Borre ja sjögrenin oireyhtymä?

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
rikamo
Viestit:4
Liittynyt:Ke Joulu 19, 2012 13:29
Borre ja sjögrenin oireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja rikamo » Ma Maalis 11, 2013 11:24

Kesällä 2012 sain diagnoosin polven nivelrikosta, kun polvi turposi ja ei suostunut enää yhteistyöhön. No, niveloireet jatkuivat ja levisivät, silmissä oli "hiekkaa". Poskeen tuli laajeneva ihottuma, onneksi, koska siitä ymmärsimme testata borrelioosin vasta-aineet ja syy löytyi. Olin huomannut kiinniolevan punkin, mutta koska puremakohtaan ei tullut rengasta huokasin helpotuksesta. Posken rengas tuli ehkä kuukauden päästä. Söin 4 viikkoa antibioottia ja oireet helpottivat, esim. väsymys hellitti, iho-oireet hävisivät, nivelkivut helpottivat. Nyt kevättalvella oireet ovat palanneet ja lisääntyneetkin. Nivel- ja lihasoireet sekä väsymys vaivaavat. Silmiä "vihloo" yms. Olen nyt reumapolin asiakas ja epäillään sjögrenin oireyhtymää eli rauhasreumaa. Oireet kyllä täsmäävät, varma diagnoosi vielä puuttuu.

Olen ymmälläni, kuten lääkäritkin :O . Sairastanko edelleen borrelioosia, laukaisiko borrebakteeri reuman vai ??? Asun Pohjois-Karjalassa missä viime kesänä on ollut poikkeuksellisen paljon borrelioositartuntoja. Onko muilla kenties tällaisia reumaliitännäisiä vai ovatkohan kaksi eri asiaa?

marley

Re: Borre ja sjögrenin oireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja marley » Ke Maalis 13, 2013 10:10

Mulla piti kanssa olla melkein varma Sjögrenin syndrooma, koska oireet täsmäsivät siihen. Kuitenkin testeissä ei todettu sitä. Meilahdessa asiaa tutkittiin reumapolilla. Olen itse saanut borrelioosin iv. ab-hoidon v. -07 ja minulla on siis "hoidettu" borre. Mulla yhä borrelioosiarvot raja-arvoiset, mutta niihin ei enää kiinnitetä huomiota. Tällä hetkellä minulle on annettu fibromyalgia diagnoosi, yliliikkuvat nivelet ja lukemattomat muut selän viat kuten 3 välilevynpullistumaa ja 2 välilevynrepeämää, nivelrikkoa, osteopeniaa ym. ym.

Sinuna pitäisin kiinni tuosta "hoidetusta" borrelioosista, koska oireesi voivat ihan hyvin johtua siitä, eikä Sjögrenin Syndroomasta. Borrelioosi, kun muistuttaa niin paljon muita sairauksia, sitähän kutsutaan erinomaiseksi matkijaksi, koska se osaa matkia lukemattomia muita sairauksia. Hyvä, että olet reumatologin tutkimuksissa, mutta jos Sjögreniä ei löydy, niin pyydä, että tutkivat tuota mahdollista borrelioosia.

Jatta1001
Viestit:870
Liittynyt:Su Helmi 17, 2013 16:59
Paikkakunta:Pyhtää

Re: Borre ja sjögrenin oireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » To Maalis 14, 2013 15:27

Sjögrenin syndroomaa on minulta tutkittu moneen kertaan mutta kriteerit eivät ole täyttyneet kuten ei MS-taudinkaan kohdalla. Vuodesta 1986 alkaen olen apua hakenut ja yrittänyt saada selville missä vika. Nyt on sitten viimein annettu Krooninen neuroborrelioosi diagnoosi. Sinuna pitäisin tiukasti kiinni Borrelioosista sillä sehän aiheuttaa nivel-, nikama-, sidekudos- ja jänneongelmia jotka hoitamattomina johtavat invalidisoitumiseen. Kokemusta on !

rikamo
Viestit:4
Liittynyt:Ke Joulu 19, 2012 13:29

Re: Borre ja sjögrenin oireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja rikamo » Ke Maalis 20, 2013 07:14

Kyynel- ja sylkitestit osoittivat alentunutta eritystä, mutta sylkirauhasten ultrassa ei mitään erikoista, reumatekijää ei ole löytynyt. Eli taas lähtöpisteessä. Lääkärit vain eivät "usko" borrelioosin mahdollisuuteen, konsultoivat ilmeisesti aina samaa täkäläistä infektiolääkäriä joka on sitä mieltä että tauti on hoidettu...Mutta minähän jatkan piipittämistä!

Jatta1001
Viestit:870
Liittynyt:Su Helmi 17, 2013 16:59
Paikkakunta:Pyhtää

Re: Borre ja sjögrenin oireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » To Maalis 21, 2013 16:46

Sama ongelma on täällä meillä. Keskussairaalan infektiolääkäri on linjalla 3 viikkoa ab ja sitten tauti on hoidettu.
Hyvä että jatkat piipittämistä ... voisimpa suositella asiallista äänen korottamistakin.

rikamo
Viestit:4
Liittynyt:Ke Joulu 19, 2012 13:29

Re: Borre ja sjögrenin oireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja rikamo » To Syys 19, 2013 13:25

Muutama lääkärikäynti taas takana kesän aikana ja tulema on ettei mitään voida tehdä. Antibioottia ehkä, harkitsen sitä vielä. kun joku tietäisi miten sitäkin kannattaisi ottaa. Toivoisin kokonaisvaltaista hoitoa...Oireeni ovat ainakin vielä siedettäviä, eli kipulääkkeitä en ole juuri syönyt.

Nivelet, lihakset, jänteet? kipuilevat, silmät kuivuvat, väsyttää ja uutuutena etenkin suihkun jälkeen käsivarsia pistelee, kuin pikkuneuloin pisteltäisiin, menee ohi onneksi 10 minuutissa. Hermoston ylireagointia? Aiemminkin on ollut "sähköiskumaisia" kipuja lähinnä varpaisiin ja sormenpäihin.

Tämä pistely on outoa, löytyyköhän muilta moista?

Jatta1001
Viestit:870
Liittynyt:Su Helmi 17, 2013 16:59
Paikkakunta:Pyhtää

Re: Borre ja sjögrenin oireyhtymä?

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ke Syys 25, 2013 16:29

Kyllä löytyy pistelyä ja sähköiskumaisia kipuja. Minulla on yksi huonon kauden alussa esiintyvä oire nimittäin "vesikauhu". On lähes mahdotonta mennä suihkuun kun ihoon suorastaan koskee, jopa käsien kasteleminen kammottaa. Tuo oire helpottuu kun käyn ensin löylyssä.

Vastaa Viestiin