Borrelioosi romahdutti terveyteni

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Bb
Viestit:1816
Liittynyt:Ma Tammi 26, 2009 23:13
Borrelioosi romahdutti terveyteni

Viesti Kirjoittaja Bb » Ti Heinä 06, 2010 08:53

3.7.2010

"Olen 30 vuotias nainen,entinen yrittäjä.

Loppu kesällä 2006 olin kolmena peräkkäisenä päivänä ulkoilemassa Lappeenrannan alueella ja joka iltaisessa punkkisyynissä löysin punkin jalastani ja nyppäsin ne tietysti heti pois.Atoopikkona en osannut sen enempää ihmetellä kun syksyllä käsivarteeni ilmaantui laajeneva rengasihottuma (varsinkin kun aina sanotaan että ihottumarengas tulee punkin puremakohdan ympärille),mutta kun yleiskuntoni rupesi radikaalisti heikkenemään,voima hävisi raajoista enkä kyennyt enää nukkumaan outojen kipujen ja tuntemusten takia hakeuduin lääkäriin.Ihottuma läikkä oli kasvanut jo käsivarren ympäri ja hävinnyt,mutta verikokeiden tulokset olivat selvät,BorreliaAbg oli 2292Uml ja Abm 2347Uml.Helmikuussa 2007 sain 2 viikkoa suonensisäistä antibioottia ja 3kk suun kautta.Suun kautta otettavista antibiooteista sain rajuja sivuoireita(ripuli,oksentelu,ihottuma ja päänsärky,ehkä myös kasvohalvaus oireet johtuivat niistä?)ja jouduin käymään myös ensiavussa.Vasta neljäs kokeilemani antibiootti sopi jotenkuten minulle,tosin sekin aiheutti jatkuvan ripulin.Paino minulta ei kuitenkaan päässyt putoamaan,vaan se ensimmäisen sairas-vuoteni aikana nousi peräti 30kg,silloin en jaksanut sitä murehtia,ajattelin että kunhan tästä taudista vain selviän ja jaksan taas liikkua,niin hoidan sen asian sitten.

Olin sairaslomalla kesäkuuhun 2007 asti,vaikka lääkäri olikin sanonut jo antibiootti hoidon loputtua että olen borrelioosin osalta terve.Ja erittäin mielelläni olisin terve ollutkin,yritin 7kk olla töissä asenteella "nyt olen yhtä terve kuin ennenkin",mutta jatkuvat kivut nivelissä,lihaksissa,rinnassa ja silmissä,sekä lihas heikkous ja unettomuus ajoivat minut takaisin lääkärille ja siitähän se rumba sitten jatkui.Helmikuussa 2008 minulta otettiin uudet borrelia vasta-aine arvot;BorreliaAbg oli 2000 ja Abm9100Uml,sanottiin että sopii menneeseen borreliakontaktiin ja asia on kunnossa.Sen jälkeen olen ollut jatkuvasti sairaslomalla ja käynyt tietysti säännöllisesti lääkärissä.Minulle on tehty neurologisia tutkimuksia ja otettu selkäydinnesteestä näyte,millä on pois suljettu neuroborrelioosi.Muuta vikaa ei ole löytynyt kuin heikentynyt muisti ja keskittyminen.Tulehdusarvot ovat olleet hieman koholla sairastumisestani lähtien jatkuvasti.Lukuisilla verikokeilla on pois suljettu myös monia muita sairauksia ja vikoja aina keliakiasta kilpirauhasen vajaatoimintaan jne.

Ennen sairastumistani olen ollut erittäin hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa,olen harrastanut paljon monenlaista liikuntaa mm.uinti,pyöräily,kuntosali,lenkkeily,kuntonyrkkeily,pesäpallo jne.En ole sairastellut,en juo,en polta ja olen onnellisesti naimisissa.16 vuotiaana aloin yrittäjäksi,nautin suuresti työstäni ja taloudellinen toimeen tuloni oli erinomainen.Sairastuttuani borrelioosiin en kyennyt enää hoitamaan yritystäni ja jouduin luopumaan siitä kesällä 2009.Sairaspäivärahat on loppuneet jo 1,5 vuotta sitten ja elelen nyt peruspäivärahan turvin,työkyvyttömyyseläke asia on vakuutusoikeuden käsittelyssä.Minulla on päivittäin aaltoilevasti kipuja varpaissa,nilkoissa,polvissa,lonkissa,selässä,niskassa,olka-ja kyynärpäissä,ranteissa,sormissa,rinnassa,päässä,silmissä,hampaissa ja lihaksissa,raajat ja korvanlehdet puutuu,raajoista häviää voima,palelee ja välistä on kuuma,muisti ja keskittyminen pätkii.Olen yliherkistynyt sairastumiseni jälkeen useille lääke-aineille (tosin aiemmin en ole tarvinnut juuri mitään lääkkeitä,joten ehkä ole ollut herkkä ennenkin) ja toistaiseksi ei ole löydetty minulle sopivaa lääkettä,olen kokeillut mm.Diapam,Efexor,Mirtatsapiini,Lyrica,Paramax-Cod,Para-tabs,Pronaxen,Cipralex,Circadin,Klotriptyl mite,Pantoprazol,Remeron,Triptyl,Sertralin ja tietysti kaikki ilman reseptiä saatavat kipulääkkeet.Toiset lääkkeet ovat aiheuttaneet hyvin voimakkaan allergisen ihottuman,kasvojen ja silmien turpoamisen ja (nokkos-)ihottumaa koko keholle,toiset taas pahoinvointia,oksentelua,ripulointia ja pään sekaisuutta ja apaattisuutta.

Itse olen käynyt hivenaine terapeutilla,joka hiuksista tutkitutti hivenaineiden ja raskasmetallien yms.määriä elimistössäni,sieltäkään ei löytynyt yllätyksiä(olen aina pyrkinyt syömään monipuolisesti ja käyttänyt myös vitamiini ja hivenaine valmisteita),tosin hänen neuvostaan sain antibiootti kuurin jälkeen 2 vuotta jatkuneen ripulin loppumaan syömällä 4-5 eri maitohappobakteeri valmistetta 1-2kk ajan.

Diagnoosini on tällä hetkellä F32.1 Keskivaikea masennustila,pitkittynyt jakso,F45.4 Pitkäaikanen kipuoireyhtymä ja M79.0 Fibromyalgia.Olen saanut lähetteen reumatologille,koska edellisen lääkärin mielestä annetut diagnoosit eivät selitä kohonneita tulehdusarvoja.

Toki kaikki tämä on vaikuttanut mielialaani,varsinkin silloin kun jouduin tekemään päätöksen yritystoiminnasta luopumiseen,mutta en koe olevani varsinaisesti masentunut.Muutin mieheni kanssa maaseudulle ja olen muuten nauttinut kiireettömästä elämästä puhtaan luonnon keskellä ja pyrkinyt hoitamaan itseäni liikunnalla voimieni mukaan ja terveellisellä ruokavaliolla,mutta nämä kivut ja jatkuva puolikuntoinen tai suorastaan sairas olo ja huoli tulevaisuudesta surettavat.Niin monet arkisetkin asiat ovat toisina päivinä lähes mahdottomia tehdä ja kun väkisin tekee,niin sitten kyllä tietää tehneensä,kun kivut kummittelee yöllä painajaisina.
Olen syönyt jo usean kuukauden ajan Kissankynsi-valmistetta,MSM-jauhetta ja vitamiini- ja hivenainelisiä,sekä juonut "otsonoitua"vettä ja vehnänorasmehua,olkoonkin vaikka lumetta mutta koen saaneeni näistä edes sen verran lisää voimaa että olen jaksanut ruveta etsimään lisää apua itselleni ja haluan luottaa siihen että tulen vielä oikeasti olemaan "yhtä terve kuin ennenkin". "

derealisti
Viestit:26
Liittynyt:Pe Joulu 11, 2009 14:45

Viesti Kirjoittaja derealisti » To Heinä 08, 2010 17:53

Haloo... äkkiä ILADS-lääkärille!

Jatta-61

Tsemppiä

Viesti Kirjoittaja Jatta-61 » La Heinä 10, 2010 01:32

Mahtavaa että olet löytänyt ravinnosta elinvoimaa - itse olen vakuuttunut siitä että ravinnon oikealla laadulla on valtava merkitys. Sairastuin "Naps" viime kesänä ja punkista ei tietoakaan - lievä oik.puolen halvaus, puhe, muisti, kivut, säryt, näkö jne. kuten monilla muillakin. Aloin syömään biodynaamisesti viljetyä ruokaa ja kaalia, kaalia eri muodoissa, puolukkaa, mustikkaa ja vuoden vaihtuessa olin kolmisen kuukautta vegaaniruoalla ja niillä avuin sain suurimmat tuskani helpottumaan. Ehkä yksi tärkein muutos on ollut että en ole syönyt punaista lihaa ollenkaan sairastumisestani lähtien.
Kahdet tiputukset kokeneena että pitkän antibiottikuurin saaneena , vatsani ei kertaakaan mennyt ns. rikki - avun sain Probiotiista, jota vaikeimpana aikana otin 4-6 tablettia ja syön edelleenkin tabletin päivässä.Antioksidantteina otan lisäksi 1000mg c-vitamiinia, kromia, sinkkiä, magnesiumia iltaisin, b-vitamiini vahvan yhdistelmän ja nyt tulee kaksi kuukautta kun olen ottanut vielä rannikkomännyn kuoriuutetta. Siitä on ollut konkreettinen apu jalka ja varvaskipuihin.
t.Jatta-61

Vastaa Viestiin