BORRELIOOSITARINA 4

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Bb

BORRELIOOSITARINA 4

Viesti Kirjoittaja Bb » Ma Elo 10, 2009 14:37

26.8.2002 Menin lääkäriin, kun olin yrittänyt poistaa punkkia navastani onnistumatta saamaan sitä kokonaan pois. Lääkäri puudutti ihon ja sai loput jäänteet pois navastani. Hän sanoi, että hieman tulehtuneen näköinen alue on ja mietitään jatkoja. En siis saanut antibioottikuuria enkä muutakaan hoitoa. - En muista, oliko minulla flunssaa tai muita oireita ko. syksynä.

1/2003 Olin 2 viikkoa lomalla Lanzarotella, missä sairastuin rajuun kuumeiseen keuhkoputkentulehdukseen, korvatulehdukseen ja poskiontelontulehdukseen yhdellä kertaa. Olin 3 päivää horkassa sängyn pohjalla ennen kuin menin lääkäriin ja sain vahvat antibiootit ym. tropit tauteihin. Kotiin palattua keuhkoissa tuntui vielä kipua ja rohinaa, sain yskänlääkettä ja keuhkot kuvattiin, tulos oli puhdas.

25.2.03 Vasemmalla kaulalla oli kipua pienellä alueella, diagnoosi oli processus tyloideuksen murtumaepäily ja sain kipulääkettä ja poskiontelot kuvattiin, mikä oli puhdas. Kipu on jatkunut ja välillä on poissa tullakseen uudelleen.

7.4.03 Lääkäriin menon syynä oli jalkakipu ja levottomat jalat. Levottomiin jalkoihin lääkkeeksi sain Crampitonia ja kehotuksen syödä magneeriumia, jota olin käyttänyt jo pidemmän aikaa. Lääkäri suositteli käyttämään tukisukkia. Diagnoosiksi asetettiin Melalgia.

30.6.03 Niska-hartiaseudun kipuja, joita ollut jo ennestään diskuoperaation (v 88 ) jälkeen pahenevasti. Tähän mennyt Burana 600 mg ja nyt määrättiin Tramalia lisäksi sekä tukikaulusta käytettäväksi. (Tämä vaiva osaltaan ainakin on vanhaa)

22.9.03 Niska-hartiaseudun kivut ja käsien puutuminen yöaikaan. Kaularanka kuvattu ja kulumat todettu sekä leikkauksen jälkitila. Burana 600 mg ja Panacod tabletit kivun hoidoksi.

1.9.03 Vasempaan rintaan tulleen patin vuoksi näytille lääkäriin. Lääkäri teki lähetteen sairaalaan patin poistoa varten. Patti kuitenkin hävisi ennen kuin kutsu sairaalaan tuli, joten asia hoitui ihan itsekseen.

27.11.03 Otsassa ja päänahassa punoitusta ja kutinaa. Lääkkeeksi Elocon linimenttiä päänahkaan ja Hydrocortisonia otsaan ja perusverikokeita määrättiin. Verikokeet kaikki ok. paitsi kolesteroli oli hieman koholla. Ohje tulla näyttämään, jos punoitus alkaa näyttää ruusulta. - Ei apua linimenteistä. DG: Dermatitis.

5.12.03 Niskat jumissa. Niskat laudan kovat lääkärin mukaan. Ketorin- Tramal-lääkitys niskoihin. Yhteys tarvittaessa uudelleen lääkäriin. Dg:Tension neck gravis.

12.12.03 Entistä kutiavaa punoitusta päänahassa ja kasvoilla. Hoidoksi sain Diprosalic-linimenttiä 50 ml 1-2 kertaa päivässä. Jos vaiva jatkuu, niin täytynee ottaa koepala päänahasta lääkärin mukaan.

Pyysin itse borreliavasta-ainetestiä otettavaksi ja niin tehtiin. Vastauksen tultua S-Bor-AbM oli 6000 ja S-Bor-AbG oli 2500 ja tulos viittaa Borrelian aiheuttamaan spesifiseen immuunireaktioon. Ei vielä lääkityksiä, vaan ohjeet tulla vastaanotolle oireiden mukaan.

