lääkärin mielestä hyödytöntä poissulkea borrelioosia

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Napsutin
lääkärin mielestä hyödytöntä poissulkea borrelioosia

Viesti Kirjoittaja Napsutin » Ti Loka 19, 2010 15:22

Olen kärsinyt ainakin vuoden verran moninaisista vaivoista, jotkut vaivat ovat vaivanneet pidempäänkin. Tässä vähän listaa vaivoista:

:!: aikaisemmin alkaneet:
-nivelkivut/tulehdukset/säryt
-päänsäryt joista kärsin päivittäin, muutama vuosi sitten tutkittiin ja tehtiin magneettikuvaus, mitään ei löytynyt
:!: vuosi sitten :
-hiukset muuttuivat kuiviksi ja hauraiksi, alkoi hiustenlähtö
-kuukautishäiriöt
-turvotus raajoissa
-aineenvaihduntaongelmat (yöhikoilu, päivisin taas tuntuu ettei hikoile ollenkaan)
-ongelmat painon kanssa; ensin laihduin 5kg, sitten parin kk:n päästä lihoin 10kg
-aivan käsittämätön väsymys/uupumus
-jatkuva kurkkukipu, kuume ja flunssailu; olen ollut vuoden alusta jo 8 kertaa kovassa infektiossa (poskiontelontulehduksia suurin osa)
-sydämen tykytys (ekg otettu kahteen kertaan, ihan normaalit molemmilla kerroilla)
-korvien vihlonta, silloin tällöin "tinnittää"
-huimaa, pyörryttää
-olen koko ajan levoton/hermostunut, on vaikea keskittyä mihinkään
-lihasten tärinöitä, vapinoita
-kasvoissa tuntuu välillä nykimistä; "elohiiri" silmässä tai tuntuu että suunpielet nykii. Huulet ja huulten ympärys välillä tunnottoman oloinen niin että puhuminen tuntuu vaivalloiselta
-käsistä ja jaloista lähtee välillä tunto tai ne tuntuvat puutuneilta
-niskani on jatkuvasti kipeä, samoin leukaluut (syön kuulemma liikaa purkkaa)
-silmät ovat valonarat, punaiset ja töhnäisen tuntuiset

Olen ravannut työterveyslääkärillä koko syksyn (kunnalliseen lähes mahdotonta päästä), ensin tutkittiin kilpirauhanen oireiden perusteella sekä siksi että vajista on suvussani paljon, mutta arvot olivat normaalit. Tukku muitakin verikokeita otettiin, mutta mistään ei löytynyt selitystä vaivoilleni. Lääkäri oli sitä mieltä että vaivani ovat aiheuttaneet pitkittynyt virusinfektio. Kysäisin häneltä että pitäisikö poissulkea borrelioosi, enon vaimolla todettiin tämä n. vuosi sitten ja hänen vaivansa olivat samankaltaiset. Lääkäri totesi etteivät minun oireeni vastaa borrelioosin oireita eikä minulla ole ollut tartuntaan liittyvää ihottumaa. Hän tuli siihen tulokseen ettei kannata kokeita tehdä, ne ovat kaikenlisäksi niin epäluotettavat. Vaikuttavatko oireeni siltä että borrelioosin mahdollisuus kannattaisi poissulkea? Onkohan yksityinen reitti paras (tai ainoa) vaihtoehto lähteä sitä tutkituttamaan?Eikö olisi kuitenkin hyvä sulkea pois kaikki vaihtoehdot, mitä "alan ammattilaiset" ovat mieltä :?:

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ti Loka 19, 2010 19:08

Hei ! Täällä yksi "alan ammattilainen".
Podettuani vuosikymmeniä kuvailemiasi oireita saamatta julkisen sairaanhoidon puolelta apua päädyin yksityislääkärin (tunnettu infektiolääkäri) Ville Valtosen potilaaksi 2008. Mitään kokeita ei otettu vaan hän teki perusteellisen kliinisen tutkimuksen ja kyseli hyvin tarkkaan sairaushistoriastani.
Sen jälkeen olen saanut hoitoa ja oireeni ovat suurimman osan aikaa pysyneet kurissa. Tosin takapakkeja on ollut.
Mielestäni on tärkeintä että itse opit tuntemaan sairautesi ja siihen on hyvät mahdollisuudet tämän meidän foorumimme kautta. Täältä saa myös monenlaisia vinkkejä miten voimme auttaa itseämme ja tehdä elämästämme paremman.

Stemppiä ... 53 vuotta borren kanssa ...

Napsutin

Viesti Kirjoittaja Napsutin » To Marras 11, 2010 17:17

Kiitos Jatta vastauksesta! Tuli jotenkin hyvän olon tunne, etten olekaan aivan vainoharhainen vaivojeni kanssa.
Otin kokeilumielessä yhteyttä oman kunnan terveysasemaan ja sainkin lääkärille soittoajan jotta voisin "anella" lähetettä labraan. Aika oli tänään ja olin valmistautunu hurjaan taistoon. Kaikki olikin ohi kahdessa minuutissa ja lähete valmiina labrassa. "Täytyyhän se mahdollisuus ainakin poissulkea" sanoi lääkäri. Jäin täysin santtomaksi :D . Menen maanantaina kokeisiin, katsotaan nyt sitten mikä on tulos. Saan ainakin mielenrauhan jos ei muuta :D .

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » La Marras 13, 2010 22:02

1WACKO Vainoharhaisia me emme ole emmekä tule sellaisiksi. Täällä foorumilla on ollut kaikenlaisia diagnooseja kuten esim. "potilaalla on päähänpinttymä borrellioosista" mutta totuushan on se että valtaosalla lääkäreistä ja muillakin meidän ns. "hoitohenkilökunnasta" on päähänpinttymä että meidän tautiamme ei ole olemassakaan.
Vaikka kokeiden tulos olisikin negatiivinen älä vaivu synkkyyteen vaan pidä puolesi.

Kasku
Viestit:36
Liittynyt:To Heinä 22, 2010 15:01

Viesti Kirjoittaja Kasku » Ma Tammi 10, 2011 23:35

Tutulta kuulostavat oireesi. Minulla on juuri samanlaisia oireita kuin sinulla. Kesällä pian punkinpureman jälkeen otettu verikoe oli negatiivinen, joten toivon pääseväni uudelleen verikokeeseen mahdollisimman pian, jotta oikealla hoidolla (antibiooteilla) oireisiini löytyisi edes jotain helpotusta. Yksityislääkäriä myös harkinnut...

Vastaa Viestiin