Borrelioosi ja "sparraus" elämään

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Jatta-61
Borrelioosi ja "sparraus" elämään

Viesti Kirjoittaja Jatta-61 » La Heinä 10, 2010 03:55

Sairastuin viime kesäkuussa, "Naps", ja kuume nousi parissa tunnissa 38,5. Viimeinen pippuripihvi merenrantaravintolassa, auringon porottaessa. Luulin että flunssa tai jos sitten se myöhästynyt pandemia. Puolentoista vuorokauden päästä jalat hyvä kuin liikkuivat, kivut jne. monille niin tuttua tarinaa... kesäpaikasta Helsinkiin ja sairaalaan. Mutta ei siellä borrelioosia tutkittu - no siitä riittäisi tarinaa mutta onnekkaiden sattumien kautta sentään otettiin verikoe: tulehdusarvot, maksa ja sappi olivatkin sitten ongelma.
Koska oli kesä ja kärpäset - kiinnostavuus oli kuinka paljon juon, käytänkö laihdutusvalmisteita tai yrittejä. Jipii. Vastaus tuli sopeltaen (puhe pätki) : pullo kirkasta päivässä. Ainut mitä sitten sairaalassa sainkin oli tulehduskipulääkettä, puolenyön jälkeen passitus kotiin ja reseptinä:buranaa ja muuta kipulääkettä. Kotiin päästyäni otin buranaa - enkä koskenut muuhun. Jos kerran maksa-arvot kohonneet ja syytä ei etsitty/löydetty niin lääkecoktail ei taatusti olisi parantanut tilannetta. Buranasta menin jo tarpeeksi sekaisin...mietin miltähän nististä tuntuu ja kuka vapaaehtoisesti haluaa olla niin sekaisin.
Viikonlopun ajan etsimme perheemme kanssa kaikkia mahdollisia vastaavuuksia netistä- tulos: MS, Reuma, Borrelia. Borrelia oli vahvin ehdokas. Pääsimme omalle terveyskeskuslääkärillemme, joka otatti välittömästi kokeita. Tulosten tultua - borrelia selkeästi noussut ja lääkäri lomalla. Mieheni ja minä soitimme kaikkialle, etsimme netistä tietoa, kävimme terveysasemalla uudestaan kohdataksemme epäasiallisen nuoren mieslääkärin jolle vielä kunhan jaksan -vien kaktuksen että salkullisen sairasmonistekertomuksia.
Muutama muu lääkäri-ja sitten neurolle Hyksiin=lievä oikean puoleinen halvaus. En antanut periksi vikalle lääkärille, joka ilmoitti kylmästi että olen terve. YEP.. änkyttäen käkätin vastaan. (olen nyt jo viisaampi ja osaan esittää lääkärinkin näkökannalta borreliaa, uskoisin ) joten tädillä meni herne nenään..mutta ei se minua haittaa. Puolustan itseäni kaikin keinoin. Mutta kukaan siellä tai sen jälkeen, ei sitten tehnytkään asian eteen sen ihmeepiä. Kun tämä ilmoitettiin, aloin välittömästi tehdä sormiharjoituksia, liikutella varpaita tai mies heilutteli niitä, koska lievissäkin halvauksissa tärkeää olisi saada synapsit toimimaan tai viritettyä niitä...tämä koitui pelastuksekseni.
Hermokivut, lihasnykimiset, muisit ja puhehäiriöt, tuntohäiriöt, silmät ei kestäneet valoa, ei voinut lukea kun MikkiHiiret tulivat pomppimaan teksteihin, rystyset hävisivät, sormet tönköt kuin nippu nakkeja, hikoilu-kylmän sekoilut, saunassa iholla oli alueita joista valui kylmä hiki jne.
Pääsin, kiitos kaikille tukijoille ja Herralle ylös, syksyn alussa sairaalaan suonen sisäiseen antibiootti-tiputukseen, sitten suun kautta antibioottia ja sitä rataa...niin kuin monet muutkin.
Koin, että en joutunut sairaalan vaan pääsin.
Koin että sain mahdollisuuden ja mihin tämän on tarkoitus minua viedä.
Sparraus: mielen muuttaminen, ajattele positiivisesti...juupa juu, mutta se vaikuttaa. Sohvalla vajonneena pimeyteen ja heräressä sieltä katseeni osui hedelmäkulhoon jossa värikkäitä hedelmiä, vesimukissa mustikoita, mitäikinä tahansa joka stimuloi päätä että huomaisi joitain mistä tulee hiljalleen se hyvä mieli tai se pienen pieni läikähdys elämästä johon tarttua. Ei se todellakaan aina kiinnostanut... Piti sanoa itselleen ääneen - ihana pilvi tuolla, linnunääni (vaikka otti päähän) , ihana punainen väri mutta hiljalleen nämä sanat läikähtelivät ja muodostivat suurempia iloja. Sohvan/sängynpohjalla itsensä sparraaminen oli tärkeintä mitä itselleni tein. Sillä kun se huomaus/heikotus iski, hetken päästä silmäluomen räpsähtäessä tuli niin raskas, mustaan aukkoon vaipuminen että 2-4tunnin päästä olin taasen kehässä mukana. Ja rytmi sekaisin.
