Borrelioosiako?

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat: Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Bb

Vastaa Viestiin
Kasku

Borrelioosiako?

Viesti Kirjoittaja Kasku » Ti Heinä 27, 2010 11:47

Sain punkin pureman n. 3 viikkoa sitten. Puremakohtaan jäi viininpunainen pyöreänmallinen punoitus. Sain antibioottikuurin (doximycin) 3vrk:n kuluttua punkin puremasta. Jo 2 päivän kuluttua puremasta ilmeni ihmeellistä lihasten nykimistä eri puolella kehoa, päänsärkyä, väsymystä. Nyt olen syönyt Doximyciniä jo 2 viikkoa, ja oireet eivät ole mitenkään helpottaneet - pikemminkin vain lisäoireita on tullut, nyt kuumetta, sydämen rytmihäiriöitä, "kuumia aaltoja" käsissä ja jaloissa ja raajojen puutumista, nivelkipuja missä sattuu eri puolilla kehoa, lihasten pistelyä.
Voiko borreliabakteeri suojautua antibioottikuurilta L-muotoonsa, niin ettei antibioottikuurista ole tehoa vaan oireet jatkuvat? Oireet alkoivat selvästi punkinpureman jälkeen, ja suurin ja jatkuvin ongelma on tällä hetkellä lihasten nykiminen. Osaavatko muut sanoa onko tämä borrelioosia?

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ti Heinä 27, 2010 19:53

Tutuilta tuntuvat oireesi. Itse olin kaksi vuotta Doximycin kuurilla eivätkä oireet ole kokonaan kadonneet.

Kasku

Viesti Kirjoittaja Kasku » Ma Tammi 10, 2011 23:27

Tilannepäivitys. Minulta otettiin verikokeet 3 viikkoa punkinpuremasta, ja sen jälkeen n. 7-8viikkoa puremasta, molemmat negatiivisia. Oireita on kuitenkin edelleen, mitä ei koskaan aiemmin ole ollut: muistihäiriöitä (ei muista sanoja), ja yhtäkkiä tullut jatkuva, poikkeuksellinen väsymys. Kipua nivelissä, lihasten nykimistä jne. Tulisiko mennä uudestaan verikokeeseen? Onko antibioottihoidosta mitään hyötyä? Sain pureman jälkeen 3 viikkoa Doximycinia. Olen niin väsynyt, että en tiedä pystynkö kohta olemaan koulussa/töissä enää.

Kasku

Viesti Kirjoittaja Kasku » Ma Tammi 10, 2011 23:29

Jatta: kuka lääkäri määräsi kaksi vuotta doximyciniä? Millä perusteilla sait sen? Oliko verikokeesi positiivisia?

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ti Tammi 11, 2011 16:35

Hei Kasku !
Lääkityksen määräsi professiri Ville Valtonen, Helsingin Lääkärikeskus.
Olen Valtosen tekemien tutkimusten ja haastattelujen mukaan sairastunut borrelioosiin 1957 saamastani punkin puremasta. Ensimmäiset kokeet otettiin kuitenkin vuosia kestäneen taistelun jälkeen vasta 1999 (verikokeet) ja ne olivat positiiviset. Sen jälkeen on otettu 4 kertaa selkäydinnäyteet ja nekin ovat kaikki olleet positiivisia. Kahden vuoden Doximycin kuurin jälkeen ei ole kokeita otettu joten en osaa kertoa lääkityksen vaikutuksesta muuta kun että pahenemisvaiheet eivät enää ole niin rajuja. Oireita minulla on edelleenkin mutta ko. lääkitys auttoi ainakin keskushermosto-oireisiin jotka minulla olivat pahoja.

lare.61

Viesti Kirjoittaja lare.61 » Ti Tammi 11, 2011 17:46

MOI KASKU.onko sulla doxsit loppu,löytyy 90kpl 150mg.kerron käyttäjä kokemuksen lyhyesti.2004 söin 100mgx2 vrk,alkoi tehota vasta kk.päästä,tästä huomasin että annos liian pieni,hommasin 150mgx2 vrk.tehot tuli esiin muutaman päivän päästä,söin 2kk (2005 kesä-heinä)elokuussa olin jo töissä,aloitin uudestaan syksyllä ja söin 6kk,alussa antipiotit taas tehosi mutta eteenpäin mentäessä tehot hiipui, joten jos sinulla tehoo doksi niin silloin sulla tehoo kaikki sykliiniperheen antipiotit(mino,tetra).

