Jouduin sairaalan psykoosin takia. Muutaman kuukauden kuluttua yksi lääkäreistä huomasi, ettei minulta ollut otettu laboratoriokokeita ollenkaan. Asia korjattiin, ja löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka ajateltiin selittävän väsymystä ja masennusta. Lääkitys aloitettiin, palasin vähitellen työelämään ja aloin seurustella. Ostimme talon, ja elämä tuntui kohtuullisen hyvältä, kunnes sain potkut töistä.

Aloin saada erilaisia oireita, ja kilpirauhaslääkityksen kanssa oli ongelmia. Viime kesänä vointini huononi reilusti. Kävin yksityislääkärillä, joka epäili infektiota ja lähetti oireiden perusteella näytteet tutkittavaksi Saksaan. Borrelioosi löytyi sitä kautta.

Vein saksalaislaboratoriosta saamani tulokset julkisen puolen lääkärille. Minulle naurettiin, eikä borrelioosidiagnoosiin uskottu.

Jatkoin yksityislääkärin hoidossa. Koska vointini ei ollut kriittinen, valitsin hoidoksi yrtit antibioottien sijasta. Eikä minulla olisi ollut varaakaan kalliisiin suonensisäisiin antibioottikuureihin. Nautin noin kymmentä erilaista yrttivalmistetta neljä kertaa päivässä sekä kymmeniä lisäravinteita tukemaan hoitoa. Lisäksi noudatan tiukkaa gluteenitonta, maidotonta ja sokeritonta ruokavaliota, jonka runkona ovat puhtaat, käsittelemättömät raaka-aineet.

Yrttien tarkoitus on sama kuin antibioottienkin: tappaa taudinaiheuttajat. Borrelia burgdorferin lisäksi minulla on ainakin mykoplasma, keuhkoklamydia, coxsackie-virus ja bartonella –?tällainen useiden infektioiden ilmaantuminen on tyypillistä kroonisessa borrelioosissa .

Oloni on nyt parempi kuin huonoimpina aikoina mutta vaihtelee voimakkaasti. On päiviä, jolloin en kykene tekemään juuri mitään, mutta myös selvästi parempia päiviä.

Käytän borrelioosin hoitoon noin 750 euroa kuukaudessa. Käyttäisin luultavasti 2?000–3?000 euroa, jos rahaa olisi. Kaikkein välttämättömimmät hoidot maksavat noin 300 kuussa, mutta pelkästään niillä tuskin saa itseään kuntoon.

Toivon, että Suomessa tunnustettaisiin kroonistunut borrelioosi ja käytäntöjä muutettaisiin. Muualla Euroopassa –?esimerkiksi Saksassa ja Tanskassa – suuri joukko lääkäreitä ajattelee, että borrelioosi ei välttämättä ole hävinnyt, vaikka muutaman viikon antibioottikuuri on syöty.”

Sunnuntaisuomalainen

Vastaa Viestiin