Joka päivä hoidon/lääkkeen jälkeen ajattelin ja sanoin ääneen että yksi päivä vähemmän.Koetin saada tietoa miten vahvistaa kehoa taistelemaan borreliaa vastaan ja taistelemaan lääkevaurioita vastaan.
Onneksi sain kuulla colon clearin probiootista joita otin silloin 4-6 tabl.päivässä sillä missään vaiheessa minulla ei mennyt vatsa rikki. Liäksi otin piigeeliä joka päivä.
Sitten tein parin kuukauden ajan clysmatic-suolistohuuteluita 1-2 kertaa päivässä, joka kerran jälkeen pää hieman tuli selkeämmän oloiseksi.
Söin ja syön edelleen 1000mg c-vitam, vahvaa b-vitamiineja, kromia, sinkkiä, magnesiumia iltaisin, nyt parin kuukauden ajan lisäksi rannikkomännynkuoriuutetta(jonka vaikutuksesta jalkasäryt ovat heikentyneet todella paljon).
Punaista lihaa en ole sitten pippuripihvin syönyt. Olen ymmärtänyt että sillä olisi tekemistä joidenkin entsyymien kanssa..joten kala, kana että biodynaaminen ruoka/luomuaineikset ovat edesauttaneet kokonaisvaltaisesti.Koetin paastota tämänvuoden alussa ..hieman erikoisesti meni: ensin kaksi päivää-upea olo ja reps. Sitten viikko väliä ja kolme päivää ja reps :) ruoka vain tuoksui kotona niiiiin hyvälle...Ihminen ei olisi ihminen ellei hänen pitäisi todistaa itselleen jotain...inhimillisesti repsahtelin ja seuraus takapakkia tuli oikein olan takaa ja nyt onkin mennyt puolitoista kuukautta asettaa itseänsä kurssiin.
Kaalia, kaalia eri muodoissa. Tädiltäni sain myös ohjeen että mikäli jollain käy ns. vatsan päälle - niin tulee hauduttaa uunissa vähintään kaksi tuntia.
Kaalia raasteena+porkkanaa+puolukkaa+loraus camelia öljyä=mahtavaa.
Luomuleipää, kasvivoittoista ruokaa ja nyt pitäisi saada juustot ja karkit pois vielä niin olen yhdessä tavoitteessa...
Joulukuun09 lopussa ystäväni lähti hiljalleen tekemään osteopaattista hoitoa jossa hieman kajavaa jne. Kroppa meni lujaa - positiivista.
Joka viikko odotin hoitoani jonka jälkeen olin muutamia päiviä käymistilassa, mutta hei - se reagoi ja se on hyvä. Siis elän!
Maaliskuussa lisäksi alettiin tehdä kerran viikossa lymfaterapiaa ja se on ollut menestys. Tunto-ja hermovauriot ovat lieventyneet, puutuneisuus lieventynyt, turvotus ym. samoin. Käsien rystyset ovat tulleet esille, sormet vielä kun saisi wörkkimään kunnolla. Puristusvoima toisessa kädessä on kasvanut mutta on alle puolet kuin toisessa. Yes:)Lymfahoito pitäisi saada kaikille, se on uskomaton hoitomuoto.
Sauna: välillä erittäin hyväksi ja välillä kamala. Mitään ennakkotietoa ei ennen sinne menemisestä ole, plää ja koetan aina kuivaharjata vähintään jalat ennen suihkuun menoa, hyvä mittari ihotunnottomuuteen.
Pystyn nyt kävelemään paremmin kunhan pidän rauhallista vauhtia-jos sitä nyt vauhdiksi voi sanoa entiseen verrattuna, mutta teen tikusta asiaa kotonakin että en jää ns. sohvaperunaksi.
Antibioottia käytettiin elokuusta-maaliskuuhun ja iho on kuin santapaperi, mutta so what. Lihakset ovat kuivettuneet ja nahka roikkuu - mutta olen onnellinen, jalat liikkuvat ja pystyn kävelemään ja pääsen pytyllle ja ylös, joka ei ollut itsestään selvyys alkukuukausina.
Motto; voisi olla pahemminkin...
Tästä ylöspäin pyrkimys, askarruttaa samalla mitä tulevaisuus, se ei selviä kuin katsomalla.
Miten ja millä tavalla sinä olet saanut helpotusta kipuihin, särkyihin tm.?

Vastaa Viestiin