lare.61

Viesti Kirjoittaja lare.61 » Ti Tammi 11, 2011 22:20

moi kasku.viestistäni sai varmaan väärän käsityksen,tarkoitin että 90kpl on jäljellä jotka tulen pahemman puutteessa käyttämään jossain vaiheessa ja että niiden teho hiipuu ajanmittaan, en huomannut kertoa että sairastin kilpirauhasen vajaatoimintaa joka tuli ilmi 2007 (jäänyt kertomatta aiemminkin) joten jos sulla on 100mg dokseja ja oireesi pahentuvat(herzit)niin 150 tulee vielä pahemmat,joten älä ota minusta mallia,sillä vedän muutenkin välillä huimia määriä enkä tiedä millainen kunto sinulla on,ja jälkitilat on pahempia kuin kuurin aikana olevat herzit

sulka

Viesti Kirjoittaja sulka » La Kesä 04, 2011 18:31

Kerron oman tarinani ja olisi kiva kuulla teidän mielipiteitä.

Olin kaksi vuotta sitten käymässä Turun saaristossa tuttavan luona. Viikon parin sisään tämän jälkeen takareiteen ilmestyi punainen läiskä, jota ihmettelin. En ollut missään vaiheessa nähnyt ihollani punkkia (en tosin tehnyt kunnollista punkkitarkastustakaan). Minulla ei ollut aavistustakaan minkälaisen jäljen punkki jättää ja koska minulla oli ollut ystävän luona koko ajan pitkät housut jalassa, en osannut aavistaakaan että punainen läiskä voisi johtua punkista. En muista miten asia lopulta tuli ilmi, mutta lääkärille mennessäni saaristoreissusta oli kulunut jo puolitoista kuukautta ja punainen läiskä oli vain kasvanut. Minulle määrättiin 10 päivän antibioottikuuri.

Samaisena kesänä ihmettelin polven rutinaa esimerkiksi lattialta seisomaan noustessa tai portaita ylös kiivetessä. En osannut tätäkään yhdistää borrelioosiin. Polven rutinaa on ollut kahden vuoden ajan, välillä enemmän, välillä vähemmän ja viime syksynä se oli muutaman kuukauden ajan kokonaan pois ja luulin sen parantuneen. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana kehoni ja mieleni ovat alkaneet rapistumaan hitaasti mutta varmasti. Olen laihtunut pian 10 kg (laihdun koko ajan), en muista asioita, huimaa, lihakset on heikot, keskittyminen on vaikeaa, tasapaino heittelee joskus, olen melko levoton, mielialat vaihtelee, puhuminen on vaikeaa, kädet tärisevät, ranne kipeytyy helposti, väsyttää koko ajan, tinnitusta (onneksi vain erittäin harvoin), polven rutina, rintaa pistää joskus, löysä uloste, vatsakivut... Pelkästään päivittäisten rutiinien tekeminen tuntuu työläältä, puhumattakaan että kykenisin tekemäänn juurikaan töitä. Onneksi olen työtön tällä hetkellä.

Olen melkoisen masentunut oireiden laajuuden vuoksi ja tajusin vasta tällä viikolla että oireeni saattavat johtua borrelioosista. Olen aivan kauhuissani minkälaista elämästäni mahtaa tulla. Paranenko vai tuleeko minusta täysin työkyvytön? Olen vain reilu 20v. ja pelkään että elämäni on pilalla. Olen käynyt jo kaksi kertaa verikokeissa mutta nyt tarvitsisin vielä uuden lähetteen borrelioositestiin, mutta lääkäriajat ovat melko tiukilla. Täytyy käydä maanantaina vielä puhumassa terveyskeskuksessa että enkö pääsisi lääkärin puheille. Tuntuu todella raskaalta ajatella paranemisprosessia, josta voi tulla pitkä ja tuskainen. Mutta ei kai tässä muu auta kuin elää päivä kerrallaan

