BORRELIOOSIA YLI 30 VUOTTA

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Bb
Viestit:1816
Liittynyt:Ma Tammi 26, 2009 23:13
BORRELIOOSIA YLI 30 VUOTTA

Viesti Kirjoittaja Bb » Ke Loka 14, 2009 20:50

Tarinani ei ole kovinkaan dramaattinen. Olen 53-vuotias nainen. Borreliadiagnoosi tehtiin v.1996. Lapsena näin kaksoiskuvia, syytä ei koskaan löydetty. Allerginen olen ollut monin eri tavoin, mutta allergia ei enää kovinkaan vaivaa, korvat kylläkin syyhyvät ja punoittavat silloin tällöin. Noin 14-vuoden ikäisenä todettiin kuulon aleneminen, kuulen joskus tosi huonosti tai väärin. 17- vuotiaana sain epileptisen kohtauksen ja jokunen vuosi myöhemmin 2 isoa kohtausta, myös pieniä nykinöitä on ollut. Kun olin päälle 20-vuotias, sairastin kasvohermohalvauksen ja sitten myöhemmin tulivat taas kaksoiskuvat eikä kumpaankaan löytynyt mitään syytä silloin. Vuonna 1996 vasen polvi ja oikea kyynärpää kipeytyivät rajusti, myös sormet, ranteet ja nilkat kipeytyivät vähän. Polvessa todettiin limapussintulehdus, kyynärpäässä rasitusvamma, johon sain kyynärtuen. Verikokeita otettiin paljon. Hyvänä pysynyt senkka hämäsi aluksi, mutta onneksi otettiin borreliakoe, joka olikin yllätykseksi positiivinen. Pääsin pian sairaalaan ja sain antibioottia suoneen. Jatko terv.kesk.10 päivää. Kymmenen päivän kuluttua aloitetiin amoxisillin kuuri, joka lopetettiin allergisen reaktion vuoksi. Uusi antibiootti duraceff aloitettiin, joka myös lopetettiin allergian takia. Kolmas lääke oli doximysin, joka auttoi. Sain myös propesidia ja prednisolonia. Antibioottikuuri kesti yhteensä 3 kuukautta. Borreliapitoisuus otettiin myöhemmin ja se laskenut. Sairauslomalla olin vähän väliä. Selkäkipuja sekä erilaisia niveloireita on ollut monta kertaa jälkeenpäin. Tenniskyynärpääkin minulta leikattiin, joka oli tuhoutunut bakteerin vuoksi. Koska minulla on asiat näinkin hyvin, saan kiittää terv.kesk. lääkäriäni joka muisti silloin 1996,että olin sairastanut kasvohermohalvauksen, joten tilani tutkittiin nopeasti ja sain lääkityksen myös nopeasti. Nyt 13-vuoden jälkeen vieläkin tulee joitain nivel juttuja. Tuumin, että ei kai tästä koskaan täysin parane.

Vastaa Viestiin