Lisäyksenä viestiin, joka koskee IgM-luokan vasta-aineita

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Ann_i
Viestit:4
Liittynyt:Ma Maalis 12, 2012 20:10
Lisäyksenä viestiin, joka koskee IgM-luokan vasta-aineita

Viesti Kirjoittaja Ann_i » Ma Maalis 12, 2012 20:49

Ville Valtosen luona olen käynyt kahdesti, heinäkuu -11 ja syyskuu-11. Valtonen oli likvorlöydöksen perusteella sitä mieltä, että on mahdollista, että kyseessä on Borrelioosi. Antoi sitten Doximycin-kuurin, jonka aloitin kahdesti, mutta hiivan takia jouduin lopettamaan molemmilla kerroilla. N.2vkoa sitten aloitin kuurin kuitenkin kolmatta kertaa ja nyt onnistuneesti. Sitä tässä mietin, että kun tuossa kehotetaan ottamaan uusi testi 1-2kk kuluttua, niin pitäisikö se kuuri nyt sitten lopettaa, vai vaikuttaakoha antibiootti mahdollisiin vasta-aineisiin niin, ettei sitten näkyisi testeissä? Osaisiko joku auttaa ja sanoa, mikä olisi järkevintä? :)

Reija
Viestit:52
Liittynyt:Su Heinä 17, 2011 12:26
Paikkakunta:Vihti

Viesti Kirjoittaja Reija » Ti Maalis 13, 2012 22:30

Kun tutkit näitä sivuja, niin näet kuinka vaikeaa on saada testeistä tulos, jonka lääkärit uskovat. Itselläni on vuoden ajalta kolme positiivista verikoetta, mutta likvorin puhtauden takia en saanut hoitoa ennen kuin professori Valtonen totesi oireideni olevan borrelioosia.

Oloni on niin paljon parantunut doxi-kuurin aikana, etten edes harkitse kuurin keskeyttämistä hiivan tai minkään kokeiden takia. Minulla hiiva on kyllä kiusallinen, mutta hoidettavissa ja jopa vältettävissä ilmeisesti biophilusten avulla.

Minun tapauksessani Valtosen sana on riittänyt niin työterveyslääkärille kuin terveyskeskuslääkärillekin. Ennen Valtosella käyntiä ja hänen aika jyrkkäsanaista lausuntoaan minuun suhtauduttiin hyvin yliolkaisesti ja tarjottiin lähinnä uni- ja särkylääkkeitä. En tiedä minkälaisen lausunnon varassa sinua hoidetaan, mutta käytä ihmeessä Valtosen tekstiä hyväksesi ja tulosta vaikka mukaan näiltä sivuilta tutkimustuloksia, joissa kerrotaan borrelia-spirokeetan kyvystä piiloutua. Minun oli synnynnäisenä jästipäänä pakko itse todeta kuinka vähän tästä taudista Suomessa tiedetään. En uskonut, vaikka se monessa kohtaa täällä todetaan. Testit ovat niin epäluotettavia ja käypähoito-suositukset niin riittämättömiä, ettei niihin nojaten parane kuin luulotautiset...

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ke Maalis 14, 2012 11:42

Valtoselta saamallani "vahvalla lausunnolla" on ollut paljon vaikutusta TK-lääkäriini sekä yksityislääkäriin. Olen saanut asiallista kohtelua heiltä mutta keskussairaala lopetti tutkimus- ja hoitosuhteen.

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ke Maalis 14, 2012 11:44

Piti vielä kertomani että minulle sanottiin että antibioottihoito pitäisi lopettaa vähintään kaksi viikkoa ennen uusia testejä. Hoidon pituudella tuskin on mitään merkitystä.

2008
Viestit:120
Liittynyt:Ti Tammi 27, 2009 14:50

Viesti Kirjoittaja 2008 » Ke Maalis 14, 2012 11:49

Miehelleni sanottiin, et kolme kuukautta sen jälkeen, kun oli syönyt 18 pv kestävän antibkuurin, voi mennä testeihin....siinäkin on varmaan erilaisia käytäntöjä.

metkatauti

Positiivinen testitulos, mutta ei hoitoa?

Viesti Kirjoittaja metkatauti » To Touko 24, 2012 11:40

Hei,

Minulla on ollut vuonna 2008 positiiviset borrelioosikokeet. Lausuntoon oli laitettu, että suositellaan jatkotutkimuksia erikoislääkärin/sairaalan toimesta. Työterveyslääkäri oli kuitannut perään "ei ohjelmoitu jatkotutkimuksia, potilas on uudestaan yhteydessä, mikäli oireet jatkuvat".