Kasku

Viesti Kirjoittaja Kasku » To Kesä 30, 2011 17:29

Hei sulka,

Hyvin tutuilta borrelioosin oirelta oireesi kuulostavat, ja on syytä borrelioosia epäillä. Lääkäri jossa itse kävin, kertoi että nykyään on olemassa antigeenitutkimus, jolla voidaan varmasti tutkia, onko borrelioosia. Vasta-aine testit ovat epäluotettavia. Antibioottihoidoista on apua sairauteen, joskaan en tiedä pystytäänkö bakteeri varmasti niillä lopullisesti elimistöstä hävittämään, kun borrelia osaa muodostaa biofilmejä (niistä löytyy tietoa tuolta mihin myöhemmin viittaan). Haluan rohkaista sinua, että älä ala pelkäämään mitä kaikkea voi tapahtua, jos luet muiden tautikokemuksia. Elämäsi ei ole menetetty eikä pilalla. On mahdollista saada asiantuntevilta lääkäreiltä riittävää antibioottihoitoa, joilla ainakin sairauden kulku voidaan pysäyttää. Jos luet tätä foorumia, kohdassa "TUTKIMUSTIETOA BORRELIOOSISTA" tutkija Soile Juvonen on kerännyt paljon informaatiota tästä taudista. Siellä oli esim. se, että taudinkuva voi olla ihmisillä hyvin erilainen, vaikka samasta bakteerista on kysymys. Jotkut pysyvät oireettomina, joillakin on sitten eri-asteisia oireita, tuntuvat vaihtelevan paljon ihmisillä.
Sinuna pitäisin huolta, että menet lääkäriin vaikka tarpeeksi monta kertaa ja kerro perusteellisesti, mitkä oireet sinua vaivaavat. Kyllä lääkärin pitäisi tietää, mitä verikokeita tulee ottaa, mm. CRP, B-PVK perusverenkuva, Lasko, borrelia vasta-aine yms. Kyllä ne vaivat täytyy lääkärin ottaa tosissaan. Sairaus kannattaa ottaa vakavasti, ja pitää huolta että saa hoitoa ja asia tutkitaan ja selvitetään. Lääkärit tekevät työtänsä sitä varten että he auttavat ihmisiä jotka ovat sairaana, heidän tehtävänsä ei ole ylenkatsoa kenenkään oireita. Tosiasia on että kaikki yleislääkärit eivät tunne sairautta tarpeeksi hyvin. Yleislääkäri voi käsittääkseni kirjoittaa lähetteen spesialistille (neurologi tms.) jossa asia voidaan tutkia kunnolla. Olisimpa itse lääkäri, niin voisin noihin antibioottihoitoihin, niiden pituuksiin ja mitä antibiootteja käytetään, ottaa kantaa. Täytyy vain luottaa, että on olemassa asiantuntijalääkäreitä, jotka tämän sairauden tuntevat ja osaavat sitä hoitaa.

sulka

Viesti Kirjoittaja sulka » Pe Heinä 01, 2011 11:47

Verikokeissa on käyty ja tuoreesta infektiosta kertova testi eli IgM- vasta-aineet oli positiivinen mutta IgG taas oli negatiivinen. Tuore infektio ei kai tarkoita että tartunta olisi tapahtunut lähiaikoina vaan että oireet ovat alkaneet lähiaikoina? Oireeni pahentuivat loppukeväästä.

Vielä pitää käydä varmistukseksi toisissa verikokeissa ennen kuin saan hoitoa. Lääkäri sanoi, että todennäköisesti saan doksisykliinia, mutta yritän taistella itselleni tetrasykliinikuurin, koska olen saanut sellaisen käsityksen että useat ovat saaneet siitä pysyvämmän avun. Doksisykliinillä on kai vähemmän haittavaikutuksia. Veljelleni on määrätty joskus tetrasykliiniä akneen, niin miksei sitä voisi määrätä borrelioosiinkin.

Antibioottikuurin lisäksi aion kokeilla yrttejä esim. kissankynttä.

Harmittaa, että pitää odottaa vielä ainakin kuukausi ennen kuin hoito aloitetaan. Mitä jos vointini ehtii sinä aikana mennä huonommaksi? Joka päivä on taistelua kun yritän syödä mahdollisimman paljon ja terveellisesti etten enää laihtuisi. Lisäksi käytän propolista vahvistamaan vastustuskykyä ja MSM-jauhetta nivelten hyvinvoinniksi. Sitten jos seuraavan verikokeen tulos sattuisikin olemaan negatiivinen ja lääkäri päättelisi että olen terve... Hm. Kukahan minut sen jälkeen ottaisi tosissaan. Sain lääkäriltä viimeksi myös mielialakyselyn. Tällä hetkellä eniten alakuloa aiheuttaa epävarmuus omasta terveydestä eikä mielessäni sinäänsä mitään vikaa ole.

sulka

Viesti Kirjoittaja sulka » Pe Heinä 01, 2011 11:51

Niin ja tosiaan kaikki muut mahdolliset arvot olivat täysin normaaleja eli ei kai voi olla mistään muusta kyse kuin borrelioosista.

