Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
heidi
Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja heidi » La Heinä 06, 2013 11:48

Hei!

Olen kolmekymppinen, kolmen lapsen äiti. Tässä minun borrelioosi ? tarinani tähän asti. Toivon että tekstistä saa jotain tolkkua=)

Minä en ole löytänyt itsestäni koskaan punkkia, eikä minulla ole ollut renkula ihottumaa, niin en tiedä onko punkki purrut minua ja koska. Turussa olen elänyt koko ikäni. Saaristossa olen liikkunut ja mökkillämmä viihdyn suurimman osan vapaa-ajasta.

Kolme kuukautta sitten eli huhtikuun alussa huomasin töissä, että kyynerpääni kipeytyi, seuraavaksi kipu säteili ranteeseen ja sitten olkapää oli niin kipeä, että tuntui pahalta pitää missään asennossa muutamaa minuuttia pidempään. Käsityö ammatissa aika hankalaa ja kolmen lapsen kanssa, kun mies oli reissutyössä.. No töissä oli kiirettä ja söin buranaa ja lainasin työkaverilta jotain lihaskipuun auttavaa voidetta. Kipu vain paheni ja hierooja siskoni käski pistää kylmää ja epäili tenniskyynerpäätä tai hermopinnettä olkapäässä. Samoihin aikoihin tuli hirmuinen väsymys hain apteekista beroccaa ja sorruin juomaan energiajuomia, vaikka olen aina pitänyt niitä "myrkkynä". Pakko se oli mennä lääkäriin ja viikon sain sairaslomaa, ei tulehdusta tai muuta, rasitusvammaksi työstä todettiin. Söin sitten lihaksiarentouttavia ja tulehduskipulääkettä. Palasin töihin, kipu tuli taas sietämättömäksi, yöllä olin saanut niskan aivan jumiin ja olkapäät jännittymään ihan eritasoon, en saanut itseäni väännetty kivusta normaaliin asentoon, kipu alkoi tuntua samaan tapaan myös toisessa kädessä lääkkeistä huolimatta. No taas lääkäriin ja 2vk sairaslomaa.

No oireet meni kutakuinkin ohi ja töihin. Sitten alkoi aivan kamala väsymys, nukahtelin linja-autoon, sohvalle istaalteen, kun meillä oli vieraita.... jaksoin käydä töissä ja loppuajan nukuin. Sitten alkoi huimaamaan/pyörryttämään, oli aamupahoinvointia, kuin raskaanaollessa, sellainen olo kuin olisi flunssa/kuume nenätukkoinen, mutteiräkää, kurkku kipeä, sitten alkoi särkeä tosi omituisesti yhtenä päivänä olkapäät, toisena polvet, kolmantena alaselkä ja puutuilemaan paikat, pistelemään, kuin olis saanut puudutuspiikin ja teho alkaa lakkaamaan. Eksyin tutulla reitillä, sekoilet päivistä, kesken lauseen mietit mitä olit puhumassa, unohtelet asioita, teet hirmu määrän kirjotus virheitä... Juoksin lääkärissä ja otettiin verikokeita, kilpirauhas juttuja ja muuta, muttei mitään. Trombosyytit aika matalalla. Sormet ja varpaat välillä ihan jäässä ja sinertävät, toisena hetkenä tuskahiki. Ja taas sairaslomaa ja fysiatrille josko ois niska niin jumissa...

Fysiatri totesi, ettei johdu niska jännityksestä ja laittoi lääkärille viestiä, että pitäisi käydä neurologilla, ja hän ehdotti myös borrelioosin testausta. No sitten otettiin verikoe ja tulosta, kun odoteltiin yli viikko, alkoi puutuilla ja pistellä vasen puoli kasvoista ja pään särky tois puoleisesti vasemmmalta ja välillä koko kallon pinta ihan puutunut ja muuten pyörrytystä, pahaa oloa, nivel, lhas ja muita kipuja samaan malliin. Sitten tuli kokeen tulos:

IgM vasta-aineet positiiviset. Löydös saattaa viitata tuoreeseen borrelioosiin, mutta epäspesifitä IgM-reaktiota ei voi sulkea pois. Borrelia vasta-aineet voivat säilyä positiivisinä pitkähkön ajan myös riittävän mikrobihoidon jälkeen. Suositellaan tuloksen spesifisyyden varmistamista immunoblot-testillä.
S-BorrAbG <5.0
S-BorrAbM 22.2