Minulle väitettiin, ettei mitään löytynyt ja hoidoksi kamalalle nivelsärylle, puutumisille ja aamukäykkyydelle Orudisgeeliä ja jumppaa. Minua puri jokin ötökkä jalkaan 2001, joilloin minua tutkittiin tuon pureman takia Peijaksessa. He etsivät vain veritulppaa, enkä itsekään edes ajatellut punkin tai moskiiton mahdollisuutta (olin silloin Kreikassa, kun purema tuli). Siitä lähtien ovat oireet ollet välillä kovia ja välillä poissa. Olen alkanut epäillä selkärankareumaa, mutta nyt tuo borreliosikoe alkoi mietityttämään.

Millaiset ne arvot pitäisi olla, joilla saa hoitoa?
Raja-arvo oli 9 ja minun tulokset 17.

Nyt otettiin uudet kokeet ja menen maanantaina kuulemaan tuloksien.
Ainoa diagnoosini on vuodelta 2007 "reaktiivinen niveltulehdus".

Reija
Viestit:52
Liittynyt:Su Heinä 17, 2011 12:26
Paikkakunta:Vihti

Viesti Kirjoittaja Reija » To Touko 24, 2012 13:22

Voi, kun kuulostaa tutulta. Minulla on viime vuodelta kolme positiivista verikoetta, joista korkein oli 49. Tutkimuksia jatkettiin selkäydinnäytteellä, joka lääkärin riemuksi oli puhdas. Minut lähetettiin kotiin kitumaan unilääkkeiden ja tulehduskipulääkkeiden kanssa, kun kerran mitään ei ole!

Jos et saa mitään hoitoa, niin tutki sivustolla olevaa lääkärilistaa ja hankkiudu sellaisen lääkärin vastaanotolle, joka uskoo borrellioosin olevan olemassa. Löydettyäni oikean lääkärin, sain 4kk antibioottikuurin heti ja nyt työterveyslääkärinikin on paremmin perehtynyt tautiin, kun vien hänelle kaikki hoitoohjeet suoraan spesialistilta...

metkatauti

Viesti Kirjoittaja metkatauti » Ma Touko 28, 2012 23:04

Edelleen kokeet positiiviset. Kuulemma pääsääntöisesti verikokeita ei ns. hoideta. Edelleen olen epämääräinen kipupotilas ja nyt pitäisi vaan opetella elämään kivun kanssa.

Minulla on heikot nivelet, kuulemma.
Alaselkäkipu on iskiasvaiva, sormet ja lonkat nyt vaan kipuilevat jostain syystä. Golfkyynärpäät vaivaa ergonomisista syistä. Kokeilen siis lisää taikatemppuja. Veisikö päällä seisominen jotenkin kivun lonkista esimerkiksi?

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ti Touko 29, 2012 07:26

Älä Metkatauti tyydy siihen mitä "joku" lääkäri sinulle on sanonut.

Päällä seisominen ei vie kipua lonkista ... he he ... on kokeiltu! Sen sijaan sain niskani ja rintarankani todella kipeäksi.

"Taikatemppuja" tietty kannattaa aina kokeilla mutta jos olisin aikoinaan tiennyt sairastavani borrelioosia olisin jättänyt monta temppua tekemättä.

metkatauti

Viesti Kirjoittaja metkatauti » Su Kesä 03, 2012 18:44

Tulipa tuossa mieleen tämä silmäoireisto, jota on tutkittu erillisenä glaukoomaepäilynä.

HÄIKÄISY... voi taivas, hankin kotiin pimennysverhot. Lamput on vaihdettu vähemmän kirkkaisiin. Autolla ajaessa tuli kauhea kohtaus, silmät vaan valu solkenaan vettä ja sekin kipu silmämunissa on aivan kamala. Kaivoin sokkona toisella kädellä laukusta silmätippapullon ja yritin pystyä tiellä. Ruiskutin silmätippoja pullollisen silmiin ja annoin valua. Pysähtyä en voinut moottoritiellä.

Työpisteen ja kodin tietokonenäytöt on himmennetty, koska en pysty muuten katsomaan näyttöä. Sanoin silmälääkärille monta kertaa, että näkisin varmaan nuo hämärän huoneen perällä olevat kirjaimet, mikäli hän pystysi himmentämään valkoista, kirkasta taustaa, koska se häikäisee. Lääkäri vaan kohautti hartioita "tuollaisesta oireesta hän ei ole ikinä kuullutkaan".

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ti Kesä 05, 2012 14:34

Samat on silmäoireet minullakin. Moneen kertaan on tutkittu mutta eipä ole syytä löytynyt eikä liion pysyvää apuakaan. Olen tunnistanut oireet liityväksi borrelioosiin löydettyäni tietoa.

Vastaa Viestiin