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » La Heinä 02, 2011 16:00

Hei Kasku ! Olen sairastunut borrelioosiin 10 vuotiaana vuonna 1957. Elämä borrelioosin kanssa ei ole ollut helppoa mutta silti olen ELÄNYT. On paljon itsestään kiinni millaista elämää borrelioosin kanssa elää, kuuntelemalla ja opettelemalla kehonsa kieltä löytää monia keinoja joilla voi tilannetta helpottaa. Ja meillähän on maailman paras foorumi ja info. Minulla on n. 300 borreystävää ympäri maailmaa ja he joutuvat itse hakemaan tietonsa mikä meille lankeaa itsestään kun Manulle illallinen !

soijuv

Viesti Kirjoittaja soijuv » To Heinä 07, 2011 14:37

Sulka,
Ihossasi on ollut todennäköisesti borrelia-bakteerin aiheuttama ihomuutos (laajeneva punoitus). Se on kaikkien tutkimusten ja kirjallisuuden mukaan riittävä indikaatio hoitojen aloitukselle. Huom! Ihomuutokset kannattaa aina kuvata tulevaisuuden varalle. Silloin välttyy turhilta spekulaatioilta.
Borrelia-testit ovat aina enemmän tai vähemmän epäluotettavia joten niitä tulee käyttää ainoastaan lisäinformaationa, EI ensisijaisena ja ainoana diagnostisena välineenä. Tästäkin aiheesta löytyy runsaasti kirjallisuutta. Vasta-ainetestien epäluotettavuudesta on kirjoitettu runsaasti tutkimuksia ja artikkeleita, samoin PCR-testistä (bakteerin DNA-testi). Diagnostiikassa tärkeintä on potilaan kertomus oireista, niiden alkamisesta, "punkkianamneesi" ja mahdollinen ihomuutos. Niiden pohjalta tehdään hoitopäätös. Mikäli ihomuutos on todettu, ei jäädä odottelemaan vasta-ainetestien tuloksia. Sinun kohdallasi testi (IgM oli positiivinen) joten sekin ihomuutoksen rinnalla tukee tartuntaa. IgM luokan vasta-aineiden nousua tapahtuu joillakin vuosien ajan tai esim. aika ajoin. Joidenkin näkemyksen mukaan kyseessä on tällöin bakteerin ilmaantuminen piilopaikoistaan verenkiertoon eli vireeminen vaihe jolloin immuunipuolustus tunnistaa bakteerin olemassaolon. Tällöin kyseessä ei olisikaan osoitus ainoastaan varhaisvaiheen taudista. Bb on verenkierrossa ainoastaan lyhyitä aikoja kasvusyklinsä aikana. Suurimman osan ajasta se on piiloutuneena kudoksiin joissa se on paremmassa turvassa esim. antibiooteilta ja immuunipuolustukselta. Oireet ovat yksilöllisiä mutta esim. alkuvaiheen suuri painonpudotus on tyypillistä.

Vasta-aineiden kehittymiseen vaikuttavat useat seikat ja virheellisiä negatiivisia vastauksia tavataan taudin kaikissa vaiheissa kuten esim. Huslab on todennut. Prof. Matti Viljanen toteaa testeistä: "Vasta-aineet voivat jäädä kehittymättä myös myöhäisborrelioosissa, ja taudilla on taipumus olla sitä vaikeampi mitä heikompi immuunivaste on. Jos diagnoosi perustuu pelkkään serologiaan, voivat juuri eniten hoitoa tarvitsevat potilaat jäädä hoidotta?
Antigeenin löytäminen - todennäköisesti lääkäri tarkoitti PCR-testiä, ei ole yksinkertaista sillä bakteeri hakeutuu vaikeasti tutkittaviin kudoksiin kuten jänteisiin, kollageeniin ihossa, sydämessä, aivoihin, hermoratoihin jne. Koepalan ottaminen oikeasta paikasta on vaikeaa. Verestä PCR-testiä ei kannata tehdä. Asiasta mainitsevat myös useat laboratoriot. Testin luotetavuuskaan ei ole ollut kovin hyvä.