Helpottavaa, kun jokin syy löytyy? No oireiden kanssa sitten taas reilu viikko kotona, mies töissä, lapset hoidossa, minä nukun verhotkiinni kauniina kesäpäivinä. Ja siis kukaan lääkäri ei kerro mitään borrelioosista, että ilman näitä sivuja ja muuten itse hakemaa tietoa, ei olisi hajuakaan minkä kanssa on tekemisissä. Juhannuksen jälkeen tuli seeraavan kokeen tulos:

S-BorAbJt Positiivinen
Borrelia-seulonta testissä todetaan positiiviset Igm-luokan vasta-aineet. Varmistustesti immunoblot-menetelmällä on positiivinen (IgM: p41, OspC). Löydös viittaa tuoreeseen borrelioosiin.

En minä noista paljoakaan tajua. Sain 20 pv vahvan antipiootti kuurin tapletteina ja lähetteen Tyksiin.

No Tyksissä 1.7 tuntui kuin kaikki paperini olis käyty läpi, josko kuitenkin olis jotain muuta, verikokeita, tulokset valmiit 15.7 Selkäydinpunktio piti ottaa, muttei siitä tullut mitään. Viimisen viikon oli ollut jo niska ja alaselkä ihan kipeinaä/jumissa, tosi vaikeeta oli saada itsensä sikiö asentoon. Kolmesta kohdasta kokeiltiin ja muutamaan kertaan, mutta lopuksi lääkäri toteaa, että osuu vain luuhun. Minä siinä sitten vain parun, kun sattuu niin p... Kysyy tahdonko, että käsketään anestesialääkäri paikalle. Loppujen lopuksi otetaan nyt sitten vasta 15.7?

Oireet pysynyt samana puolet antibiootti kuurista syöty, että odotellaan tässä nyt sitten vain.

Toisinaan olen miettinyt mistä ne tietää, että tartunta olisi mahdollisesti tuore, on veinaan kaikenlaista ollut 7-vuotiaasta asti.

Tutkittu astmaa 7-vuotiaana, 15-vuotiaana ja kolme vuotta sitten. Hirmuinen määrä ollut keuhkoputken tulehduksia, poskiontelon tulehduksia. Aina saman kaavan mukaan korkea kuume, hengitystä ahdistaa, limaa litra kaupalla, ekalla lääkäri käynnillä kaikki "kunnossa " flunssaa vaan ja viikon päästä saan antibiootti kuurin, kun ei vain mene ohi ja pahenee. Muutaman kertaa lapsena ja aikuisena joutunut yöllä lähtemään sairaalaan hengittelemään ja käytössä ollut jos jonkinlaisia piippuja. Allergia testejen mukaan en ole ikinä ollut millekkään allerginen, mutta olen saanut esim. koirista ja kissoista niin hirmuisen hengen ahdistus kohtauksen, että olen joutunut lääkitsemään itseäni ja poistumaan asunnosta jossa on eläimiä. Nämä allergiset oireet on ihme kyllä miltei poistunut viimeisen vuoden aikana. Kolmevuotta sitten sain lapsilta mykoplasman ja tästä seuranneen kolmannen keuhkokuumeen aikana jouduin tyksiin ja sain antipioottia suoneen viikonajan, tuolloin oli myös puutuilua oikealla puolella.

Kolmesti olen saanut tulehduskipulääkkeitä ja lihaksia rentouttavia issias kipuun, ei mitenkään kuvattu tai tarkemmin tutkittu. Nuo vuosina 2004, 2007 ja 2009. Niskaan on tullut jostain ala-asteen viidennestä asti ainkin kerran vuodessa sellainen jumitus ja kipu, ettei pysty päätä kääntämään. Menee ohi parissa päivässä. Risti selkä kipuja sillon tällön. Viime kesänä lenkin jälkeen aina polvet ja sääri luu siitä alta kipeä, niin asfaltilla, kuin pururadallakin, erikenkien kanssa. Niin kova tuokin kipu, että olen siihen buranaa yöksi kerran ottanut, menee viimeistään kahdessa vuorokaudessa ohi.

Useita virtsa putken tulehduksia, testi näyttää aina ensin negatiivistä ja vuorokauden päästä soittavat, että on sittenkin tule hakemaan antipbiootit.

