JUHA TISSARI ALKOI OTTAA ASIOISTA SELVÄÄ, KOSKA OIREITA EI SAATU HOIDETTUA

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Jatta1001
Viestit:858
Liittynyt:Su Helmi 17, 2013 16:59
Paikkakunta:Pyhtää
JUHA TISSARI ALKOI OTTAA ASIOISTA SELVÄÄ, KOSKA OIREITA EI SAATU HOIDETTUA

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » To Elo 05, 2021 17:39

https://www.is.fi/kotimaa/art-200000812 ... u0kqPkq0tg

Olin hoidettavana monilla sairaalan eri osastoilla, kuten neurologian ja fysiatrian osastoilla. Mitään oireita selittävää ei kuitenkaan löytynyt. Lopulta oireet lisääntyivät ja en kyennyt kävelemään. Liikkuminen onnistui vain pyörätuolin avulla.
Muutamia vuosia ensimmäisten oireiden jälkeen kuntoutuspoliklinikan lääkäri totesikin, että koska ei löydy mitään selittävää syytä oireisiin, minut täytyisi opettaa kävelemään.
– Silloin ajattelin, että nyt tämä pelleily saa riittää, kertoo Tissari.
Tissari alkoi ottaa asioista selvää, koska oireita ei saatu hoidettua.
– Sain ystävältäni vinkin borrelioosin testaamiseen, jonka jälkeen olin yhteydessä saksalaiseen laboratorioon. Verinäytteet otettiin ja toimitettiin lentorahtina Saksaan tutkittavaksi.
Saksasta hän sai selkeän tuloksen.
– Kahden viikon kuluttua sainkin vastauksen, että sairastan kroonistunutta borrelioosia. Mainittakoon, että olihan minulle tehty Suomessakin kaksi testiä. Vastaus oli, että tulos viittaa vanhaan immuniteettiin. Olin siis sairastanut taudin, vaikka antibioottihoitoa sairauteen en ollut kuitenkaan saanut, Tissari kertoo.
Saksassa tutkitun näytteen perusteella Tissari sai ensin kolmen viikon antibioottikuurin suun kautta ja myöhemmin vielä toiset kolme viikkoa suonensisäisesti.
Vuoden 2015 maaliskuulta Tissari on ollut työkyvyttömyyseläkkeellä. Hän ei ole silti ollut joutilaana, vaan on tehnyt voinnin mukaan töitä, kuten tuottanut sisältöä eri medioihin ja toiminut oppaana sekä asiantuntijana monissa luontoharrastuksissa.
Tissari on kertonut avoimesti sairastumisestaan myös omassa blogissaan.

unbiased
Viestit:44
Liittynyt:Pe Tammi 29, 2021 14:39

Re: JUHA TISSARI ALKOI OTTAA ASIOISTA SELVÄÄ, KOSKA OIREITA EI SAATU HOIDETTUA

Viesti Kirjoittaja unbiased » La Elo 07, 2021 20:00

Tuttua on minullekin. Sama käytäntö TYKSissä kuin muuallakin Suomessa. Terveydenhoito toimii hallinnollisin määräyksin.

Kiinostavaa on laboratorion käsitys
HUSLAB kirjoitti:Negatiivinen vasta-ainemäärityksen tulos ei silti sulje varmuudella pois Borrelia burgdorferi - infektiota.
Vasta-aineet häviävät hoidon jälkeen yleensä niin hitaasti, joten serologisesta seurannasta ei yleensä ole hyötyä.
Veritestit ovat siten ei-luotettavia. Ainoa oikea keino selvittää taudin olemassaolo, onkin tarkka kliininen tutkimus eli lääkärin tutustuminen påotilaan oireisiin.

Saksassa tutkittiin Tissarin verinäytteet ja määrättiin antibiottihoito. Olisi tärkeää tietää, miten hoito vaikutti välittömästi ja miksi tilanne kehittyi myöhemmin. Uusimpien tutkimusten mukaan antibiootti yksin ei riitä kroonisen borrelioosin taltuttamiseen vaan siihen tarvitaan myös potilaan immuunijärjestelmää.

Vastaa Viestiin