Hoitojen kohdalla on runsaasti ongelmia bakteerin selviytymiskyvyn vuoksi eli Bb:n on tutkimuksissa todettu väistävän antibiootteja usein eri tavoin. Foorumin hoitoja käsitteleviltä aihealueilta löydät runsaasti tutkimuksellista ja kokemuksellista tietoa erilaisista hoidoista ja niiden vaikuttavuudesta.

soijuv

Viesti Kirjoittaja soijuv » To Heinä 07, 2011 16:30

HUOM! Tässä kuussa TV:ssä esitetään Borrelioosileokuva "Under Our skin" uusinnat.
Yle Teema: Borrelioosin uhrit (Under Our Skin) 13.7. ja 16.7.2011.
Ohjelma kannattaa katsoa jotta saa kokonaiskuvan taudin diagnostiikkaan ja hoitoihin liittyvistä ongelmista ja erimielisyyksistä.

Ohjelmassa on mm allaoleva kommentti ja henkilön oireita:

00:01:15
JORDAN: Minkälainen romahdus lääketieteen järjestelmässä voi johtaa siihen että sairaat ihmiset menevät lääkäriin eivätkä todennäköisesti saa tehokasta hoitoa sairauteensa?

00:03:50
JORDAN: a) olin metsänvartija b) tiesin tarkalleen milloin sain pureman, otin punkin talteen ja vein sen lääkärille c) minulla oli punainen ihomuutos d) minulla oli aika klassiset neuroborrelioosin oireet kaikkine lisäoireineen.
Mutta silti tarvittiin viisi lääkäriä selvittämään mistä oli kysymys.

00:05:56
JORDAN: Asun Northern Sierra Nevadan länsipuolella Kaliforniassa.
Olen nykyään kirjailija. Olin metsänvartijana 21 vuotta kunnes sain borrelioosin ja jouduin lopettamaan.

00:06:26
Ensimmäinen oire oli voimakas uupumus, seuraavaksi ilmeni viiltäviä ja vihlovia kipuja. Näkö alkoi sumentua. Sitten tulivat muistikatkokset ja kognitiiviset häiriöt.

00:06:44
Olen ajanut tätä reittiä 13 vuoden ajan. Kerran tullessani töistä kotiin pysäytin auton ja soitin vaimolleni, etten ollut varma osaisinko ajaa kotiin. En ollut tarpeeksi hyvässä kunnossa.

soijuv

Viesti Kirjoittaja soijuv » To Heinä 07, 2011 16:35

Muutamia diagnostiikan ongelmista kertovia suomalaisia lausuntoja:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisu ... loydokset/
Borrelioosin diagnoosi on kliininen, anamneesi on tärkeä. Tueksi voidaan käyttää joitakin epäspesifisiä laboratoriolöydöksiä ja borreliavasta-aineiden mittausta. Taudin varhaisvaiheessa vasta-ainetuotanto on heikkoa ja vasta-ainepitoisuuksien muutokset hitaita. Seronegatiivisia tapauksia voi esiintyä taudin kaikissa vaiheissa.

http://oyslab.fi/ohjekirja/3552.html
Negatiivinen vasta-ainetulos ei poissulje tartuntamahdollisuutta.

http://www.therapiafennica.fi/wiki/inde ... n_kannalta
Lymen taudin diagnostiikassa ovat anamnestiset tiedot mahdollisesta borreliatartunnasta ensiarvoisen tärkeitä:
Erythema migransissa ei tarvita lainkaan lisätutkimuksia vaan ihottuma hoidetaan toteamisen jälkeen. Myöhäisvaiheissa ovat sekä erotusdiagnostiset tutkimukset, tautiprosessin kuvantaminen sekä aktiivisen infektion osoittaminen paikallaan ennen hoitopäätöksen tekoa.
Serologia on siis edelleen tärkein diagnostinen keino, aiheuttaen samalla hyvin suuria tulkintaongelmia. Negatiivinen tulos ei sulje pois Lymen artriittia.
Lymen tauti on seronegatiivinen ainoastaan aikaisessa erythema migrans-vaiheessa; myöhemmin taudin kuluessa tapahtuu käytännössä aina serokonversio, joten käytännössä seronegatiivista myöhäisborrelioosia ei ole olemassa, vaan "Lymen tauti on seronegatiivinen vain koska serologinen tekniikka on puutteellinen."