26.1.04 Päänahan iho edelleen kutiaa ja punoitus ja kutina laskenut otsalle, silmien ympärille ja poskipäille. Muualla ei iho-oireita. Lääkäri lupasi konsultoida ihotautilääkäriä asian suhteen.

6.2.04 Lääkäri soittaa ja määrää ihotautilääkärin ohjeenmukaan Amoxin 500 mg 200 tbl kuukauden kuurin ja iho-oireet hävisivät kuurin aikana.

12.3.04 Kipulääkkeet lopussa ja oireet jatkuvat ja puhelinmääräyksenä Tramalia 50 mg 1 - 3 kertaa päivässä kipuun kirjoitettu.

2.4.04 Lääkäriin, kun vasemmalla kasvoissa ja ylähuulessa puutumista ja pistelyä, oikeassa kädessä puutumista ja pistelyä ja särkyjä yleisestikin (vasemmassa polvessa ja nilkassa). Lähete neurologian pkl:lle tehty.

20.4.04 Käynti neurologian poliklinikalla, jossa tehtiin selkäydinpunktio ja otettiin verestä borreliavasta-aineet. Likvorissa ei viitteitä borrelioosista, mutta veriarvoissa borreliavasta-aineita. Neurologin mielestä ei neuroborrelioosia ja hän kehotti menemään työterveyslääkärille jatkossa. Sanoi, että voisin kokeilla Neurontinia, mutta hän ei määrännyt sitä kuitenkaan.

5/2004 Työterveyslääkäri kirjoitti Neurontin-reseptin. Siitä tuntui aluksi olevan apua vaivohin, mutta 2 viikon jälkeen ei apua enää ollut särkyihin ja puutumisiin.

6/2005 sain 2 viikon suonensisäisen Rosephalin-kuurin ja sen jälkeen kuukauden antibiootit tabletteina. Tuntui, että kesä meni vähän paremmin kuin edellinen talvi, mutta vaivat ovat palanneet uusien särkyjen ja väsymyksen myötä.

Näiden käyntien jälkeen minulla on ollut jatkuvia särkyjä jaloissa, käsissä ja niska-hartiaseudussa. Pistelyä ja puutumista vasemmalla kasvoissa ja huulissa sekä kädet puutuvat, särkevät ja pistelevät lähes päivittäin. Levottomat jalat -tuntemuksia varsin voimakkaina sekä jaloissa että käsissä niin, että on vaikea olla missään asennossa. Olen nukahdellut työpaikalla kesken kirjoittamisen tietokoneelle ja tätä tapahtuu lähes viikottain. Tähän olen saanut lääkäriltä vastaukseksi, ettei se sairauslomalla parane.

Sosiaalinen elämäni on kaventunut, kun en voi sopia tapaamisia etukäteen, sillä en tiedä pystynkö seuraavana päivänä seurustelemaan ihmisten kanssa tai pystynkö istumaan paikoillani levottomien jalkojen takia. Tällainen arki jatkuu toistaiseksi.

Seuraava etappi on elokuussa 2006, jolloin menen keskussairaalaan hermoratatutkimukseen ja sen jälkeen neurologian poliklinikalle kuulemaan tulosta.

9.8.06 kävin hermoratatutkimuksessa, jossa ei todettu hermovaurioita. Hermoratatutkimuksen tekijä oli sitä mieltä, että käsien puutumisen hyvinkin voivat johtua niskojen kulumista ja juuriaukkoahtaumista.
Neurologilta tuli kirje kotiin, jossa hän kehotti menemään jatkossa työterveyslääkärin vastaanotolle tarvittaessa.

Päivittäiset väsymis- ja nukahtamiskohtaukset jatkuvat kuten säryt jaloissa ja jalkojen voimattomuut on lisääntynyt niin, ettei tahdo päästä kyykystä ylös eikä jaksa kävellä rappuja ylös ja alas tuleminenkin tuntuu vaikealta jalkojen jäykkyyden takia. Säryt jatkuvat edelleen, syön Tramal Retard 100 mg ja Triptyl 25 mg yötä vasten, joilla pärjäilen jotensakin ilta-yöajan.

Vastaa Viestiin