Borrelioosiepäilyni ja sen hoito

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
diablo
Borrelioosiepäilyni ja sen hoito

Viesti Kirjoittaja diablo » Su Tammi 23, 2011 20:46

Hei Huomasin tänään nämä sivut ja ajattelin laittaa oman kertomukseni.

Heinäkuussa 2010 huomasin punkin ihollani mahassa. Yritin ottaa sen pois, mutta epäonnistuin sen verran että imukärsä jäi iholle. Menin terveyskeskukseen, jossa se otettiin pois. Neuvottiin seuraamaan seuraavat neljä viikkoa jos iholle muodostuu kasvava punainen rengas borrelioosin merkiksi.

Elokuussa ei ilmennyt mitään.

Huomasin 21 joulukuuta 2010 punaisen 15cm renkaan iholla juuri punkin pureman ympärillä. Menin työterveyslääkärille, mutta hänen mielestään ei ollut tyypillinen borrelioosi ja määräsi kortisonipohjaista voidetta. Suostui kuitenkin borrelioosilaboratoriokokeisiin.

Joulun ja uudenvuoden välissä lääkäri soitti, että BorrAbG alle 9 ja Borr AbM alle 9. Minulle ei ole eikä ole ollut borreliaa.

No kun rengas vain levisi menin 14.1 2011 vielä uudestaan samaiselle lääkärille. Alla kuva joka otettu 14.1.2011. Nyt lääkärinkin mielestä 20cm rengas vaikutti borrelialta ja määräsi antibioottikuurin Amoxin 500mg 3vk, 3x2 kpl/pv ja lähetteen infektiolääkärille Jorvin sairaalaan.

Nyt 23.1.2011 kuurin vaikutuksesta rengas on vaalennut ja odottelen jatkotutkimuksia.

Kuva

lare.61

Viesti Kirjoittaja lare.61 » Ma Tammi 24, 2011 11:12

tämä on ihan selvä borrelioosi tartunta,joten säilytä valokuva.alkuvaiheessa niinkuin sinulla vasta-aine testit ovat turhia,ne tulevat jos tulevat puremasta noin 2-3 kk.den päästä vasta positiivisiksi.sinuna yrittäisin hommata dokisykliiniä jostain ja 150mg sia.2xpäivässä.kk.den kuurin,sillä amoxsilliinin vaikutuksen tiedän mitä se on.sano sille lääkerillesi että ottaa tietokoneen kauniiseen käteensä ja alkaa tutkailemaan sivuja,sillä tauti leviää maailmalla kulovalkean voimalla,niin myös suomessa (älä jätä nyt hoitamatta,sillä et tiedä miten vakavasti voit olla sen jälkeen sairas)

lare.61

Viesti Kirjoittaja lare.61 » Ma Tammi 24, 2011 11:23

piti laittaa että positiivinen tulos 2-6kk

diablo

Viesti Kirjoittaja diablo » La Helmi 12, 2011 14:33

Kolmen viikon kuurin jälkeen rengas oli vaalennut eli antibiootti siis vaikutti. Koska se ei ollut kokonaan hävinnyt ja olin täältä lukenut, että kannattaa aluksi olla riittävän pitkä kuuri (4vk), menin lääkärille uudestaan. Hänen mielestään ei olisi tarvinnut jatkaa, "koska borrelioosia ei oltu todettu". Vaadin kuitenkin jatkoa, koska olin itse varma mistä on kysymys (olisihan aika sattumaa että punkin piston ympärille kasvaisi jostain muusta syystä pyöreä rengas). Siinä piti olla kyllä aika tiukkana, mutta lopulta hän myöntyi 3vk lisäkuuriin. Nyt olen syönyt tuota ym. lääkettä 4vk putkeen ja rengas on enää himmeästi näkyvissä (kuva ohessa).
Kuva

diablo

Viesti Kirjoittaja diablo » La Helmi 12, 2011 14:50

Pääsin myös pari päivää sitten infektiolääkärille Jorviin. Hän totesi lähetteen, kertomukseni ja parin sekunnin katsomisella, että kyseessä on varmasti borrelioosi. Oli tyytyväinen että olin vaatinut antibioottikuurin jatkoa, koska minulla ei ole mitään sivuoireita antibiootista. Pitää tosin syödä maitobakteerivalmisteita yms., koska antibiootti luonnollisesti tappaa myös kaiken oman hyödyllisen bakteerikannan erityisesti suolistosta. Oli sitä mieltä, että vielä n. 7kk puremasta pitäisi 99% todennäköisyydellä 4vk kuurilla parantua (minulla siis tulee 6vk kuuri yhteensä). Sovittiin että otetaan varmuuden vuoksi vielä laboratoriotesti kolmen kuukauden päästä tai jos oireita ilmenee.

Tämä perusteella vahvistui se minkä muutenkin olen tiennyt. Kannattaa suhtautua varauksella kaikkiin "asiantuntijoihin" tai auktoriteetteihin, hekin tekevät virheitä. Paras lääkäri on erikoislääkäri, sitten google, sitten minä ja sen jälkeen yleislääkäri. :D

Lisäksi vielä, minullahan ei ole ollut kovin pahoja oireita koko aikana. Joskus tuntui outoja päänsärkyjä, lieviä kipuja olkapäässä, jalkapohjissa ja ripulia. Ne oli kuitenkin niin lieviä että en olisi ilman tuota rengasmuodostelmaa osannut epäillä borrelioosia. Tällä hetkellä kun on antibiootikuuri menossa, ei ole mitään oireita.

Palailen asiaan viimeistään toukokuussa tai jos on muuta kerrottavaa. Yritin tähn laittaa aika tarkaan taudin kukun, jotta siitä voisi olla jollekin muulle hyötyä. Hauskaa kevättä! :)

diablo

Viesti Kirjoittaja diablo » La Marras 05, 2011 18:30

Nyt on kulunut jo 11 kk hoidosta ja mitään oireita ei ole tullut. Eli näyttäisi siltä että borrelioosi parani. :D

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ma Marras 07, 2011 08:13

Olisit todella "ONNEN PEKKA" jos borrelioosi on parantunut. Mielenkiinnolla seuraan tulevaisuuttasi ...

Vastaa Viestiin