http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus ... enDocument
LB:n diagnoosi on kliininen, mutta etenkin muissa kuin iho-oireisissa taudeissa vasta-aineiden mittaukseen perustuvia serologisia menetelmiä käytetään varmistamaan diagnoosi. Nykyiset vasta-aine testit käyttävät antigeeneina flagella- ja ns. kokosoluvalmisteita. Nämä antigeenit eivät kuitenkaan ole diagnostiikassa eivätkä taudin hoitovasteen seurannassa riittävän herkkiä ja tarkkoja. Alkuvaiheen EM-ihottuman aikana jopa 60%:lta potilaista ei nykymenetelmin voida todeta borrelia vasta-aineita. Myöhemmin infektion aikana vasta-aineita voi olla vähän, niiden ilmaantuminen verenkiertoon voi viivästyä tai jopa puuttua kokonaan. Tutkimuksen tarkoituksena olikin tuottaa ja testata uusia antigeeneja Lymen borrelioosin serologiassa.

Kasku

Viesti Kirjoittaja Kasku » Ti Heinä 19, 2011 13:19

Minulta on nyt otettu borrelia vasta-ainekokeet. Igg arvo oli alle 9, mutta Igm oli yli 13. Mistä se kertoo? Eikö se tarkoita, että borrelia-vasta-aineet ovat olleet positiiviset, kun Igm on yli 12? Lääkäri ensiksi meinasi, että olisi ollut borreliainfektio silloin vuosi sitten, mutta ilmeisesti sitten toinen lääkäri jolle verikokeen tulokset lähetettiin, oli sitä mieltä että mitään borrelia-infektiota ei ole ollut. Lääkäri oli sitä mieltä että voisin ns. somatisoida oireeni, mutta en usko sitä, koska mm. nivelkivut ovat sen verran voimakkaita että ei niitä niin vain voi mielessään kuvitella.
Kaikki muut arvot ok, CRP, Lasko ja verenkuva kaikki normaalit.

Ja minulla on kaikki oireet jatkuneet sieltä vuosi sitten tapahtuneesta punkinpuremasta: mm. voimakas uupumus, lihasten nykiminen ja vihlovat nivelkivut missä tahansa päin kroppaa, ajoittaiset muistihäiriöt, kummallista "ihottumaa", hiivatulehduskierre, korvien tinnitus jne. Kaikki oireet aloivat punkin pureman jälkeen.
Minulla ei ole aavistustakaan, kenelle lääkärille menisin seuraavaksi ja mistä saisin apua, kun yksityisellä olen käynyt jo 3 kertaa, ja lähetteeni julkisen puolen sairaalan lääkärille tuli takaisin, koska minulla ei mitään borrelioosia voi kuulemma olla. Tarvitsisin todella borrelioosi-asiantuntijan apua tai edes jonkun neuvoa, minne puoleen tässä asiassa enää voi kääntyä.

soijuv

Viesti Kirjoittaja soijuv » Ke Heinä 20, 2011 20:36

Diagnostisten ja hoitoja koskevien ongelmien vuoksi osa borrelioosia sairastavista hoitaa tautiaan esim. saksan borrelioosiklinikoilla. Norjassakin on borrelioosiklinikka mutta en tiedä vielä onko klinikka hyvä vai ei. Lähetin tänään kyselyn asiasta Norjaan. Viitearvo riippuu siitä mikä testi sinulle tehtiin. Ensimmäisen tesin mukaan IgM 13 on positiivinen löydös. Alla kahden eri testin viitearvot + artikkeli testeistä:

Viitearvot:

S ?BorrAbG: <9, harmaa alue 9-11, positiivinen >11.
Yksikkö VE/ml

S -BorrAbM: <9, harmaa alue 9-11, positiivinen >11.
Yksikkö VE/ml

S ?VlsEAbG: <10, harmaa alue 10-15, positiivinen >15.
Yksikkö AU/ml

S ?VlsEAbM: <18, harmaa alue 18-22, positiivinen >22.
Yksikkö AU/ml

Tri Jon Sterngold:
"Borreliabakteeri on ainutlaatuinen bakteerien joukossa esim DNA rakenteensa vuoksi. Lukuisat DNA:t mahdollistavat bakteerin selviämisen elimistössä ja pakenemisen immuunipuolustuksen tuhoamisyrityksiltä. Bakteeri kykenee esim. muuntamaan pintaproteiinejaan. Bakteeri kykenee muuntamaan myös muotoaan korkkiruuvimaisetsa muodosta kystamuotoon. Kystamuodossa bakteeri on erittäin vastustuskykyinen.

Antibioottihoidon teho riippuu bakteerin aktiivisuustasosta; miten nopeasti bakteeri kasvaa ja lisääntyy. Useimmat bakteerit (useimmat virtsatieinfektiot, keuhkokuume jne) lisääntyvät alle 24 tunnissa. Tällaisissa infektioissa ihminen saa yleensä nopeasti avun antibiooteista. Borreliabakteerin lisääntymissykli on jopa yhdeksän kuukauden mittainen. Passiivisessa tilassa olevaa bakteeria on erittäin vaikea saada tuhotuksi hoidoilla.

Sen lisäksi, joidenkin tutkimusten mukaan, borreliabakteeri muodostaa muiden taudinaiheuttajien kanssa myös ns. biofilmi-yhteisöjä.
Mikroskoopissa tämä nähdään bakteerien kerääntymisenä geelimäisiin "kasoihin". Tällöin ne ovat suojassa immuunipuolustukselta ja antibiooteilta. Tässä "bunkkerissa" niistä kuitenkin vapautuu (aineenvaihdunnallisen kierron aikana) esim. hermostolle myrkyllisiä aineita. Kyseessä on taistelu elintilasta. Bakteerit voivat tarpeidensa mukaisesti esim. heikentää ihmisen puolustujärjestelmiä tai muuttaa muita elintomintoja. Niiden tarkoituksena ei ole tuhota isäntäelimistöä vaikka sitäkin joskus tapahtuu.

Aivo-, hermo-, sydän-, verisuoni-, tukikudosten-, nivelten jne tulehdusten lisäksi borreliabakteeri pystyy aiheuttamaan ns. autoimmuunisairauksia kuten ALS, lupus, MS jne. Kyseisiä oireita pidetään parantumattomina mutta monissa tapauksissa pitkillä, korkea-annoksisilla antibioottihoidoilla taudit on saatu jopa parannettua.

Borrelioositestit ovat ongelmallisia. Yleensä testeissä mitataan elimistön kykyä muodostaa vasta-aineita borreliabakteeria kohtaan. MUTTA bakteeri kykenee piiloutumaan, muuntumaan, heikentämään elimistön kykyä muodostaa vasta-aineita. SIKSi testitulokset voivat olla täysin negatiiviset vaikkka henkilö sairastaa Borrelioosia. Näemme usein, että esim. vuoden antibioottihoitojen jälkeen immmuunipuolustus viimein kykenee havaitsemaan joitakin bakteerin jäänteitä ja testitulokset muuttuvat positiivisiksi. Potilaalla on kuitenkin ongelmia mikäli häntä hoitava lääkäri luottaa ainoastaan negatiivisiin testituloksiin. Tällöin hän ei saa asianmukaista hoitoa ja kärsimykset jatkuvat.

Tässä vaiheessa erottuvat sellaiset lääkärit, jotka ymmärtävät testeihin liittyvät ongelmat ja hoitoihin liittyvät haasteet niistä lääkäreistä, jotka eivät osaa tai eivät halua ymmärtää bakteeriin/tautiin liittyviä ongemia. Ongelman laajuus ja syvyys on erittäin suuri tänä päivänä."

http://www.willitsnews.com/ci_13453460

-------------------------------------
IgG-vasta-aineita Borrelia burgdorferi-bakteeria kohtaan syntyy puutiaisen pureman välityksellä saadun infektion jälkeen yleensä kolmen kuukauden kuluessa. Erythema migransin alkuvaiheessa testi on yleensä vielä negatiivinen. Myöhäisoireiden yhteydessä (meningiitti, artriitti, acrodermatitis chronica atrophicans) testi on useimmiten positiivinen, jos Borrelia burgdorferi on taudin aiheuttajana. Negatiivinen vasta-ainemäärityksen tulos ei silti sulje pois Borrelia burgdorferi -infektiota.

Kasku

Viesti Kirjoittaja Kasku » Pe Heinä 22, 2011 14:00

Kiitos vastauksesta!
Testi, mikä minulle tehtiin, oli "S-BorrAb S-Borrelia burgdorf, va" Igg alle 9, Igm 13 tai yli 13, pitää kysyä vielä että saisin itselleni kirjallisena verikokeiden tulokset. Sisätautilääkäri joka lähetteen oli saanut, oli sanonut, ettei mitään borrelioosia voi olla vaikka tämä Igm on ollut positiivinen. Minulla asuu ystäviä Norjassa, joten periaatteessa siellä borrelioosiklinikalla käynti voisi olla helpompaa. Tai jos löytäisin suomesta lääkärin, joka näihin asioihin on erikoistunut ja tietää sairaudesta.

Kasku

Viesti Kirjoittaja Kasku » Pe Joulu 09, 2011 18:07

Hei, Sain eilen borrelioosi- ja mykoplasmaverikokeiden tulokset. Minulla on mykoplasmainfektio, tulokset ovat 152/45 (tulos/viitearvo) ja borrelioosia testattiin seuraavalla testillä: S -BopeAb. Tulokset ovat S -BopeAbG 84/50 (merkitty positiiviseksi tulokseksi, ilmeisesti se Igg arvo?), S -BopeAbA <50/50, S -BopeAbM Negatiivinen. Yksityislääkäri jolla kävin, meinasi että testi viittaisi positiiviseen borrelioositulokseen. Koska tämä sairaus ei kuulu hänen osaamisalueeseensa, hän kehotti hakeutumaan sisätautilääkärille. Mitä päätöksiä näistä tuloksista voisi tehdä? Aiemminhan siis S-BorrAbM oli 13, joka viittasi positiiviseen löydökseen, testi tehtiin heinäkuussa. Sain silloin lähetteen julkisen puolen sisätautilääkärille, joka oli ollut sitä mieltä, ettei minulla voi olla borrelioosia, koska testin tulos ylitti raja-arvon vain vähän. Tulisiko näillä uusilla verikoetuloksilla jotain uutta valoa asiaan?

Kasku

Viesti Kirjoittaja Kasku » Pe Joulu 09, 2011 18:24

Lisäkysymys: Ihmettelin tuota "BopeAb" -tutkimusta. Onko todella kysymys borrelioositestistä, vai onko lääkärini vahingossa laittanut aivan väärän testin? Aiemmat testit ovat olöleet S-BorrAbM ja S-BorrAbG -testejä.

Kasku

Viesti Kirjoittaja Kasku » Ti Joulu 13, 2011 19:59

Hei,
Sattuuko joku tietämään, onko vasta otetulla Doksisykliinikuurilla (10pv 150mg) vaikutusta borrelia-vasta-aineiden tuloksiin? Kuuri on jo siis loppunut pari päivää sitten. Entä onko vaikutusta, jos antibioottikuuri on juuri menossa vasta-ainetestiä otettaessa?

Jatta1001

Viesti Kirjoittaja Jatta1001 » Ke Joulu 14, 2011 14:06

Nykyisin hoitava lääkärini sanoi että antibioottikuurista tulisi kulua kaksi viikkoa ennen kun uudet testit otetaan.

Tänä vuonna on otettu kahdet testit ja molemmat olivat reippaasti koholla. Aloitettiin kolmivaiheinen antibioottihoito. Seuraaviin testeihin menen tammikuun lopulla tämän hoidon ohi käytyäni.

elefantti

Viesti Kirjoittaja elefantti » Pe Joulu 23, 2011 00:51

Aikaisemmassa viestissäsi kerroit aloittavasi myös kissankynsi-luonnon antibootin. Kuulin vähän aikaa sitten. että naapurimaassamme Virossa käytetään juuri kissankynsivalmisteita auttamaan antibiootteja pääsemään borre-bakteereihin käsiksi: siis avaamaan tien bakteerien luokse. Eli siellä lääkärit määräävät samanaikaisesti sekä antibiootit että kissankynsivalmisteen.
On toinenkin valmiste, joka tekee saman asian. Suomessa sitä saa ainakin Hakaniemen apteekista Helsingistä-jokin malarialääke-muistaako joku nimen?

Vastaa Viestiin