Mahdollinen borrelioosi?

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Crystal
Mahdollinen borrelioosi?

Viesti Kirjoittaja Crystal » Ke Elo 25, 2010 13:22

Hei kaikille, mun oireet alkoivat periaattessa kesällä 2007. Silloin sain iskiaksen ja oikeaan käsivarteen ihomuutoksen (morphea). Silloin en mennyt vielä ihomuutoksesta lääkäriin. Marraskuussa 08 sairastuin asentohuimaukseen keskellä yötä ja sitä kesti pari kuukautta melkein. Alkuvuodesta 09 sain muutaman uuden oireen: korvakivut, ääniherkkyyden, tinnituksen, tasapainohäiriöt, näköhäiriöt, paniikkityypiset kohtaukset, uupumuksen ja epätodellisen olon. Tosin osa noista oireista alkoi aika pian helpottamaan, mutta kuitenkin esim. aivosumu ja lievät kognitiiviset vaikeudet jäivät. Tuolloin olin kolme kuukautta työkyvytön. Rasituksen jälkeen olo paheni (muistuttaa väsymysoireyhtymää) ja piti nukkua ainakin tunti ja olo ehkä hieman parani. Voin kuitenkin kesällä 09 paremmin kunnes syksyn aikana olo taas vähän huononi. Alkoi olla enemmän tasapainohäiriötä, uupumusta ja tinnitus oli jatkuvaa. Tulin myös elokuussa raskaaksi. Raskaus sujui hyvin, siitä johtuvia vaivoja ei siis juuri ollut.

Silloin jolukuussa 08 sain myös toisen ihomuutoksen (morphea taas) oikeaan ranteeseen ja se muuttui nyt nopeammin. Myöhemmin sain vielä kolme muutosta samaan käteen lisää. Menin vihdoin kesäkuussa 09 ihotautilääkärille joka heti kysyi onko punkki purrut? En osannut sanoa siihen mitään kun en ole punkkia koskaan itsessäni tavannut. Mutta muistin sen että kesällä 05 sairastin kuumeen ja nivelkipua noin 3 päivää ja se nivelkipu oli outoa ja sellaista jota aikasemmin mulla koskaan ollut ollut. Kesäkuussa 09 otettiin sitten paljon verikokeita: p-anca 160, alat muistaakseni hieman koholla, samoin valkosolut.. Muuta merkittävää ei löytnyt. Borrelioositesti oli negatiivnen. nyt olen kuitenkin miettinyt että voisko mulla olla sekä borrelioosi että väsymysoireyhtymä? Muuten olo on nyt sellainen ettei tunnu mitään oireita mutta en saa enää nukuttua (ilmeisesti olen liikaa rasittanut itseäni vauvan synnyttyä huhtikuussa) ja olenkin joutunut käyttämään nukkumissen melatoniinia ja opamoxia kun muuten en saisi nukuttua kuin pari tuntia. Melatoniinilla uni on vain aika pinnallista, mutta silti käyn aika ylikierroksilla ja iltaisin ei nukuta lainkaan. Toivottavasti olo ei jää tällaseksi.. Olen varannut syyskuulle ajan Valtoselle helsinkiin. En tiedä olisinko mennytkään jos olo olisi samanlaisena pysynyt (pärjäsin siis kuitenkin oireiden kanssa aika hyvin) mutta nyt kun tosiaan ei saa nukuttua kunnolla.. Tarkoitus on varata aika myös Pololle joka on "unilääkäri". Mutta ehkä mun kannattaa sinne Valtoselle kuitenkin mennä`?

natanen
Viestit:9
Liittynyt:Su Heinä 19, 2009 13:18
Paikkakunta:Etelä-Pohjanmaa

Kyllä kannattaa käydä

Viesti Kirjoittaja natanen » To Elo 26, 2010 09:42

Mielestäni sun kannattaa ilman muuta käydä Ville Valtosen vastaanotolla, kun olet kerran saanut ajankin varatuksi. Valtosen ajat tahtoo olla kysyttyjä. Itse kävin toukokuulla, syyskuulla menen uudestaan. Hänellä on hyvä tietämys borrelioosista. Hyvä, että olet alkanut ajatella myös borrelioosin mahdollisuutta. Sehän ei useinkaan näy vasta-ainekokeissa. Kannattaa tosin pysytellä "rauhallisena", kaikkiin tilanteisiin ei apua saa. Joskus on vain hyväksyttävä oireet ja yritettävä elää niiden kanssa. Omasta kokemuksestani tiedän, että se on kaikkein vaikeinta: kaikenlaista invalidisoivaa oiretta on, mutta kaikki tutkimukset osoittavat minun olevan täysin terve. Tsemppiä sinulle!

Crystal

Viesti Kirjoittaja Crystal » Ke Joulu 08, 2010 19:02

Ajattelin laittaa päivitystä tilanteeseen. Kävin Valtosen vastaanotolla sitten syyskuussa. Hän piti borrelioosina mahdollisena mutta ei kai kovin todennäköisenä, kirjoitti sitten doksisykliiniä kuukaudeksi mutta ei se mielestäni vaikuttanut oireisiini. Voin tuonne marraskuun alkupuolelle aika hyvin ja nukuin koko ajan paremmin, luontaistuotteiden ansiosta mutta kun tuli yksi huonompi yö, menin kai turhan aikasin mukkumaan ja lääke jota käytin nukkumiseen ei ollut ehtinyt kunnolla vaikuttaa (ei varsinainen unilääke) ja ylivireys palasi vähitellen ahdistuksen kanssa. Nyt olen joutunut nostamaan syömäni lääkkeen annostusta ja nukun silti paljon huonompaa unta. :( viime viikolla taas kävin ihopolilla ja siellä kirjoitettiin lähete neurolle (epäiltiin taas borrelioosia) jos siellä otettaisiin mmahdollisesti selkäydinpunktio. Mulla kai epäillään lähinnä tuon ihottuman (morphea) vai mikä onkaan takia borrelioosia ja kun p-anca tumavasta-aineet on jatkuvasti hieman koholla, joko 80 tai 160 ja kun nämä muut oireet alkoi samaan aikaan kun ihottuma levisi, tosin iskias ja yksi ihottumaläikkä tuli kesällä 2007. sitä ennen kesällä 2005 muistan ainakin että mulla oli kuumetta ja outoja nivelkipuja muutaman päivän ajan. vuonna 2006 oli sitten pari kertaa jokin niveltulehdus sormissa. viimeksi eilen yksityisen puolen neurologi kysyi että kuinka on mielenterveyspuolta hoidettu.. että kun on näitä unihäiriöitä ja ahdistusta ja ei auttanut vaikka yritin selittää että mikä tilanne oikeasti on!

Tuntuu että viimeset kaksi vuotta on ollut yhtä taistelua terveyden kanssa. ehkä mä en koskaan saa tietää mikä mulla on vai onko kaikki nää oireet vain stressistä kun sitä toisaalta oli oireiden puhkeamisen aikaan tai vähän sitä ennen että ehkä se olisi todennäkösempi selitys.. Osaako kukaan muuten sanoa että auttasko ahdistuslääkitys minkä verran vai auttaako se ylipäänsä jos ahdistus johtuu lähinnä unen huonosta laadusta kun mietin että pitäskö sellasta mennä lääkäristä pyytämään? kun nyt taas on se tilanne ettei nukuta eikä juuri väsytäkään.

Vastaa Viestiin