http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=541824
21.3.2009. Norjalainen ylilääkäri Svein Golf sai punkinpureman syksyllä 2007. Puremakohtaan ei tullut ihomuutosta eivätkä testit (veri- ja selkäydinneste) olleet positiiviset. Hänen kollegansa eivät kyenneet diagnosoimaan oireiden aiheuttajaa. Golf oli kuitenkin itse varma siitä että hän sairasti borrelioosia. Hän meni kollegansa luokse toiseen sairaalaan. Siellä otettiin kolme uutta borrelioositestiä. Niiden tulokset olivat positiiviset. Edellisessä Ullevålin sairaalassa antibioottihoito oli lopetettu koska testit olivat negatiiviset. Nyt antibioottihoito aloitettiin uudelleen. "Mikäli olisin luottanut aiempiin Ullevålin yliopistollisessa keskussairaalassa tehtyihin testituloksiin, olisin todennäköisesti invalidi tällä hetkellä, toteaa Svein Golf". Hänellä on edelleen kipuja mutta hän on palannut takaisin työelämään.
Overlege fikk feil flåttdiagnose
- Jeg kunne blitt invalid
av Steinar Qvenild Andersen Foto: Knut Erik Knudsen 21.03.2009 kl. 08:00 Kilde: VG
Overlegen stolte ikke på sine egne legekolleger etter flåttbittet: - Hadde jeg gjort det, ville jeg nok vært invalid i dag, sier overlege Svein Golf.
BEKYMRET: Overlege Svein Golf foran Ullevål universitetssykehus som friskmeldte ham for borreliose. Sykehuset i Vestfold påviste sykdommen kort tid etter. Foto: Knut Erik Knudsen/VG
VG Nett følgerHelse og medisin / RSS
Lag din egen RSS
Mer om dette på Sol.noSykdom
FAKTA: Borreliose
Borreliose er en infeksjonssykdom som skyldes borreliabakterier.
Borreliose overføres av flått og er derfor en zoonose (sykdom som smitter fra dyr til mennesker).
Sykdommen er kronisk og kan affisere hud, nervesystem, hjerte og ledd.
Borreliose behandles med antibiotika.
Sykdommen forekommer i Norge mest langs kysten i den sørlige delen av landet.
Tidlige stadier av sykdommen ses vanligvis om sommeren og tidlig på høsten. Antall tilfeller av alvorlig borreliose ble tredoblet fra 123 i 2002 til 349 i 2008.
Kilde: Store Norske Leksikon, Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Høsten 2007 ble overlegen ved Feiringklinikken lagt inn for utredning ved Ullevål universitetssykehus etter å ha våknet uten følelse i bena.
- Jeg hadde fått et flåttbitt på Tromøya, men siden det ikke var noen rød ring rundt bittstedet regnet jeg med at jeg ikke ville bli syk, sier Golf.
Les også: Ny test for å avsløre flåttsykdom
Da han ble lagt inn på sykehus etter lammelsen var han sikker på at han hadde fått borreliose. Test av blod og ryggmarg viste imidlertid ingen tegn til sykdommen.
- Derfor dro jeg til en kollega ved Sykehuset i Vestfold hvor jeg tok tre nye prøver, som alle bekreftet at jeg hadde fått borreliose, sier Golf. Han tok opp igjen behandlingen med antibiotika som ble avbrutt etter de negative funnene ved Ullevål.
- Hvis jeg hadde stolt på testene ved Ullevål universitetssykehus, hadde jeg nok vært invalid i dag, sier overlege Svein Golf.
- Kroniske smerter
Han reagerer på hvor tilfeldig påvisningen av den alvorlige sykdommen borreliose er i Norge.
Les også: Føre var mot farlige flått
I Norge er det nemlig ingen standard for hvordan man tar ut prøver hos pasienter, ingen standard for hvordan man tester disse prøvene, og heller ingen standard behandling for sykdommen.
Fagfolk VG har snakket med sier rett ut at det nesten er tilfeldig hvem som får påvist sykdommen, og at det finnes oppunder 20 forskjellige tester som kan gi forskjellige resultater. Dermed kan det også tenkes at Ullevål påviser borreliose hos pasienter som er friskmeldt for sykdommen ved andre sykehus.
Overlege Svein Golf er tilbake i fullt arbeid ved Feiringklinikken, men føler problemene med påvisning av borreliose på kroppen hver eneste dag.
- Jeg har kroniske smerter som forsurer tilværelsen, og er litt bitter på meg selv fordi jeg ikke skjønte hva som var galt, sier han.
Høsten 2008 tok han nye prøver og fikk samme resultat: Sykehuset i Vestfold bekreftet borreliose, Ullevål universitetssykehus avkreftet sykdommen.
- Det var en skikkelig vekker. Jeg ønsker ikke å være ukollegial eller ufin på noen måte. Men hvis våre sykehus ikke holder seg med gode nok tester på en så alvorlig sykdom begynner det å minne om en skandale, sier Golf.
Ser på saken
Helsedirektoratet vil se nærmere på om det er behov for en standardisering i arbeidet med borreliose.
Departementsråd Anne Kari Lande Hasle i Helse- og omsorgsdepartementet sier at fagmiljøene generelt er raske til å rette seg etter gullstandarder, men at Helsedirektoratet må rydde opp hvis det er slik at tilfeldigheter bestemmer hvem som får påvist en alvorlig sykdom.
- Når fagmiljøene ikke finner ut av dette selv, må Helsedirektoratet på banen. De kommer nå til å se nærmere på denne saken, sier Hasle til VG.
- Vanskelig å påvise
- Det er mye som skal klaffe for å påvise borreliose, sier Vivian Kjelland som skriver doktorgrad om flått og borrelia-bakterien ved Universitetet i Agder.
- Det er tre forskjellige borrelia-bakterier som er kjent for å gi alvorlig sykdom. De som er enklest å påvise assosieres med hudlidelser og symptomer i ledd. VI har trolig mest av en bakterie som er assosiert med nervesystemet, og den er svært vanskelig å påvise, sier Kjelland.
(VG 21.03.2009 kl. 08:00, Sist oppdatert 21.03.2009 kl. 0
YLILÄÄKÄRILLÄ VAIKEUKSIA SAADA OIKEA DIAGNOOSI
Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb