"Don't eat me" protein--how Lyme survives the immune system (lymedisease.org)
7.5.2024
Lue lisää yllä olevasta linkistä
"Älä syö minua" -proteiini - kuinka Lyme selviää immuunijärjestelmästä
Bay Area Lyme Foundation, Lymen taudin tutkimuksen johtava sponsori Yhdysvalloissa, on ilmoittanut tutkimuksesta, jossa löydetään uusi immuunikierron mekanismi, jota käyttää Borrelia burgdorferi (Bb), bakteeri, joka aiheuttaa Lymen tautia.
Tämä tutkimus on ensimmäinen, joka tunnistaa spesifisen Borrelia-proteiinin, joka toimii "älä syö minua" -signaalina kehon immuunijärjestelmälle Lymen tautia sairastavilla ihmisillä.
Tämä tarjoaa käsityksen siitä, miten bakteerit voivat säilyä Lymen potilailla, ja esittelee täysin uuden tutkimussuunnan kohti mahdollisia tulevia hoitoja.
Tutkimus tehtiin Stanfordin yliopistossa ja Kalifornian yliopistossa San Franciscossa, ja sitä rahoitti osittain Bay Area Lyme Foundation. Nämä uraauurtavat tiedot, jotka julkaistiin bioRxiv-sivustolla 30. huhtikuuta 2024, odotetaan julkaistavan vertaisarvioidussa lehdessä tulevaisuudessa.
Immuunijärjestelmän välttäminen
"Yksi Lymen taudin suurista mysteereistä on ollut se, miten Borrelia pystyy välttämään ja selviytymään immuunijärjestelmästä - ja tämä tutkimus auttaa vastaamaan tähän kysymykseen. Olemme avanneet kriittisen oven ymmärtääksemme, miten tämä bakteeri ja mahdollisesti muut taudinaiheuttajat onnistuvat huijaamaan immuunijärjestelmää välttääkseen puhdistuman", sanoo johtava kirjoittaja Michal Tal, PhD, johtava tutkija, Massachusetts Institute of Technology.
Tässä tutkimuksessa tutkijat havaitsivat, että P66, tunnettu Borrelia-pintaproteiini ja yksi diagnoosiin käytetyistä IgG Western Blot -testausnauhoista, voi estää tärkeän osan immuunivasteesta.
"Älä syö minua" -signaali
Kehoon tulevat haitalliset bakteerit ovat yleensä makrofagien kohteena - immuunisolut, jotka etsivät hyökkääjiä nielaisemaan ja poistamaan. Tämä tutkimus osoittaa kuitenkin, että P66 on bakteerin "älä syö minua" -signaali, joka kannustaa makrofagia jättämään bakteerit huomiotta sitoutumalla makrofagien pinnalla olevaan reseptoriin, jota kutsutaan SIRP-alfaksi.
Tämän tyyppinen "älä syö minua" -signaali on tunnettu mekanismi syövässä ja viime aikoina ateroskleroosissa. Erityisesti ihmisen "älä syö minua" -signaaliproteiini CD47 sitoo makrofagien SIRP-alfa-reseptorin signaaliksi, että solua ei pitäisi tuhota. Lääkkeitä, jotka estävät CD47: ää sitoutumasta SIRP-alfaan, on testattu kliinisissä tutkimuksissa joidenkin syöpien hoitoon.
"ÄLÄ SYÖ MINUA"-proteiini - kuinka Borrelia bakteeri selviää immuunijärjestelmästä
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb