Riittääkö 15 pv antibiottia hoidoksi

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
eehema
Riittääkö 15 pv antibiottia hoidoksi

Viesti Kirjoittaja eehema » La Loka 24, 2009 14:05

Nyt 3kk tartunnasta(22.7.09), 1kk siitä kun ihottuma tuli, nyt (neljäspäivä) syödä antibiotteja. Lääkäri "väitti" että 15pv kuurin pitäisi tehota. Itse olen aika epävarma. (Syön Dioxitin 100 mg kaksi kertaa/pv 15 pv:n ajan). Mahtaneenko riittää? Polvitaipeessa tartunta kohta. Pari kuukautta sitten särki sormija, nyt "vetää" jotenkin koko jalkaa. Minua hämäsi punoituksen epäily punkin syyksi kun 1½kk sitten otettu testi oli negatiivinen. Minulla on tossa polvitaipeessa sisäisiä suonikohjuja. Myös jänteet on kuivuneet ja kiristävät. Ja päivisin toi punoittava rengas lähes katoaa. Ainut mistä huomaa ton punoittavan kohdan on ihon kimmoisuuden puute, raapiminen sattuu, kolhaisut sattuu.

eehema

eikö kukaan osaa sanoa

Viesti Kirjoittaja eehema » Ti Loka 27, 2009 16:22

Eikö kukaan osaa sanoa, onko 15pv antibiottikuuri riittävä kun tartunnasta on kulunut 3kk?. Punainen pyöreäalue oli n. 13cm kun sen ensimmäisen kerran huomasin, pysyi sellaisena n. 1kk ja läksi sen jälkeen leviämään->n20cm. Pikkusormia särkee päivittäin vieläkin ja sormet on jäykät. 7:s päivä menossa kuurista. Mennäkö pyytämään lääkäriltä lisää lääkekuuria kun tämä loppuu vai tyytyä tähän. Borrelioosi testi oli negatiivinen, koetta voi haitata että minulla on tumavasta-aineet maksimissaan , olleet jo vuosia, syytä ei tiedetä. Maksimissaan on myös kilpisrauhasen vasta-aineet jatkuvien tulehdusten vuoksi. Punkki oli pieni ja itse irroitin käsin polvitaipeesta heti kun huomasin. Nymfi?

kuka lie

Viesti Kirjoittaja kuka lie » Ti Loka 27, 2009 17:44

Noh... vastaanpa tässä jotain tietojeni mukaan. Käsittääkseni jos lääkäriin menee heti pureman jälkeen, niin joku 2-3vko yleensä määrätään antibiootteja, ja näin alkuvaiheessa todettuun infektioon nuo antibiootit aika hyvin tehoavatkin. Neuroborrelioosissa sitten määrätään yleensä useamman kuukauden kuuri. Kannattaa tarkkailla oireita, ja jos kuurin loppupuolellakin yhä vaan tuntuu oireita, niin ota yhteys lääkäriin. Käyttännössä mahdoton sanoa tarkkaa vastausta siihen, onko tuo sinulle määrätty kuuri riittävä vai ei, kun tuo borrelioosi on niin kovin yksilöllinen sairaus.

Ongelmanahan tässä on se, että lääkärit ovat usein sitä mieltä, että borrelioosi parantuu helposti lyhyellä antibioottikuurilla, mikä ei pidä paikkaansa. Mitä pidempään tartunnasta on kulunut, sitä vaikeampi se on parantaa. Jos sinulla 3kk tartunnasta, niin kyse suht tuoreesta tapauksesta, eli lienee mahdollista, että suht lyhyelläkin kuurilla voi päästä hyvään tulokseen.

Sailairina
Viestit:565
Liittynyt:Ma Tammi 19, 2009 16:04
Paikkakunta:Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sailairina » Ti Loka 27, 2009 18:17

Jos antibiootin jälkeen oireita edelleen on, mene uudelleen lääkäriin. Ehdottomasti kannattaa myös itse lukea ja opiskella borrelioosista. Tällä tietofoorumilla on paljon kokemuksellista tietoa, mutta vielä enemmän erilaisia tutkimuksia.
Tsemppiä !

ps. http://www.youtube.com/watch?v=tGhwdGkeiOs

eehema

kiitos viesteistä

Viesti Kirjoittaja eehema » Ke Loka 28, 2009 19:18

Täytyy käydä juttelemassa lääkärin kanssa. Minulla meni 8-9 viikkoa tartunnasta ennen kuin tuo pyöreä punainen alue ilmestyi (1-3 viikkoa jossain mainittu). Oireita sotkee nyt myös korvankipuilu. (Vuosi sitten oli tilanne sama ja sain kasvohermohalvauksen, toivottavasti ei mene tilanne samaan). Erilaisten kiputilojen vuoksi kävin muutamavuosi sitten borrelioosi kokeissa, tulos oli silloin negatiivinen. En muista saaneeni aikaisemmin punkkia, hyttysen, paarman, hirvikärpäsen sitäkin useammin.

