Marjatta sairasti borrelioosia vuosikymmenet ennen kun sitä hoidettiin

Borrelioosista ja lisäinfektioista kuten puutiaisaivokuumeesta kertovia artikkeleita ja ohjelmia TV:ssä, radiossa ja lehdistössä.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Jatta1001
Viestit:858
Liittynyt:Su Helmi 17, 2013 16:59
Paikkakunta:Pyhtää
Marjatta sairasti borrelioosia vuosikymmenet ennen kun sitä hoidettiin

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ti Heinä 14, 2020 16:38

https://seura.fi/terveys/terveystarinat ... V687Z1OQwo

Marjatta Valosen, 72, lapsuudessa punkkeja ei syynätty. Niitä napsittiin pois iholta, jos ne huomattiin, mutta ihomuutoksia ei jääty seurailemaan.

Marjatta ehti sairastaa borrelioosia vuosikymmeniä ennen kuin sitä alettiin hoitaa.

Tähän havahduin
”Olin ensimmäisen kerran sairaalahoidossa 62 vuotta sitten. Minua hoidettiin kolme kuukautta Lastenklinikalla hankalan munuaiskerästulehduksen vuoksi. Sen syy jäi epäselväksi.

Myöhemminkin lääkärit olivat ihmeissään, sillä minulla oli jatkuvia kipuja eri puolilla kehoa. Niveliä, lihaksia, silmiä, vatsaa ja päätä särki, ja särky oli todella kovaa.

Oppiminen ja keskittyminen kävivät vaikeaksi ja minulla todettiin lukihäiriö.

Lue lisää
Vuonna 1986 vointini romahti niin, että jouduin jäämään pois töistä. Oireitani pidettiin psyykkisinä ja minut lähetettiin mielenterveyspotilaana vuodeksi kuntoutukseen.

Sairastin kuulemma kaksisuuntaista mieliala- ja persoonallisuushäiriötä.

Kenenkään mieleen ei tullut, että syy keskushermostoperäisiin oireisiini voisi olla punkinpuremassa. Ei vaikka olin viettänyt lapsuuteni kesät Turun saaristossa, jossa punkkeja poimittiin iholta iltapesulla, mutta vain jos joku aikuinen sattui ne huomaamaan

Jatta1001
Viestit:858
Liittynyt:Su Helmi 17, 2013 16:59
Paikkakunta:Pyhtää

Re: Marjatta sairasti borrelioosia vuosikymmenet ennen kun sitä hoidettiin

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ti Loka 17, 2023 19:19

https://www.apteekki.fi/terveydeksi/hoi ... ioosi.html
Lue lisää yllä olevasta linkistä

ELÄMÄNMITTAINEN BORRELIOOSI
Pyhtääläinen Marjatta Valonen, 76, on sairastanut borrelioosia lähes koko ikänsä. Meni kuitenkin lähes 50 vuotta, ennen kuin hän sai virallisen borrelioosidiagnoosin. Hoidon kannalta se tuli liian myöhään.

Marjatta Valosen muistikuvat tapahtumahetkestä ovat hatarat. Elettiin vuotta 1957 Turun saaristossa, ja hän oli kymmenvuotias. Valonen muistaa kuitenkin hyvin päälaellaan olleen turvonneen punkin. Pureman jälkeen kasvoihin levisi ihomuutos, jota hoidettiin savipuolena, tulehduksena iholla.
Kun koulut alkoivat syksyllä, Marjatalla alkoi sitkeä flunssa. Sitten hän sai munuaiskerästulehduksen ja joutui kolmeksi kuukaudeksi Helsinkiin Lastenklinikalle.

Munuaiskerästulehdus saatiin taltutettua, eikä kukaan osannut yhdistää sitä punkin puremaan. Mutta oireet eivät jääneetkään siihen. Jo lapsuusaikana Valosella alkoivat toistuvat virtsatietulehdukset ja kuumeilu, päänsäryt, voimakas väsymys ja sekavuus sekä suolisto-ongelmat.
– Vuosien kuluessa oireita alkoi ilmaantua yhä enemmän, kuten jatkuvat nivel- ja lihaskivut sekä univaikeudet. 20-vuotiaana minulla oli jo monihermokipuja ja voimakkaita kouristuksia.

Vastaa Viestiin