Viisi vuotta ihmettelyä ja nyt BR

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Vellamo
Viisi vuotta ihmettelyä ja nyt BR

Viesti Kirjoittaja Vellamo » Ke Elo 13, 2014 17:23

Kesällä 2009 suihkussa ollessani naureskelin, että napaan pukkaa finniä ja uusi nuoruus alkaa. Seuraavana iltana finnimäinen tuntu navassa oli vahvempi ja katsoin tarkemmin, että onko se isokin. Iso oli. Ja harmaa. Punkki. Inhokiemurtelut ja isäntä punkkia poistamaan. Seurailimme viikon-pari mahdollista rengasta, jota ei tullut.
2010 aloin sairastella, milloin kuumeen tuntua, milloin sattui selkään tai jalkaan. 2012 ajelin autolla töihin, ja vakka tiemme onkin mutkaa ja mäkeä täynnä, olo oli kuin olympialaisten kelkkaradalla, ja ihmettelin, miten tie tuntui niin vieraalta. Hidastin vauhtia ja puut kääntyivät kyljelleen koko muun maailman lisäksi. Sain diagnoosiksi korvien kaarikäytävien tukkeutumisen. Ei kärsinyt kääntyä äkkiä ja portaisiin meno oli poissuljettu. Oireet lievenivät ja pakottauduin tekemään piruetteja ja moshaamaan aina kun alkoi heittämään päästä. Sitten alkoivat niska-ja selkäkivut. Joskus kipu loikki myös nivelestä toiseen ja samalla oli kuumeinen olo, kuumetta ei kuitenkaan ollut tai sitten dramaattiset 37,2. Työterveyslääkäri alkoi jo narisemaan jatkuvasta lääkärissä juoksemisesta ja ehdottelivat mielialalääkkeitä. Pomokin otti puhutteluun ja mietti, olenko jotenkin kyllästynyt töihini. Ja miksi olen niin vihainen koko ajan. No jos joka paikkaan särkee ja on huono olo, niin kai sitä alkaa ottamaan kupoliin ketä hyvänsä. ja väsymys oli jotain sanoinkuvaamatonta. Ja se tunne, kun ei vaan pysty vaikka pitäisi. :?
Tänä kesänä ajelin töihin ja penkkiin nojatessani olkaimen alla tuntui finni. Yletyin juuri ja juuri koettamaan ja tajusin samalla, ettei se ollut finni vaan punkki. Töissä työkaveri onnistui kiskaisemaan sen irti, mutta jotain jäi. Se kuitenkin tuntui paranevan, ja unohdin asian, kun se viikon päästä alkoi kutisemaan. Reikä oli auennut ja tulehtunut. Samalla kaksi sormeani turposi tönköiksi.
Ja eikun lääkäriin. Joka kaivoi punkinroippeita puoli tuntia lavastani. "En usko borrelioosiin" oli lääkärin kommentti ja hän lähetti mut takaisin töihin. Siinä kohta paloi proppu. Sain puhelimen päähän tt-lääkärin, jolle avauduin hieman uskonasioista ja dissaamisesta. :evil: Pääsin testeihin. Positiivista näytti. Niinpä sain 2 vk Amorion-kuurin 3 g päivässä. Kuuri on nyt puolivälissä, olen aivan poikki, pöytä yrittää taas kääntyä naamaa vasten, päätä särkee, nivelet särkevät. Lomalla sai sentään levätä väsymystä pois.
Riittääkö tämä kaksi viikkoa AB-kuuria? Hoitaako ne tuoretta tartuntaa vai kroonistunutta? Onko se kroonistunut? Mitä ne veriarvot kertoivat? miksi toinen lääkäri halusi lisäkokeita ja toinen vasta 2 kk päästä? Olen kuin täynnä kysymyksiä oleva säkki, josta on laskettu ilmat pihalle...

viltsu
Viestit:448
Liittynyt:Ti Tammi 20, 2009 17:05
Paikkakunta:Kouvola

Re: Viisi vuotta ihmettelyä ja nyt BR

Viesti Kirjoittaja viltsu » Ke Elo 13, 2014 19:47

Villi veikkaus: ei riitä. Ja tää sairaus ei oikeesti oo mikään uskonasia. Olen täysin maallikko ja ainoastaan oman sairauteni asiantuntija mutta kaikenlaista olen saanut niellä, kuvainnollisesti ja konkreettisestikin. Tutustu tutkimusmateriaaleihin ja vedä itse omat johtopäätöksesi. Ota selvää asioista ja etsi lääkäri joka suhtautuu asiallisesti sun oireisiin. Tutustu sairauskollegoihin, uskomattoman paljon apua ja vinkkejä on saatavilla. Ruokavalion, elämäntapojen, tiettyjen oireiden helpottamisen suhteen. Tsemppiä!

Vastaa Viestiin