kuka lie

Viesti Kirjoittaja kuka lie » Ke Loka 28, 2009 23:36

Siis oliko kasvohalvaus jotenkin yhteydessä korvakipuihin? Löytyikö mitään selitystä näillä oireille?

lare.61

Viesti Kirjoittaja lare.61 » To Loka 29, 2009 11:01

eehema tiedän tapauksia,joista viimeinen on sellainen jossa naiselle tuli kaulaan ihottumarengas, lääkäri lääkitsi hänet lyhyellä suunkautta otettavalla antipiootilla sen jälkeen alkoi heti jo KROONISTYYPPINEN JÄLKIOIREILU johon verikokeiden JÄLKEEN annettiin 2 viikon iv hoito,siinä kaikki ei parantunut eikä parannu enää,toisin sanoen ihottumarengas kun ilmenee iholla niin osa bakteereista on jo menny verenkiertoon,sit luullaan että tauti on vielä iholla kun rengas on näkyvillä

eehema

kasvohermohalvaukseni

Viesti Kirjoittaja eehema » To Loka 29, 2009 20:00

Viime vuotinen kasvohermohalvaus alkoi sitkeällä yskällä ja nuhalla. Lääkekuureista huolimatta ei parantunut, kesti ja kesti. Pientä kuumeiluakin oli. Vasemmanpuolen imusolmukkeet niskalla, korvan takana ja leuassa kipeytyivät. Limakalvot turvoksissa (olen kärsinyt vuosia sitten jatkuvista poskiontelotulehduksista, olen allerginen). Vasemman korvan takaa korvalokeristoon tuli veriherantyyppistä nestettä joka valui korvaan. Neste välikorvassa aiheutti kasvohermohalvauksen. Silmien lähinäkö ja katseen tarkentaminen meni huonoksi. Antibiotit eivät auttaneet. Kortisoni ja putki korvaan viimein auttoi. Kipeistä imusolmukkeita ja kipeästä niskasta sainkin sitten kärsiä keväälle saakka (samoin kipu korvantakana ja ohimolla). Oudointa tuossa oli että neste valui korvaan (ja korvasta putkea pitkin pois) aamu klo 3 ja klo 5 välisellä unijaksolla.
Löysin tossa viimevuotisen kortisoni purkin ja ilmeisesti imusolmukkeiden kipeytyminen (toivoakseni) nyt lakkasi. Putki korvassa on mennyt tukkoon. Korvalääkäriaika on joulukuun alkuun. Sumutteilla täytyy nyt vain estää limakalvojen "paksuuntuminen" varsinkin yöaikaan. Kun noita borrelioosi sivuja lukee, löytyy sieltä paljon tutun kuuloista, voimakas uupumus, toistuvia infektioita poskionteloissa, hiusten lähtö, sumentunut näkö ajottain ja valonarkuus. SLE on epäilty, reumakokeiden perusteella on sanottu että ei ole reumaa. Nyt on lausunto DISH joanka alle aika iso määrä oireita pystyy niputtamaan (kipu eripuolilla kehoa, kalkkeumia siellä ja täällä, lihaksissa, nivelissä, jänteissä). Olen kärsinyt murrosiästä asti milloin minkin laisista oireista, en enää kaipaisi lisää.

lare.61

Viesti Kirjoittaja lare.61 » Pe Loka 30, 2009 10:52

onko sulle tehty borrelioosiin tarkoitettuja kokeita,jos ei niin vaadi niitä,myös borrelia pcr-dna testi,tämä testi oli mun pelastus,siinä mielessä että voitiin antaa borrelia diagnoosi,kroonisen borrelioosin vasta-aine testit kun ovat heikot ja vasta-aineita ei useinkaan enää ole ja jos on niin sekin heikko igm+

eehema

vain S-BorrAbG ja AbM

Viesti Kirjoittaja eehema » Pe Loka 30, 2009 14:46

En tiedä mikä testi nyt otettiin, lääkäri sanoi vain puhelimessa että tulos oli negatiivinen. Kolmevuotta sittem otettiin S-BorrAbG ja AbM ja tulokset olivat negatiivisia. Tosin netissä lukee että, negatiivinen vasta-ainemäärityksen tulos ei silti sulje pois Borrelia burgdorferi -infektiota.

lare.61

Viesti Kirjoittaja lare.61 » Pe Loka 30, 2009 15:04

sulla ei otettu borrelia pcr-testiä vaadi se,jos se on positiivinen niin kyseessä on 100% borrelioosi,mutta huono testi,se täytyy muistaa mutta välillä sekin toimii

Vastaa Viestiin