Mikreeni taipumusta. Joskus alasteella oli pahin, alkoi kesken koulupäivän. Jouduin nukkumaan terveyden hoitajan huoneessa niin kauan, että isä tuli hakemaan minut ja pyörän, laukesi parinpäivän päästä oksenteluun.

Väsymys kausia, sairastelujen yhteydessä.

Nyt ollut vatsa sekaisin kolmekuukautta, lääkkeistä? Aijemminkin ripulikausia ilman kunnonsyytä. Joskus ammattikoulussa oli outo mahakipu, alkoi aamulla päivystyksestä tyksiin, ei mitään syytä meni ohi yhtä nopeesti seuraavana päivänä, kuin tulikin.

Huh huh, kun helpottaa purkautua.

Heidi

viltsu
Viestit:448
Liittynyt:Ti Tammi 20, 2009 17:05
Paikkakunta:Kouvola

Re: Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja viltsu » La Heinä 06, 2013 14:49

Hei Heidi! Kyllähän sullakin aikamoinen oirerypäs on. Usein borrelioosin seurana on lisäinfektioita, joita ei oikeastaan Suomessa edes tutkita. Siksikin oireet voi olla kovin monenlaisia ja hoidon pitäisi olla yksilöllistä. Jos siellä Tyksissä ei sua auteta niin jatka sitten selvittelyjä miten voisit edetä. Tuolta jäsenten puolelta löytyy monenmoista asiaa. Syöthän maitohappobakteereja tai muuta vatsansuojaa antibioottien kanssa? Ja onko ne sun astmaoireet helpottanut kun olet ab-kuurilla?

Usein käy niin että kun ihmiset saavat tietää sairastavansa borrelioosia ja ottavat sitten asioista selvää, niin alkaa putkahtaa aikaisempia muistoja esiin. Itsekin luulin että sairastuin ekan kerran v. 1997, mutta sitten ymmärsin että kaikki ne aikaisemmat ihomuutoksetkin on olleet merkki tartunnoista ja monet oireet on tosiaan alkaneet jo huomattavasti aikaisemmin. Ja täytyy vielä muistuttaa että ihomuutosta ei välttämättä edes tule; sen puutos ei tarkoita sitä ettei olisi voinut saada tartuntaa. Mulla v. -97 purema oli iho-oireeton, mutta tiesin satavarmasti silloin että sairastuin siitä puremasta. Muuten on monennäköisiä ja -tuntuisia ihomuutoksia ollut ainakin 9.

Yritä levätä mahdollisimman paljon (kolmen lapsen äitinä ei taida olla kovin helppoa toteuttaa) ja pyri välttämään stressiä parhaasi mukaan. Ei oo helppoo ei. Kerro kuulumisia. Meillä on muitakin kanavia "vertaistukeen" ja jutteluun; voit ottaa yhteyttä jos haluat. Tsemppiä!

heidi

Re: Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja heidi » La Heinä 06, 2013 15:38

Kiitos vastauksesta!

Syön precosaa, aloitin antobiooti kuurin kanssa samaan aikaan. Särkylääkkeitä muutettu myös vatsaystävällisemmiksi, ja ettei trombosyyttejen määrä ainkaan niiden vuoksi laskisi lisää. Astmaoireet helpottaneet yleensä vasta n.viikon antibiootti kuurin jälkeen. Kehkokuumeeseen, kun sain suoneen antibioottia, tulehdus arvot aluksivain nousi ja tuntui kuin joku olisi istunut rinnanpäällä. Viikon jälkeen kun lähdin kotiin, olo ei kyllä ollut yhtään parempi ja suunkautta jatkoin antibioottia ja meni kyllä muutama viikko, kun olin edes jokseenkin tolpillani.

Minulla on kyllä ollut muutamaan otteeseen viimeisen kolmenvuoden aikana alaselässä, vasemmassa sisä reidessä, toisen rinnan alla ja toisessa kainalossa ihottumaa. Ei mitään selkeän pyöreetä tai soikeeta, enempikin olen ajatellut että jotain psoriaasiksen tapaista ensin hilseilevän kutisevan kuiva sitten vaan punottava tai sellainen kuivan ruskeen oloinen karhee pintainen. Näytin sitä huhtikuussakin lääkärille, sanoi että hoidetaan yksi asia kerrallaan. Parivuotta sitten, kun olin lääkärissä muusta syystä, näytin samalla ja sain jonkin kortisoni voiteen, ei auttanut. Muissa kohdissa pienellä alueella alaselässä isommalla, eikä siis todellakaan tarkkarajainen.

Onneksi mun mies on aivan ihana ja tukenut, auttanut ja antanut levätä. Ja onneksi meillä on tukiverkostoa lähellä, isovanhemmat ja kummankin sisarukset auttaneet kovasti, kun nuorimman 4-vuotiaan kanssa en oikein yksin uskaltaisi ollakkaan.

viltsu
Viestit:448
Liittynyt:Ti Tammi 20, 2009 17:05
Paikkakunta:Kouvola

Re: Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja viltsu » La Heinä 06, 2013 15:59

Hienoa että sulla on hyvä tukiverkosto :) . Ja saat halutessasi täältä toisenlaisen sellaisen, lähinnä juttelu/kuuntelupuolelta niin ettei tarvitse niitä lähimmäisiä liikaa rasittaa kun olo on tosi huono. Itse kuulun niihin ihmisiin joita helpottaa kun saa sanottua/kirjotettua kun joku asia painaa tms. Tässä borreporukassa kaikki tietää mistä on kyse eikä avautumisista aiheudu henkilökohtaisia paineita kellekkään.

heidi

Re: Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja heidi » La Heinä 06, 2013 18:32

Kiitos!!!!!!!

heidi

Re: Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja heidi » Ma Heinä 15, 2013 14:38

No tänään kuulin sitten että borrelia testit tyksissä ihan negatiiviset ja koska kolmen vk antibioottikuurin aikana ei ole tapahtunut mitään parannusta, minulla ei ole borrelioosia. Lähete neurologille. Kysyi olenko varma ettei hartiat vain ole niin jumissa??? Hä siksikö mun kantapäät on tunnottomat ja vasen puoli päästä kipeä, poski tunnoton ja korva tinnittää.....????

Aada

Re: Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja Aada » Ma Heinä 15, 2013 17:00

Hei

Pakko kommentoida tuohon.

Minulle sanottiin kahden positiivisen tuloksen jälkeen että ei voi olla borre, koska tulokset kutakuinkin samanlaiset.
Kokeet otettiin muistaakseni parin kolmen viikon välein.

heidi

Re: Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja heidi » Ke Heinä 17, 2013 10:03

Maanantai ja tiistai oli tosi masennus päivät, tunteiden vallassa kirjoitettu edellinen. Siis lääkärin mielestä ei tarvinnut nyt sitten ottaa selkäydinpunktiota ollenkaan, kun verikokeiden tulokset oli negatiiviset, olin silloin jo viikon syönyt antibioottien, kun tuo otettiin. Neurologi voi sitten ottaa jos katsoo aiheelliseksi, jos katsoo jotain muuta voi samalla katsoa sen.

Sitten hän myös nyt ilmoitti, että jos minulla on ollut borrelioosi olen nyt sitten saanut siihen lääkityksen (amoxin 500mg 2tablettia 3kertaa päivässä 20pv ajan.)

Sitten kyseli olenko nyt ihan varma ettei johdu vain niskoista. Olisihan se kivaa jos johtuisi, mutten usko kyllä siihen mitenkään, tuskin aiheuttaisi ongelmia varpaisiin asti.

Lopuksi totesi, voihan se olla että oireet vain menee itsestään ohi. No olisihan sekin kivaa mutta tällä hetkellä tilanne nyt on se, etten ole työ kykyinen, saati että saisin edes lapset ja arkiaskareet hoidettua.

Nyt taas huomaan, että oireet tuntuu pahemmilta, kun tressaa ja masentaa. Ja toisaalta ihan hyvä mennä neurologille, kun tässä taas pelkää että on aivokasvain, ms-tauti tai jotain muuta....

saaris

Re: Taas uusi Borrelioosi tapaus?

Viesti Kirjoittaja saaris » Su Marras 17, 2013 13:05

Niin on nuo heinäkuun puolenvälin aikaiset oireet samankaltaisia kuin mulla nyt. Ja pahenee vaan, mitä enemmän aikaa ab-kuurista kuluu. Joko oot heidi kunnossa?

Vastaa Viestiin